:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, November 6, 2008

Takdir!!

Ana terbaca kisah ini di blog denaigunungku.blogspot.com, terus membuka link asalnya dan mendapati, nah, teman serumah ana ada blog rupanya. Lagi satu hikmah beliau eksiden. Lantas ana berjanji menyebarkan kisahnya buat teman-teman yang lain membantu sedayanya, kalau bukan dengan permata biar dengan doa, mohon ditabah dan dikuatkan hati 'amilin ini. Begini kisahnya;





Hari ni memang di uji kesabaran aku.. aduiii.. tengok sebelah ni.. apa tu?? peti emas?? bukan.. ni kreta iswara aku langgar guna kreta bos aku.. aduiiii..... memang aku la salah.. critanya gini.. masa aku baru pulang dari ambil budak PASTI di putera jaya, masa tu sampai sudah bah di quarters pensyarah... dekat sudah sampai.. aku mau masuk pi parking bah.. tapi lupa pasang signal.. lalai becrita kan.. nda juga aku sedar ada kreta di blakang.. jalan tu ada dua sebenarnya... aku ambil jalan sebelah kanan.. kreta tu rupanya ikut di blakang.. sekali aku slow kreta la mau masuk parking tapi lupa pasang signal.. orang tu pun tak tau aku mau pusing.. dia ingat aku berhenti ja.. dia pun potong la ikut jalan kiri.. sekali, "bamm".. kemek pintu blakang dia.. tu satu, satu lagi kreta yang aku pandu pun kemek juga bumper dan mudguard dia.. aduiiiii.. membayarku ni.. dah la pokai skarang ni..turun ja dari kreta, perempuan mati-mati pertahankan diri dia..nda juga dia mara la.. tapi mungkin takut di persalahkan ni.. balik-balik dia cakap, "kau nda pasang signal, kau nda pasang signal.".. memang aku tau aku salah.. simple ja la aku cakap.. "bah, pendekkan crita memang aku salah.. jadi brapa mau bayar ni?".. diam terus dia.. bincang punya bincang.. aku kol bos aku.. datang la dia dengan muka risau.. aduii.. aku lagi risau.. dua2 aku kena bayar ni.. bincang punya bincang akhirnya dapat kata putus.. aku dengan rela hati pegi survey tempat2 beli part yang rosak tu dan tempat pasang serta tengok brapa kos perlu di bayar.. maka petang tu aku jalan la.. suda la aku ada kerja lagi tak selesai.. iklan pasti pun belum abis lekat.. terpaksa buat dua kerja la dalam satu masa.. cari punya cari akhirnya jumpa tempat beli part dan pasang semua tu.. kreta orang tu kena keluar duit dalam RMM400 lebih juga la.. nasib baik dia paham juga aku orang susah.. dia bincang dengan bapa dia, bapa dia kata dia bayar dulu kos pintu tu.. nanti aku bayar sama durang bulan2.. Alhamdulillah selesai satu.. ni kreta bos lagi.. aku kira semua jumlah kena bayar ada la juga dalam RM461... dekat RM 1000 juga ni..adoiiiinaa... sabar..sabar.. jadi paham dah ka apa maksud takdir?? aku tak tau pun akan jadi gitu.. takda pun aku termimpi ka, rasa lain di hati ka, takda.. tiba2 ja berlaku.. macam crita kiyai dengan pemuda liberal tu la.. dia tanya mana tuhan, apa tu takdir, napa syaitan di seksa dalam neraka.. satu ja jawapan kiyai tu.. tampar berabis.. hah, terjawab semua.. salah satu jawapan dia pasal takdir.. ni macam aku alami ni la... betul aku nda sedar ada kreta di belakang tadi.. takpa la.. Allah sedang uji aku ni.. bagi la semangat sama aku supaya iman terus teguh.. esok la akan aku selesaikan segalanya.. malam ni aku cuba hutang abang-abang di pejabat.. ada dua urang juga duktur kan.. insyaAllah Allah permudahkan jalan.. Allah tak uji tu kalau aku tak mampu..kan..kan...aku ni serba tak berduit.. ada duit tapi mampu tampung makan untuk seminggu ja.. kesian kan.. hehe.. gini la hidup orang susah.. kepada sesiapa yang simpati dengan nasib aku yang terpaksa menanggung pembayaran RM 900 lebih ni dan terpaksa berhutang, anda di beri 2 pilihan..

1. simpati ja dan suruh aku bersabar.
2. simpati, suruh bersabar dan sedekah la untuk aku..hehe...

Dua2 pilihan pun di terima... Tak rugi sedekah untuk aku.. aku ni kira orang susah ni.. ada satu apa tu lupa suda aku.. sama ada hadis ka ayat qur'an tu.. jika kamu permudahkan urusan seseorang, maka Allah akan permudahkan urusanmu.. apa tu? hadis ka ya?? takpa la.. yang penting kita tau ada dalil tu.. maka sila la bank in kan sedekah anda ke dalam akaun bank aku..hehe.. no dia di bawah...

Tabung Haji - 140101000046905
Bank Islam - 10016020397433

Derma ikhlas anda amatlah di hargai.

Wassalam...

sumber : hijazi-alislami.blogspot.com

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Blog Archive

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan