:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, July 17, 2009

PSS Berdemonstrasi Isu Xianjiang

Persatuan Siswazah Sabah dengan beberapa NGO lain, antara lain Yayasan Amal dan Persatuan Ulama Malaysia Sabah, berhimpun mengadakan unjuk rasa terhadap isu pembunuhan kaum minoriti Muslim Uighur di wilayah Xianjang, China. Unjuk rasa yang diadakan seusai solat Jumaat di Masjid Bandaran, Kota Kinabalu berjaya membuka mata kariah masjid dan masyarakat setempat untuk lebih peka terhadap insiden pencabulan hak asasi dan ketidakadilan yang melanda kaum majoriti Islam tersebut. Selain edaran risalah berhubung isu berkaitan dan ucapan oleh beberapa wakil persatuan, laungan 'Hidup Islam, Hancur Kezaliman' turut membakar jiwa umat yang cintakan perpaduan dan keamanan.




Islam adalah agama yang membawa mesej persefahaman dan permuafakatan kepada semua manusia tanpa mengira latar-belakang bangsa, fahaman politik dan kelas sosial. Justeru Islam sanagt wajar dijulang sebagai wadah yang mampu mengumpul dan menyatukan semua pihak bersatu-padu dan berdepan cabaran yang mendatang secara baik dan profesional. PSS menyeru pihak yang terbabit menyelesaikan segala pertelingkahan dan huru-hara yang berlaku melalui meja perundingan, dan pada masa sama meyakinkan mana-mana pihak bahawa seperti penganut agama lain, umat Islam tidak akan merelakan maruah agama mereka dipermain dan diperkotak-katikkan.

1 comment:

Hilal Azmi said...

Semoga umat Islam di Uighur mendapat keredhaan dari Allah...Dan semoga usahamu mendapat pembalasan yang terbaik dari Allah.. insyaallah..

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan