:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Wednesday, August 20, 2008

Jalan Ini

Di jalan ini
Aku bergelumang dengan najis dan lumpur
Mencari redha dan mencari Tuhan
Dengan kudrat dan harapan

Di hujung jalan ini
Kadang terlihat sinar yang terang
Lalu aku mula berlari

Tapi kadang jalan menjadi gelap
Sinar menjadi kelam
Pudar dan muram
Lalu aku terduduk membungkam

Dan kadang
Sinar langsung hilang
Langkahku goyang
Pendirianku goncang
Dan aku jatuh terbungkang

Dari luar ku ditekan yang buta agama dan perjuangan
Dari dlm ku dihimpit yang tidak menghias malam dengan munajat dan esak tangis pada Tuhan

Lali teringat aku pada suatu pesan
'Yang terbentuk dibawah adalah cerminan yang berada di atas'
Dan kini ku tahu betapa pesan itu benar dan bernas

Maafkan aku generasi baru
Kerana kalian terdidik di zaman aku
Maafkan aku Adik
Kerana kau terbentuk di bawah kasih-sayangku

Ya Allah
Hanya Engkau tempat aku memohon
Kerana Engkau Maha Mengetahui dan Maha Sempurna

Kalau ku pinta padamu kesenangan
Kau berikanlah padaku kesukaran
Tapi kau iringilah ia dengan teman-teman yang setia

Kalau ku pinta padamu kemewahan
Kau berikanlah padaku kepapaan
Tapi kau iringilah ia dengan murah rezeki

Kalau ku pinta padamu kemenangan
Kau berikanlah padaku kekalahan
Tapi kau iringilah ia dengan hayat untuk terus berjuang

Dan kalau ku pinta padamu kematian
Kau berikanlah ia padaku andai itu yang terbaik untukku
Tapi kau iringilah ia dengan khusnul khotimah..

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan