:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Monday, January 18, 2010

Pesan Murabbi Kepada Sabah

Saya sedikit terkilan dengan sambutan yang diberikan apabila rombongan daripada DPPP turun ke Sabah untuk bersama-sama dengan pemuda. Paling saya terkilan ialah dengan kurangnya penglibatan daripada tenaga muda di kampus, yang seolah-olah tidak merasakan 'izzah kehadiran kepimpinan ke tempat sendiri, sedangkan sebahagian 'hardcore' pemuda sanggup mengambil cuti daripada bekerja dan berkejar ke semua tempat program walaupun mendengar perkara yang sama diulang-ulang, selain mengurus program. Saya tidak optimis Islam akan menang di tangan generasi ini sekiranya perkara ini berterusan. Maka saya mengharapkan sekurang-kurangnya nukilan dan pesanan daripada salah seorang murabbi yang turun padang ini dapat diteliti dan disambut;

Pertama : Soal Ubudiyyah, agar diri dibentuk dan dibina dibawah pengaruh pengabdian diri kepada Allah swt. Laksana perintah Allah dan meninggalkan segala apa yang dilarang oleh Allah swt. Taat dan patuh serta taqarrub kepada Allah swt. Jauhkan syirik dan elakkan tindakan atau perkataan yang mempersenda agama dan syariat Allah swt. Yang halal dikatakan halal dan yang haram dikata haram.

Kedua : Basmi kejahilan dengan menuntut ilmu dan menguasai sumber Islam iaitu al quranul karim sebagai kitab petunjuk. Tanpa memahami al quran Islam tidak akan dapat dilaksanakan dengan baik jauh sekali untuk menghayatinya. Sementara kejahilan membawa manusia menjadi derhaka dan kufur kepada Allah swt.

Ketiga : Sebarkan ilmu yang dimiliki kepada kaum keluarga terdekat, jiran tetangga dan masyarakat. Jangan biarkan Islam terkepong dalam 4 penjuru dinding surau dan masjid. Pastikan Islam sampai ke setiap pintu rumah dan hati manusia.

Keempat : Pertahankan Islam dari sebarang anasir yang cuba untuk melumpuhkan Islam dan memadam cahayanya. Jangan biarkan Islam dipersenda dan dipermain oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

Artikel penuh di [sini].

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan