:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, November 6, 2008

MATTA - Pengenalan

Saya pernah membentangkan tentang gejala yang saya nampak wujud di dalam ahli-ahli gerakan Islam di mana-mana kampus, samada sehingga menyebabkan perjuangan terhenti atau melambatkan gerakan dakwah itu sendiri. Awalnya ahli-ahli gerakan Islam ini saya ibaratkan sebagai pelayar sampan yang berada di sebatang sungai yang mengalir perlahan, hanya duduk dan tidak mengayuh, bertindak apabila perlu sahaja. Begitu keadaannya di dunia realiti, golongan ini lebih cenderung membiarkan diri mereka hanyut dek air dan menunggu untuk sampai ke destinasi, tanpa berusaha untuk mengayuh supaya cepat sampai, atau sampai dalam keadaan yang lebih baik dan selamat, walaupun pendayung telah ada di tangan. Mahasiswa Islam pada hari ini tidak berani atau tidak tahu mencipta suasana atau berpencak di gelanggang sendiri, malah ,mengarahkan tindak-tanduk dan halatuju gerakan berdasarkan kepada pembacaan suasana semasa, samada suasana politik, keadaan masyarakat atau suasana yang dibentuk oleh individu-individu berpengaruh di luar kampus. Maka mahasiswa ini samada terus hanyut dan sampai ke destinasi lama setelah orang lain sampai, atau karam di perjalanan oleh rintangan-rintangan yang melanda. Rintangan ini pula, saya ibaratkan sebagai batu-batu yang berada di tengah-tengah sungai, yang mana akan menyebabkan perahu tersebut terhempas dan tenggelam, atau melambatkan perjalanan sang pelayar. Batu penghalang tersebut saya ringkaskan sebagai MATA, atau MATTA. Ingin berkongsi dengan lebih lanjut? Ikuti siri-siri perbincangan MATTA yang akan datang..

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Blog Archive

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan