:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Tuesday, August 12, 2008

Hidupku Nelayan Moden..

Bermula 9 Ogos 2008 yang lepas, semua mahasiswa jurusan Sains Marin tahun 3 telah mengikuti amali untuk kursus Sains Perikanan. Praktikal tersebut melibatkan aktiviti merawai, membuang bubu, memancing, memukat dan mengoperasi pukat tunda. Sedih jerih pedih ( dipinjam daripada Aku Diri Hidup ) yang dilalui oleh seorang nelayan cukup terasa, bagaimana payahnya membuat rawai tetapi tidak mendapat hasil, cara membuat bubu yang akhirnya dirosakkan oleh jerung, dan mengoperasi pukat tunda yang perlu dilepas dan ditarik setiap 4 jam, 24 jam sehari, seminggu berturut-turut sebelum dibenarkan pulang ke daratan..berapa lama? Satu hari sahaja! Dan daripada jumlah hasil tangkapan yang boleh mencecah RM40 000 sebulan, mereka diberikan RM 600 sebulan. Jadi selepas ini jika anda ke pasar, tataplah wajah ikan-ikan di sana, dan ingatlah perihnya kehidupan sang nelayan, dan bersyukurlah perjuangan anda tidaklah berturutan 24 jam sehari tanpa rehat, menggadai nyawa di tengah samudera dan meninggalkan keluarga tercinta..












5 comments:

tandatanya said...

ok la tu setakat practical bbrp hari sj..klu akuakultur msti every sem kena jadi nelayan moden...tp bgslah..alhamdulillah ada jg org fhm perasaan org lain..

nurilhakim said...

tol tu tandatnye..hm..marin n aqua saling memahami? tah a

nurilhakim said...

tandatanya takde blog?Nk jgk knal sape gerangan yg 'memahami' nih

tandatanya said...

salam..sy tak tau la pula klu nurilhakim mmahami ksengsaraan stdnt aqua...tp stakat ni,kwn2 marin yg sy kenal fhm la jg kmi2 yg aqua ni..cuma kdg2 timbul jg perasaan x puas ht thdp bdk marin ni...nmpk free sj..sabtu ahad xpyh korban masa buat prctical mcm kami..tapi,,ada baik jg kami x jd mcm bdk marin..kesian jg kdg2 sy tgk...berenang pun dh x sanggup ni kan pulak diving....HIKMAHNYA>>setiap mnusia dikurniakan dugaan yg blainan..dugaan yg dberi olehNya, sebenarnya kita mampu mhadapinya..wallahualam..

Tokei Ikan BertaQwa said...

setelah sekian lama, baru ku tau sepa tandatanya nie.. c kak adzlina ikan ba nie hehe

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan