:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Sunday, March 20, 2011

Anak Indonesia Itu (2)

Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry
Adik-beradik saya seramai lapan orang memungkinkan ibubapa kami bereksperimen dengan segenap sekolah yang ada di Malaysia. Kami pernah berada di SAMTEN, SAMBEST, KISAS, SMAP Kajang, Maahad Muhammadi Lelaki dan Perempuan, Maahad Darul Anuar, KOSPINT dan SMK Jalan Dua Bandar Baru Bangi. Rezeki saya berkenalan dan berprogram bersama produk sekolah-sekolah tersebut juga membawa kepada suatu konklusi hambar, yakni sistem pendidikan yang ditawarkan kepada anak bangsa masih di tahap agak longkang. Kalaupun mahu menilai secara jujur, saya meletakkan KISAS di tangga teratas dan beberapa sekolah lain searas di tangga berikutnya. Jika diberi pilihan untuk belajar semula di peringkat menengah, saya pasti akan memilih untuk belajar bersama Harry Potter di Hogwarts School of Witchcraft and Wizardy. Mustahil mungkin, tapi elemen-elemen ‘sekolah cemerlang’ yang diterapkan di sana alhamdulillah, sedang dirasai oleh seorang Anak Indonesia.

Bermula penggal dengan doktrinisasi menuju kejayaan dan penegasan matlamat oleh Pengetua Albus Dumbledore, kehadiran tenaga pengajar seperti Minerva McGonagall dan Rubeus Hagrid yang memainkan peranan keibubapaan yang sempurna dengan memantau, memperbetulkan serta tinggal bersama pelajar, malah mengajar dengan ikhlas dan bersungguh tanpa gaji, kecintaan luarbiasa pelajar kepada institusi pendidikan yang diduduki, sistem merit yang memberi ganjaran dan menghukum kesalahan kepada seluruh 'keluarga pelajar' selain hukuman detention individu untuk kesalahan lebih berat, sistem empat 'keluarga pelajar' atau 'four houses' yang menggalakkan pelajar bersaing, musim peperiksaan yang di'pesta'kan, sehinggalah kepada watak tarhib yang dimainkan oleh Severus Snape, segalanya ada di sebuah institusi yang sedang didiami oleh seorang Anak Indonesia bernama Ahmad Mubtasim Al-Lutfi Kamaruzaman. Segalanya, malah lebih dari itu.

Pondok Moden Gontor Darussalam
Pondok ini didirikan di Gontor, Ponorogo, Jawa Timur sejak tahun 1926 oleh tiga beradik yang disebut sebagai Trimurti, iaitu putra Kiai Santoso Anom Besari. Tiga bersaudara ini adalah KH Ahmad Sahal, KH Zainudin Fananie, dan KH Imam Imam Zarkasy. Mempertahankan intipati pendidikan salaf pesantren, lalu diadun dengan sistem pengajaran klasik sekolah biasa, pondok ini menawarkan pendidikan yang hampir sempurna. Bermula dengan kelas Tarbiyatul Atfhfal (taraf tadika), kemudiannya Kulliyatul Mu'alimin Al-Islamiah (KMI) yang setara dengan lulusan sekolah menengah, Pondok Moden Gontor melangkah gagah dengan mendirikan pula Institusi Studi Islam Darussalam (ISID) setaraf universiti pada tahun 1964. Dikelola oleh sebuah badan wakaf, Pondok Moden Gontor kini mempunyai 13 cawangan di seluruh Indonesia dengan jumlah pelajar hampir mencapai 15 ooo orang.

Kehadiran pelajar baru disambut oleh pelajar lama yang mengurus seluruh perjalanan akademik dan kehidupan pelajar di bawahnya, dan hari-hari awal pelajar ditegaskan dengan mantra sakti pondok, iaitu man jadda wajada - siapa yang berusaha pasti akan berjaya. Guru-guru yang kesemuanya adalah alumni Pondok Gontor tidak digaji, hanya diberikan elaun sara hidup dan kediaman di dalam kawasan kampung. Disiplin yang ketat untuk pelajar baru mengekalkan yang mahu, pelbagai displin ilmu diajar manakala minat pelajar daripada seni muzik dan teater, olahraga, kewartawanan hinggalah ke bidang persilatan diraikan dengan disediakan fasiliti dan pengajar yang cukup supaya pelajar dapat mengembangkan bakat masing-masing. Kekuatan penerapan bahasa Inggeris dan Arab ke dalam kehidupan seharian serta latihan kelompok berterusan membolehkan pelajar menguasai malah berpidato di dalam kedua-dua bahasa setelah berada sekitar 4 bulan di pondok. Untuk mengajar penuntut untuk mandiri tanpa perlu bekerja dengan kerajaan atau ber'tuan', pondok memiliki kedai buku, kedai runcit, ladang dan ternakan yang kesemuanya diurus oleh pelajar.

Tidak berminat menceritakan keseluruhan sistem pondok di sini, saya meninggalkan ibubapa dan pembaca yang berminat menjadi dan menjadikan orang untuk terus mencari, dengan meninggalkan beberapa panduan di bawah. Saya mengesyorkan sungguh-sungguh kepada ibubapa untuk menghantar anak-anak ke sini, dengan terlebih dahulu mewujudkan mahu ke dalam diri mereka. Mudah-mudahan selesai permusafiran di bumi Syam, saya juga akan berpeluang menjadi santri di Gontor. Amin Ya Rabb.

Pintu gerbang utama pondok. Tidak ada masalah disiplin walaupun
kawasan pondok tidak ditutup oleh sebarang pagar.

Masjid untuk solat fardhu Maghrib dan Isya, mampu memuatkan
4000 pelajar pada satu-satu masa.

Novel lengkap tentang sistem dan pendekatan di Gontor dalam bentuk penceritaan
oleh alumni pondok - novelis Ahmad Fuadi. Sukar diperolehi, tapi ingat mantra sakti.




Adinda Ahmad Mubtasim Al-Lutfi, santri Pondok Gontor

Bersyukur sempat bertamu dengan kumpulan pensyarah IKRAB UKM sebentar tadi berkongsi kisah dengan model kejayaan tarbiyyah aulad, Dr Taufiq Ramadhan, anak Syeikh Ramadhan Buti di rumahnya. Lebih bersyukur memiliki ibubapa yang bijak membaca kelebihan dan kekurangan anak-anak, lantas mengatur masa depan kami dengan cemerlang. Sempena Hari Ibu yang diraikan setiap hari, terima kasih Che dan Abi. Jom raikan mereka;

رَوَى أبو داود؛ قَالَ رَسُولُ الله صلّى الله عَلَيهِ وَسَلّم: مَنْ قَرَأَ القُرْآنَ وَعَمِلَ بِمَا فِيهِ..أُلْبِسَ وَالِدَاهُ تَاجًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ضَوْءُهُ أَحْسَنُ مِنْ ضَوْءِ الشَّمْسُ فِيْ بُيُوْتِ الدُّنْيَا، فَمَا ظَنُّكُمْ بالّذِي عَمل بهذا؟

"Barangsiapa yang membaca Al-Quran, dan beramal dengannya, Allah akan memakaikan mahkota kepada ibubapanya pada Hari Qiamat, yang mana cahayanya lebih terang daripada cahaya matahari di dunia (au kama qol)".

Lagi maklumat di sini dan sini.

8 comments:

Azimah Rupilen said...

Subhanallah..

Apa bila hati tersentak dgn keajaiban dunia, cepat2 la kembali kepada Penciptanya,

Bila hati takjub melihat manusia bijaksana, segera sedar itu Ciptaan-Nya,

Segala puji bagi ALLAH, ana merasa obses mendpt perkongsian tempat tadahan ilmu dan pengalaman yang realistik ini..

Moga2 ana terus menyedari semua itu dariNya.

Terus bekongsi moga lebih ramai yang dpt manfaatnya..

jazakallahu khairan jaza..

Anonymous said...

nak juga belajar kat Hogwarts! eh, maksud saya kat Gontor tuh.

Wah, tak sangka... keterbukaan memang membawa berkat kalau bijak memilih.

Pilih ikut Tuhan, bukan rasa!

Unknown said...

Akhi Kariim :)
Salam Kenal :)

nurilhakim said...

Salam,

Azimah,bnar,kullu syai' faminallah.alhamdulillah 'ala kullihal.

Syazwan,jom..
Ilmu mungkin dh ada,tp sistem yg nak ditadah n dibedah..

salam kenal juga sdra taqi :)

Unknown said...

syahdu I dengar adik u nyanyi....

nurilhakim said...

asrarqulub,u tak pkir i,lagi syahdu :)

Anonymous said...

salam,ana prnah mlawat pondok nih. novel tu pn ana ade

nurilhakim said...

Anonymous,mabruk. Doakan ana dapat plaung mcm enta/enti,baru beolh bercakap atas dasar pengalaman sendiri kan :)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan