:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Sunday, January 17, 2010

PSS dan Allah

Isu penggunaan nama Allah oleh Kristian bukanlah isu yang baru. Malah, salah seorang Exco Pembangunan Pelajar PSS, saudara Fairuz Bend telah mendahului zamannya apabila menulis berhubung isu tersebut di dalam blog perbandingan agamanya, yang boleh diakses di sini dan sini.

Antara lain beliau memetik ayat Al-Quran daripada Surah At-Taubah, ayat 90 :

“Dan Yahudi berkata bahawa Uzair adalah anak Allah, dan Nasrani pula berkata Isa Al-Masih adalah anak Allah” (Surah At-Taubah 9 : 30)

Ayat tersebut jelas menunjukkan betapa agama-agama samawi telah lama menggunakan perkataan Allah di dalam agama mereka. Di Sabah, isu tersebut menjadi semakin hangat apabila seorang kolumnis terkenal di Sabah, Raymond Tombung mengecam pimpinan yang mahu terus menggunakan perkataan 'Allah' sedangkan tuhan-tuhan Kristian sepatutnya dipanggil dengan nama-nama yang tersendiri. Artikel beliau boleh dibaca di sini. Selain itu, banyak pihak juga bersuara menentang hasrat Presiden Jaksa Pendamai(JP), Datuk Clarence Bongkos Malakun supaya orang Krsitian menggugurkan sahaja penggunaan 'Allah' untuk perpaduan[baca di sini].

Apapun, insiden serangan ke atas beberapa buah gereja di semenanjung, termasuk gereja tertua All Saints di Taiping jelas sekali adalah salah dan bertentangan dengan Islam. PSS sehaluan dengan organisasi Islam lain mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tersebut dan mengecam pihak yang bertanggungjawab mengeruhkan keadaan di dalam negara.

Justeru PSS, yang telah lama mendekati masyarakat samada masyarakat Islam atau Kristian di Sabah melalui pelbagai kegiatan kebajikan dan pembangunan masyarakat, berbesar hati menjadi orang tengah menghubung dan mendamaikan kedua-dua pihak dan menyampaikan penjelasan akan pendirian Islam berhubung isu tersebut. Majlis Gabungan NGO Islam Sabah (CONCERN) akan mengadakan forum bagi menerangkan isu tersebut dalam masa terdekat, insyaAllah.

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan