:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Wednesday, August 20, 2008

Dosa yang bertali-arus..

Belakangan ini saya banyak menerima mesej-mesej daripada individu-individu yang samada menyokong atau menolak agenda yang diperjuangkan oleh organisasi yang saya pimpin. Antara yang terbaru datangnya daripada seorang sahabat yang menggelarkan dirinya 'x-kml'. 'x-kml' memuji Gema Inspirasi yang diterbitkan ISEUMS dan mengharapkan supaya isu-isu di kampus dapat dikupas dengan lebih baik dan berani. Beliau juga memohon ISEUMS terus melakukan pantauan berhubung isu hiburan yang menular dalam kampus, khusunya isu Anuar Zain yang lepas. Saya sempat membalas mesej beliau dan menyatakan bahawa tindakan-tindakan yang telah dilakukan ISEUMS dan MPP seolah-olah tidak mendatangkan kesan kepada pentadbiran dalam usaha mengawal hiburan. Beliau lantas memujuk supaya perjuangan tidak boleh dihentikan, dan keksalan yang timbul sedikit sebanyak terubat. Terima kasih 'x-kml', dan sahabat-sahabat lain yang memberikan motivasi dan semangat untuk kaki terus melangkah. Jadi mari kita lihat kronologi dosa yang berlaku dalam UMS yang telah meninggalkan kegusaran di hati banyak pihak..

1. Konsert Anuar Zain - 26 Julai 2008, Dewan Canselor

Konsert anjuran dcBorneo mencetuskan isu ini. Diluluskan oleh NC lama ketika proses transaksi NC, Anuar Zain dan Hajah Deja Moss mencemar duli dan mencemar 'kesucian' Dewan Canselor dengan mengadakan konsert di sana. Pihak MPP melakukan perbincangan dengan dcBorneo. dan garis panduan pelaksanaan konsert telah dipersetujui. Malangnya, beberapa garis panduan penting diabaikan, janji-janji manis yang dimeterai oleh pihak dcBorneo diketepikan. Kita ditipu!
Secara keseluruhannya, konsert tersebut gagal menarik perhatian mahasiswa bilamana ia terpaksa dibuka secara percuma untuk menjaga airmuka penganjur akibat kehadiran yang terlalu sedikit berbanding sasaran yang berlipatkali ganda besarnya ( 451 daripada kapasiti 5000 orang )


2. Konsert Hujan - 9 Ogos 2008, Dewan Canselor

Sekali lagi konsert diadakan di Dewan Canselor dan maklumat berhubungnya diketahui oleh pihak MPP setelah ia diluluskan, promosi telah dijalankan dan tiket telah mula dijual. Kali ini ia diluluskan oleh TNC HEP dengan komen supaya 'sebarang perbincangan yang dilakukan dengan pihak Hujan hendaklah melibatkan HEP'. Mini konsert ini diadakan sempena majlis penutupan Karnival Makanan yang dianjurkan SSMP. Sekali lagi MPP duduk berbincang dengan pihak terbabit dan garispanduan penganjuran konsert dipersetujui. Natijahnya? Majlis penutupan berjalan dengan baik tetapi semasa persembahan kumpulan Hujan, suasana sekali lagi tidak dapat dikawal. Kehadiran? 700 / 5000. MPP menghantar memorandum membantah konsert yang merosakkan intelek mahasiswa dan mencemarkan budaya keilmuan, dengan melihat kepada kesan konsert Anuar Zain.

3. Pesta Pra-Konvo Digi - 10 Ogos 2008, Anjung Siswa

Kalau sebelumnya Pesta Tamu Gadang hanya dicemari oleh konsert dan seumpamanya semasa Tamu Gadang berjalan, kali ini ia di'mukaddimah'kan oleh pra-pesta dan pra-konsert dan pra-maksiat pula. Konsert ini dianjurkan oleh Digi dan dimeriahkan oleh Dina, Gangstarz dll. Sambutan oleh pelajar masih tidak hangat, cuma dihangatkan oleh pelajar lelaki dan perempuan yang mengambil peluang menari di tempat kejadian. Digi ternyata lebih berpengalaman dalam penganjuran konsert sebegini di tempat ia tidak dialu-alukan apabila turut menawarkan pelan Digi yang menarik dan barang-barang percuma keluaran khas Digi. MPP turut 'dirasuah' dengan buku nota, keychain dan hosting web percuma.


4. Pesta Konvokesyen Tamu Gadang?
Janji manis tiada penglibatan artis dari luar didendangkan lagi. Tetapi keterpaksaan untuk menjemput mereka pada kali ini adalah kerana ia merupakan harapan dan hasrat TYT sendiri, yang pada saat akhir memaklumkan beliau tidak dapat hadir pun pada majlis pembukaan pada 19 Ogos 2008, yang diserikan oleh Adam dan Stacy. Alasan sama yang digunakan untuk tidak membatalkan konsert Anuar Zain - sebab TYT nak datang. Imej dan reputasi kena jaga. Dosa dengan Allah boleh taubat kemudian.
Baru satu konsert..siapa lagi bakal mewarnai Pesta Konvokesyen pada tahun ini? Tunggu...


Kesimpulan dan Pandangan:
1. Kegilaan yang melanda Universiti semakin ditentang semakin menjadi-jadi. Kalau dahulunya tidak ada yang menentang, penganjuran konsert tidak seteruk ini. Tetapi makin ditentang makin seronok menganjurkan program seumpama ini. Mencabarkah ini? Siapa yang dicabar? Pihak yang menentang atau Allah?

2. Semua konsert yang dianjurkan dan melibatkan perbincangan dengan pihak MPP sebelumnya tidak mengikut garis panduan yang telah dipersetujui. Suatu bukti yang jelas bahawa sesuatu yang tidak baik tidak mungkin dapat diacu menjadi baik. Najis kalau dibentukkan menjadi jemput-jemput tetap tidak akan terasa pisang dan tetap akan berbau. Jadi perbincangan harus dihentikan dan konsert DIHENTIKAN. Tiada jalan lain.

3. Kehadiran ke semua program sebegini adalah tidak memuaskan. Bererti mahasiswa samada sudah celik dan tidak lagi gilakan hiburan atau telahpun mula sedar akan buruknya kesan program sebegini kepada keberkatan pembelajaran, budaya ilmu Universiti dan lain-lain.

4. Adakah perubahan pentadbiran Universiti daripada yang agak ketat kepada yang lebih bebas dan longgar (baca: longgar, bukan lemah) menyebabkan ramai pihak yang oportunis mengambil peluang menghidupkan kampus dengan kemeriahan (baca: kemeriahan, bukan kemaksiatan) dan keseronokan?

5. Akhir sekali, siapakah yang menanggung beban dosa yang bertali arus ini? Pihak pentadbiran yang membenarkan? Ustaz-ustaz yang tidak bersuara lantang? MPP yang hanya berbincang? Pelajar yang menghadiri? Penganjur yang melaksanakan? Mahasiswa yang tidak bersuara? Atau dosanya dibahagi dengan adil dan sama rata kepada semua?

*Sebahagian gambar ihsan nabilapress.blogspot.com. Penulis tidak mampu menghadiri semua majlis yang dianjurkan lantaran ditakuti rembesan dosa merambat ke dalam jiwa.

4 comments:

Hilal said...

PErsoalan yang menarik & mampu membuat pembaca lain sentap....Saya dapat bnyk iktibar dari persoalan tue...

Nampaknya kaedah perbincangan dah xbleh digunapakai untuk isu nie..perlukah kita guna kaedah terakhir?????Senjata terakhir kita...

nurilhakim said...

Apa senjata terakhir kita hilal?

Hidup,hidup! Mahasiswa!
Studeeentt....Power!!

Ek? haha..

hamba_allah said...

saya tumpang jap ya.

kalu tahun ni nak banding ngan tahun2 lain, thn ni kureng sket dia punya konsert. dulu lg teruk! amy search ada, mas af ada, mcm2 la ada. tp tu semua masa tamu gadang (nazri raihan pun ada).
isu ni, jakmas kg e pun tgh cr penyelesaian.
tp,(maaf kalu kasar bhs), saya x nampak apa yg mpp buat. sampai ada konsert blh dibuat di dpn hep aka hq mpp sendiri! mmg melampau.

Anonymous said...

molek sangat artikel ni masuk dalam gema aspirasi, semua buleh baco..

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan