:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, January 16, 2009

Dan Jalannya Ialah Tetap Sabar..


Manusia mudah terkesan bila sesuatu yang disebut samada meremehkan dirinya, atau menyatakan kelemahannya, atau meletakkan usaha yang dibuatnya bersungguh-sungguh seolah-olah seperti tiada nilai. Pastinya pada diri penulis, dan mungkin pada diri pembaca, juga ada kecenderungan terhadap perkara yang sama.

Manusia juga ada yang diberikan kelebihan bercakap dan mencari hujah, tapi kadangkala tidak digunakan sebaiknya. Hanya digunakan buat menyokong ideologi buta, pandangan sesat atau pendirian yang tidak berasas. Selain melancarkan peluru-peluru buat melunas dendam kesumat.

Manusia susah mengaku kelemahannya. Manusia mahu dirinya dihargai. Manusia mahu pandangannya diterima. Kerana ini semua fitrah manusia. Tiada salah pada penciptaan manusia. Tetapi silapnya bagaimana kehidupan dibentuk. Apa asas yang diletakkan. Apa ukuran yang digunakan. Apa matlamat yang dituju.

Hakikatnya manusia lemah. Hakikatnya manusia lupa. Hakikatnya manusia silap. Hakikatnya manusia mampu berkata tetapi sekadar meniti di bibir, beretorika dan bermanis muka.

Jika IKHLAS menjadi pegangan, nescaya tidak perlu pada penghargaan manusia. Jika IKHLAS jadi ukuran, tiada masalah dicaci dihina. Jika IKHLAS jadi matlamat, tiada perlunya pada hujah dan omong-omong tak bermakna. Dan semuanya disulami dengan SABAR buat alas, pelindung depan dan belakang, tutup di kepala.

Manusia itu bila ia jadi teman ia adalah teman yang paling setia. Tapi bila ia jadi 'lawan', jangan sesekali biarkan ia menjadi penghalang pada perjuangan.

Lama dimamah usaha dan usia, aku sangka IKHLAS dan SABAR sudah sebati dan senada di jiwa. Malam ini aku sedar diriku masih dinoda oleh dosa-dosa khurafat dalam gerakerja.

Sahabat, andai di jalan ini ada silap langkah yang buat kita terpisah, ada silap kata yang buat kita bermasam muka, ada tindakan yang buat kita bermusuhan, doakan paling lama ia setakat di dunia sementara.

Abang2ku, Adik2ku, Kakak2ku, kalau bukan di dunia tempat kita berukhwah, doakan aku dan engkau, dapat bertemu dan bertamu di Syurga, agar di sana, kita berukhwah, berkasih-sayang dan bersama selama-lamanya.

Maafkan aku, aku hanya manusia, teruskan berjuang..

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan