:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, September 5, 2008

Tamu Gadang ; Antara Menjunjung Kesarjanaan Graduan dan Meningkat Intelek Masyarakat

Seperti sebelumnya Pesta Konvokesyen Universiti Malaysia Sabah, yang lebih dikenali oleh warga kampus dan masyarakat setempat sebagai Pesta Tamu Gadang berjalan meriah. Sambutan selama 6 hari menyaksikan ribuan umat berpusu-pusu mengunjungi puluhan gerai dan booth pameran, dan para penjual bertepuk tangan girang bila produk samada makanan, bunga-bungaan, minuman dan sebagainya habis dijual. Bukan setakat itu, Pesta Tamu Gadang adalah acara yang dikenali di peringkat negeri, penganjurannya melonjak industri pelancongan tempatan, memberi keuntungan berlipat-ganda kepada syarikat-syarikat pengangkutan dan perhotelan malah membawa nama baik Universiti menghiasi dada-dada akhbar dan corong-corong radio. Ringkasnya, aura dan penangannya meliputi dan merangkumi kelompok masyarakat yang cukup luas dan ramai. Peluang yang kalau digunakan dengan baik tentu sekali mampu menjadi wadah pencorak pemikiran masyarakat dan pembangunan negara.

Tujuan Pesta Tamu Gadang dianjurkan adalah untuk meraikan graduan-graduan yang telah tamat belajar, bagi mengiktiraf kesarjanaannya dan menjadi simbol bahawa mereka adalah lepasan Universiti ini, sudah cukup mampu dan matang untuk melangkah ke dunia realiti, meneruskan perjuangan dan berbakti di tengah-tengah kelompok masyarakat. Seharusnya aura dan nilai intelek ini juga yang dirasai oleh mereka yang berkunjung ke pesta ini. Perasaan menghargai dan mencintai ilmu. Perasaan mengagumi golongan yang diangkat martabatnya oleh Allah dengan pengetahuan dan menjunjung menara gading tempat menuntut ilmu. Perasaan ingin bersama menjadi penuntut dan pemburu ilmu sepanjang hayat. Sama seperti sambutan Hari Pahlawan yang bertujuan meraikan para pejuang tanahair, pada masa yang sama merangsang mereka yang bersama-sama meraikan sambutan untuk merasai penat-lelah dan pengorbanan pahlawan tanahair. Sama seperti Sambutan Hari Ibu, mengiktiraf pengorbanan golongan ibu pada masa yang sama membuatkan orang yang turut sama menyambut merasai jerih-perih dan susah-payah perjuangan seorang ibu membesarkan anak-anak. Malang sekali bila motif utama dan tujuan sambutan sesuatu perayaan atau acara tidak dirasai secara kolektif oleh seluruh yang bersama meraikannya, malah dicemari oleh anasir-anasir yang jauh menyimpang dari matlamat asalnya.

Penulis berpendapat perkara yang sama berlaku saban tahun pada sambutan Pesta Tamu Gadang. Jika dibuat analisis rambang ke atas pengunjung sambutan selain mereka yang bergraduasi, tentang perkara pertama yang terlintas di kepala mereka apabila disebut Tamu Gadang, penulis meyakini semua akan berpendapat bahawa kata-kata yang pastinya kedengaran adalah ’konsert!’ atau ’Battle of The Band!’ atau ’gerai makan yang banyak!’. Pastinya jarang atau tidak langsung kedengaran jawapan seperti ’majlis yang meninggalkan nostalgia mendalam kepada mereka yang telah berhempas-pulas menuntut ilmu di Universiti’ atau ’pengiktirafan ilmiah buat para graduan’. Malah antara ramai-ramai orang luar yang hadir mungkin ada yang tidak tahu pun bahawa Pesta Tamu Gadang bukan semata-mata pesta malah medan menyerahkan segulung ijazah kepada para siswazah.

Tidak ada pihak yang boleh disalahkan secara total berhubung isu ini. Kerana doktrinisasi yang berlaku dan mind-setting yang telah sebati terbentuk di dalam benak warga kampus dan warga masyarakat walaupun mungkin tidak akan diakui secara lisan berbunyi ’Tamu Gadang adalah medan berseronok bagi meraikan graduan baru dan menarik orang luar datang ke kampus’. Kerana itu pesta ini perlu dipenuhi dengan acara-acara yang paling menarik dan vogue agar sambutan terhadapnya memuncak. Kerana itu artis-artis yang hebat dan dahsyat perlu dipanggil supaya dataran Dewan Canselor dibanjiri peminat. Yang menjadi ukuran berjaya atau tidak Tamu Gadang ialah ramai mana orang yang hadir ke majlis pembukaan yang diserikan Adam dan Stacy. Ramai mana yang datang ke penutupan yang daya penariknya adalah para artisan. Sedangkan jika mesej sebenar yang cuba dibawa oleh Tamu Gadang tidak diseleweng, yang sepatutnya menjadi ukuran ialah sejauh mana Tamu Gadang telah memberi manfaat kepada masyarakat melalui program wacana ilmiah seperti forum kekeluargaan, ceramah motivasi dan sebagainya. Yang sepatutnya diletakkan sebagai kayu ukur ialah sejauh mana minda dan pemikiran masyarakat telah terbentuk ke arah lebih menghargai dan mencintai ilmu. Yang sepatutnya menjadi pertikaian ialah sejauh mana masyarakat mengiktiraf dan menghormati peranan mahasiswa yang baru bergraduasi sebagai agen yang akan membentuk dan membawa perubahan dalam kehidupan mereka. Apapun tahniah buat Ecxo Projek dan Protokol, dan semua penganjur Tamu Gadang. Perubahan memerlukan masa dan kesungguhan. Secawan air tidak dapat mencairkan sekawah dodol.

Apa yang pasti, Tamu Gadang perlukan satu anjakan!

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan