:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, July 1, 2011

Guest Post : abah.

Guest Post dipetik dari blog Nazrul Syazwan aka Warouq.

abah seorang yang kuat. abah rajin sangat bekerja. apa yang anak-anak mintak jarang-jarang dia tak bagi. abah jenis yang jarang tunjukkan kasih sayang macam mama tapi aku suka abah sebab dia seorang yang riang, suka bergurau. kadang-kadang dia buat lawak tak kelakar tapi comel. em.. dalam masa yang sama abah suka bagi nasihat kat kitorang adik-beradik kalau kami buat silap.

aku kagum dengan abah sebab dia tak pernah tunjukkan kesusahan dia. sekitar tahun 1999/2000, kegawatan ekonomi Malaysia teruk sangat. masa tu aku di tingkatan 1. abah ambil keputusan untuk berhenti kerja di Motorola PJ setelah bekerja lebih 25 tahun di sana. syarikat memang nak buang ramai pekerja. abah ambil keputusan berhenti sebelum apa-apa terjadi.

waktu itu, abah cuba untuk kerja sendiri dan berjinak-jinak dengan jualan insuran, sambil sekali sekala mengajar/training orang. aku tau abah susah tapi aku tak merasa sangat sebab aku dah mula tinggal di asrama jauh nun di seremban. ada sekali tu di hujung minggu, abah & mama datang melawat aku. mereka datang dengan kereta Kancil. aku bertanya mana kereta yang lagi satu? abah & mama tak jawab. aku faham. kereta dah ditarik/dijual barangkali.

aku membesar di asrama. jarang-jarang aku balik rumah. sampai la aku ditingkatan 3. setiapkali balik, aku tak rasa apa-apa pun. takda la rasa kesusahan abah. tapi aku perasan abah kerap sangat balik lewat malam sebab bekerja. abah pergi kerja naik keretapi sebab mama perlu pakai kereta ambil adik-adik di sekolah. mama aku seorang suri rumah yang berjaya. mama pun kuat macam abah.

hampir 4 tahun abah kerja macam tu. kerja tak tetap. duit rumah tetap perlu dibayar bulan-bulan. anak-anak tetap perlu diberi kesenangan. tapi abah tak pernah aku nampak bertukar ganti baju baru. jarang sangat-sangat. hatta raya sekalipun, baju raya tetap sama. tapi duit raya anak-anak tetap dibagi. baju anak-anak tetap berganti.

selepas bertahun-tahun, Allah buka pintu rezeki abah sikit-sikit. Alhamdulillah kawan lama abah yang berjawatan agak besar di Maybank Training Center Bangi menawarkan kerja kat abah. abah diterima kerja kerana pengalaman kerja abah yang berpuluh-puluh tahun. abah pandai training orang. itu memang skill dia yang paling hebat. Maybank Training Center tu memang kena la dengan kebolehan abah. maka senang la abah diterima kerja. abah syukur sangat-sangat masa tu. mama sampai menangis gembira. aku masih belum faham sangat. tapi aku dapat nampak abah tak henti-henti syukur dah dapat kerja tetap.

sekarang dah 8 tahun (atau lebih) abah bekerja tetap di Maybank. tahun lepas abah pencen. umur abah dah 56 sekarang. tapi Maybank masih nakkan khidmat dia. abah dipanjangkan contract dengan Maybank lagi setahun. aku dah kata abah aku power.

satu hari mama cerita kepada aku tentang abah. baru-baru ni jugak ketika aku cuti di Malaysia. mama cerita tanpa pengetahuan abah. dulu ketika tempoh 4 tahun abah susah mencari kerja, abah selalu buat sales dan jual insuran di merata-rata tempat. dari rumah ke rumah. di shopping complex. dan lain-lain. ada ketika abah ternampak famili-famili berjalan-jalan di shopping mall, abah menangis sebab abah dah lama tak bawak anak-anak dia berjalan-jalan macam famili lain. dan ada ketika waktu abah penat dan lapar buat sales/jualan, abah terpaksa makan roti krim dan tidur di masjid sebab nak besarkan anak-anak. tapi abah sikit pun tak pernah cerita kat kami. abah tak pernah mengeluh di rumah. abah berjaya buat kami tak terasa susah. abah berjaya buat kami membesar dan sihat. mama pun bangga dengan abah. abah selalu senyum di rumah. bila kenangkan, aku menangis.

aku nak balas jasa abah. dan mama. sekarang aku di tahun akhir pengajian. kakak aku dah berjaya jadi engineer. adik aku Iqa seorang yang top scorer dalam accountancy selepas berjaya cemerlang dalam SPM. yang bongsu pulak masih di tingkatan 4 dan semoga dia jadi orang yang berguna kelak. abah selalu cakap yang dia bangga dengan anak-anak dia. dia nak anak-anak dia jadi lebih hebat dari dia. walau apa pun jadi, aku nak balas jasa mereka. setidak-tidaknya MBBCh ini aku nak hadiahkan buat abah & mama.

em.. bila tengok riak wajah abah sekarang, abah sentiasa gembira. takda langsung tanda-tanda kesusahan zaman lampau. terima kasih, abah.. abah, selamat hari bapa.

i love u.

Post asal di sini.

Abi saya juga seorang yang kuat. Selain bekerja untuk menyara keluarga yang besar seramai 10 orang, abi bekerja keras juga berkhidmat kepada rakyat Malaysia seramai 30 juta orang. Pagi sampai petang di pejabat, pulang berkejar ke masjid-masjid sekitar Selangor mengajar, kemudiannya malam bermesyuarat pula membincangkan itu dan ini. Gaji Abi walaupun agak besar, kadang-kadang sempit juga menyara anak-anak yang mahukan macam-macam. Lagi-lagi anak yang tidak pandai putus bergantung pada Abi untuk belajar tak sudah-sudah, macam saya.

Kadang-kadang Abi (dan mak saya, Che') hanya berada di rumah awal-awal pagi dan lewat malam. Anak-anak yang pulang dari asrama atau dari rantauan sesekali saja dapat duduk bercerita dan makan semeja (baca : selantai). Abi dan Che', milik masyarakat. Sekarang rumah kami kerapkali kosong. Semua anak-anak belajar di luar kawasan. Abi bekerja dan Che' menyambung Master.

Mujur matlamat segala pengorbanan itu awal-awal lagi sudah dipahat ke dalam jiwa kami sejak kecil. Ukuran sejauh mana kami dapat membalas jasa Abi ialah sejauh mana hasil itu dapat dipulangkan untuk membangunkan umat. Kami tidak banyak masa untuk bersama di dunia, dan saya harap ia terus begitu. Kerana kami mahu menghabiskan masa bersama di akhirat. We love you too.

Apa pula kisah dedikasinya abah anda?

25 comments:

Anonymous said...

buy cialis online where to buy cialis online in us - how to buy cialis online from usa

Anonymous said...

buy cialis online generic cialis best - cialis price.net

Anonymous said...

[url=http://buyadderallonline.webs.com/]buy adderall online yahoo[/url]
[url=http://buyadderallonline.webs.com/buy-ritalin-online]buy ritalin online safe[/url]
[url=http://buyadderallonline.webs.com/buy-methadone-online]where to buy methadone online[/url]
[url=http://buyadderallonline.webs.com/buy-oxycontin-online]buy oxycontin prescription online[/url]
[url=http://buyadderallonline.webs.com/buy-concerta-online]how to buy concerta online[/url]

Anonymous said...

cialis online cialis free sample coupon - generic cialis australia

Anonymous said...

http://www.msn.com/ - [url=http://www.msn.com/]msn[/url] msn
msn

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#63102 tramadol 100 mg wiki - tramadol 50mg information

Anonymous said...

cheap klonopin online klonopin .5 vs xanax .5 - will gain weight klonopin

Anonymous said...

tramadol 100mg tramadol like ultram - tramadol dosage mg/kg

Anonymous said...

http://buytramadolonlinecool.com/#28875 tramadol vs oxycodone - tramadol online in usa

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol for dogs maximum dosage - tramadol hcl 50 mg for migraines

Anonymous said...

http://www.integrativeonc.org/adminsio/buyklonopinonline/#9183 buy generic klonopin online - gaba supplements klonopin withdrawal

Anonymous said...

buy tramadol tramadol 100mg tabs - can i take 100 mg of tramadol

Anonymous said...

buy tramadol tramadol for dogs cancer - tramadol withdrawal vomiting

Anonymous said...

learn how to buy tramdadol tramadol 650 dosage - buy tramadol online no prescription overnight

Anonymous said...

[url=http://www.formspring.me/sjshop]order Amlodipin[/url] order Amlodipin [url=http://www.formspring.me/hjshop]purchase 800 mg ibuprofen[/url] buy ibuprofen bulk [url=http://www.formspring.me/kmarket]buy ultracod online[/url] buy ultracod online [url=http://www.formspring.me/hshop]buying dihydrocodeine in the uk[/url] purchase Dihydrocodeine [url=http://www.formspring.me/llshop]buy paracetamol japan[/url] how old to buy paracetamol uk [url=http://www.formspring.me/xcshop]buy azur online[/url] buy azur online [url=http://www.formspring.me/kshop]buy tramadol 50mg 180 tablets[/url] buy tramadol retard [url=http://www.formspring.me/dshop]order codeine cough syrup[/url] how to order codeine online

Anonymous said...

klonopin cost klonopin .5 mg side effects - klonopin teva

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol gabapentin interaction - carisoprodol soma ingredients

Anonymous said...

carisoprodol 350 mg carisoprodol ingredients - buy carisoprodol online cheap

Anonymous said...

Your wrіtе-up has estаblished usеful to myself.
It’s really helpful and уou really are ceгtainly quite well-іnformed
in this region. You get opened ouг facе to bе ablе to numerоus opiniοn of thіѕ matter together with intriguing anԁ solid artiсles.
Also visit my blog : viagra

Anonymous said...

Τhe articlе featureѕ verified neсessaгy to us.

It’s ѵeгy informatiѵe and you're simply naturally extremely knowledgeable in this region. You have exposed my personal eyes to numerous thoughts about this kind of matter with intriguing, notable and strong articles.
Take a look at my web blog :: buy viagra

Anonymous said...

Youг write-uρ featuгes established
benеficial to me. It’s ѵery informative and you're certainly really well-informed in this field. You possess exposed my eyes in order to various opinion of this kind of subject matter using intriguing, notable and solid written content.

Also visit my web-site: levitra
Look at my homepage levitra

Anonymous said...

The write-up has proven hеlpful to us. It’s extremelу informаtive аnd you're naturally really knowledgeable in this field. You have got exposed my eye to numerous views on this subject using intriquing, notable and reliable written content.
Visit my website buy viagra online

Anonymous said...

Үour write-up offers proνеn necеѕsary to us.
It’ѕ extremely educational anԁ уou геallу aгe certainly extremеly well-infогmеԁ in thiѕ area.
You have got oρeneԁ up mу peгѕonal face to
be аblе to numeгous thoughts about this sρeсific
subject matter togetheг with intriquіng, nοtable and strong cоntent mаterial.
Look at my web page Valium

Anonymous said...

The гeport offerѕ confirmed uѕeful to
mуself. It’s quite educаtiοnаl anԁ уou're certainly very experienced in this area. You have got opened my personal sight in order to various opinion of this kind of subject together with intriquing, notable and reliable articles.

Here is my page Valium Online

Anonymous said...

Blogger: nurilhakim.blogspot.com - Post a Comment [url=http://www.cymbaltarxbuyonline.net/]Low Cost Cymbalta [/url] cheap cymbalta online - Order Cymbalta Online - buy cymbalta no prescription [url=http://www.buyingprovigilcheap.net/] Generic Modafinil [/url] modafinil for sale - Generic Modafinil - provigil online no prescription [url=http://www.buyingprovigilcheap.net/] Order Provigil Online [/url] modafinil without prescription - Order Provigil Online - modafinil online no prescription [url=http://www.cymbaltarxbuyonline.net/] Buy Duloxetine Online [/url] order cymbalta online - Buy Duloxetine Online - price of cymbalta

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan