:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Monday, September 8, 2008

Bila masanya untuk orang lain?

Ramadhan tahun ini mungkin antara Ramadhan paling berharga yang dilalui. Konflik dan masalah yang mendatang membuka mata dan hati untuk lebih mengenali Pencipta dan yang dicipta. Mengalih tumpuan daripada satu mendamba perhatian diraih oleh beribu. Sungguh tidak cukup manfaat, tenaga dan kasih-sayang untuk diberi kepada semua walaupun dirasakan sudah habis banyak diperah dan dikerah. Sungguh bila mampu memberi fokus dan mengalih diri daripada masalah peribadi banyak kerja yang minta dibereskan. Ramainya insan sepi yang mencari sokongan dan perhatian. Ramainya yang bermasalah mencari solusi dan motivasi. Ramainya yang baru dilontar hidayah mencari tempat berpaut. Sedangkan kita masih hanyut dengan masalah peribadi dan masalah hati..senangnya bercakap..

Sabtu lepas, 6 Ramadhan 1429H kami berbesar hati mengikuti rombongan Kolej Kediaman CD menziarahi wad pedriatik di Hospital Likas. Program ini merupakan anjuran Exco Kerohanian dan Sahsiah KKCD di bawah Saudara Faez Husin. Berbekalkan bubur lambuk yang dimasak sejak pagi, kami tiba di hospital sekitar jam 4.30pm dan memecahkan kumpulan kepada dua, satu kumpulan melawat Wad Melur 1 dan satu lagi melawat Wad Melur 2. Saya, Abg Hasnur dan Makbil membuat gerakan solo memandangkan kami adalah parasit yang menumpang pahala di program orang. Rata-rata mereka yang dilawati telah lama berada di hospital, kehadiran kami disambut dengan baik memandangkan kami membawa sedikit perubahan daripada rutin biasa. Yang paling memberi kesan ialah wajah anak-anak kecil yang baru berusia sebulan dua terpaksa bernafas menggunakan mesin dan alat-alat bantuan. Ibu-ibu mereka tabah mendampingi, tanpa ada sedikit rasa sesalan atau kekecewaan terpamer pada urat-urat wajah mereka. Cuma apabila kami bergerak meninggalkan wad sahaja kelihatan beberapa ibu mengesat air mata yang mengalir perlahan mengusap wajah-wajah kepenatan.

3 orang kanak-kanak secara peribadi meninggalkan kesan mendalam kepada saya. Yang pertama ialah adik Ivan. Adik Ivan mempunyai paru-paru yang dijangkiti kuman. Beliau telah berada di hospital sejak bulan September tahun lepas. Ibunya yang berbangsa Dusun dan menetap di Ranau telah menjaganya selama setahun, malah telah melahirkan adik kepada Ivan, bernama Putri, tiga bulan, dalam tempoh penjagaannya di hospital yang sama. Seperti ibu-ibu yang lain, saya yakin airmata ibu kepada Ivan telah kering, hanya mampu berdoa agar suatu hari nanti anaknya dapat melalui zaman kanak-kanak dengan normal. Ivan sedang tidur ketika kami sampai. Jarang sekali dapat menatap wajah yang begitu tenang walaupun terpaksa memakai alat bantuan pernafasan. Kami meninggalkan kereta mainan yang kami beli untuk lawatan tersebut, untuk adik Ivan bila beliau sembuh nanti.




(Ivan dan Putri)

Kemudian kami bergerak ke bilik seterusnya. Di sana kami melawat seorang adik yang diuji dengan demam panas. Wajahnya penuh dengan bekas luka atau keruping yang hampir sembuh. Keadaan beliau yang menangis tidak mengizinkan kami untuk bertanya lebih lanjut tentang keadaannya. Tiba-tiba kami terdengar suara seorang budak kecil sedang bercakap-cakap dengan ibunya melalui telefon. Suara comel itu datang daripada kanak-kanak yang berada di katil sebelah. Kami merapati beliau dan mula berbicara dengannya sebaik dia habis berborak dengan ibunya.


(Faizul)

"Assalamualaikum adik. Adik nama siapa?," saya memulakan.
"Waalaikumussalam. Faizul," dia menjawab.
"Berapa lama dah adik kat sini?"
"5 bulan"
"Lama juga tu. Adik sakit apa?"
"Tak tau.."
"Mama adik mana?"
"Dia balik sekejap"
"Adik tinggal di mana?"
"Kota Belud"
"Kadazan ek?"
"Sino"
"Pandai cakap Sino?"
Dia tergelak. "Tak"



"Ish, janganlah korek pipi tu. Nanti cabut kang sakit" saya menegur Faizul yang asyik menarik-narik pipinya dari tadi.
Di tergelak lagi.
"Cantik baju Faizul," saya memuji entah apa yang terpaksa dipakai di badannya untuk membantunya bernafas. Doktor memberitahu yang dia terpaksa bergantung pada alat tersebut untuk hidup.
Gelaknya makin bertenaga. Dah hilang takut agaknya. "Tu bukan baju la. Tu besi."
"Oooo..cantik baju besi Faizul."
"Hahaha"
"Emm, Faizul duk sini buat apa? Kalau abang bawa buku nak baca tak?"
"Taknak la. Boring dah hari-hari baca buku."
"Ni main SOS ni dengan siapa?" Saya menunjuk pada whiteboard kecil yang berada di tepi katilnya.
"Nurse"
"Die terror ke tak?"
"Tak..hahaha.."
"Nak try lawan abg?"
"Boleh juga."
Saya menang pusingan pertama. Dan memberi peluang untuk dia menang pada pusingan kedua.
"Alamak. Seri la pulak. Lain kali abang datang kita lawan penentuan a.."
"Boleh jugak."

Saya meninggalkan nombor telefon di whiteboard Faizul dan meminta beliau menghubungi kalau rindu. Dia tersenyum lagi.

Waktu maghrib makin hampir. Kami mengambil keputusan melawat seorang lagi pesakit. Mata yang melilau terpaku pada seorang budak yang sedang duduk seorang diri di atas katil. Saya mencari-cari senarai nama pesakit di dinding wad. Nak dibuat modal bergurau. Katil nombor 8 - Jason. Kami merapati budak tersebut dan menghulurkan tangan.

"Hi, nama saya Jason"
"Nama saya Steve," dia menjawab. Aik? Data pesakit tak update rupanya. Gurauan tak menjadi.
"Steve je?"
"Steve Owen"
"Wah, biar betul?"
"Betul. Masa saya lahir tengah sukan. Jadi ayah saya bagi nama Owen."

Tiba-tiba dia memandang seorang budak perempuan yang duduk di kerusi di tepi katilnya.

"Cewek ek?"
"Kahkahkah.." kami terkejut mendengar dia ketawa tiba-tiba."Bukanlah.."
Budak perempuan tersebut tersipu-sipu. Rupanya dia juga pesakit dan dia suka melawat Steve. Brenda namanya. Lama berborak dengan keduanya, Abg Hasnur meninggalkan nombor telefon dan kami bergerak meninggalkan wad dengan diiringi gelak tawa Steve yang kedengaran ke seluruh aras tersebut.

Selesai solat Isya' pada malam itu, telefon berbunyi dan nombor yang tidak dikenali terpapar di skrin.

"Assalamualaikum..siapa ni ya?"
"Ni Faizul. Abang tengah buat apa?"
.....................................................................................

9 comments:

petunjuk said...

~alhamdulillah~kerna kamu diberi kesempatan... punya waktu utk bertemu adik2 itu...punya waktu memikirkan betapa hidup ini bukanlah untuk menggapai kesenangan semata.. tapi hidup ini punya erti.. untuk membantu insan lain merasa senang =)

petunjuk said...

sampaikan salam ku pada dik faizul ~dyhfznys

09/24_atiqah said...

salam..teringin nak melawat mereka terutama adik faizul..moga mereka diberi kesihatan walau dugaan yang begitu melanda mereka..

hamba said...

salam...
dr cerita suda mnyentuh hati sy...
apa lg klu trut bersama d sana...
tabahnya c kecil mhadapi ujian-Nya...

ana said...

comellll....

nurilhakim said...

Slm..syukran pd smua yg tgglkn komen..jgn simpn cita2 utk lwt faizul je..faizul adik saya! Haha..takde a..sbnrnya di stiap tmpt ada yg mencari kasih-sayang dan perhatian..atas kita je..NAK le TAK NAK..setiap orang adalah madhu'u..

user said...

Good to see you alive again and helping out with others, mate! Did have to restrain myself from cringing seeing you express that old sentimental 'you'. :p

That said, being half the man you are would take a helluva effort from me!

setanggi syurga said...

terima kasih bagi idea..
idea yang baik untuk dicontohi..

insyaAllah bakal jadi amalan untuk semua rakyat Malaysia yang rindukan kedamaian..

Salam rindu dari senior KKCD

Ibnu Saif said...

haha.... best2.. hihi.. :-)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan