:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, October 31, 2008

Penutupan 'Shoutbox'

Salam Jihad Akademik,

Saya ini jenis orang yang suka diberi penjelasan dan suka menjelaskan. Jadi saya tidak semena-mena menutup 'shoutbox' di nurilhakim, malah berhasrat menerangkan tujuan saya berbuat demikian.

Shoutbox di dalam sesebuah blog merupakan ruang meninggalkan mesej-mesej ringkas atau pemakluman tentang suatu perkara. Malangnya kadangkala shoutbox digunakan sebagai ruang untuk menyebarkan kebencian dan kemarahan, hasad dengki dan prasangka, fitnah dan dosa. Golongan yang menyalahgunakan ruang maya yang kononnya 'invincible' ini jelas tidak menghayati seruan Allah dalam suarah Al-Mujaadalah, ayat 7, yang bermaksud;

"Tidakkah kamu perhatikan, bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi? Tiada pembicaraan rahasia antara tiga orang, melainkan Dia-lah keempatnya. Dan tiada (pembicaraan antara) lima orang, melainkan Dia-lah keenamnya. Dan tiada (pula) pembicaraan antara jumlah yang kurang dari itu atau lebih banyak, melainkan Dia berada bersama mereka di manapun mereka berada. Kemudian Dia akan memberitahukan kepada mereka pada hari kiamat apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala sesuatu." Al-Mujaadalah;6

Di dalam ayat seterusnya, Allah menyebut bahawa golongan ini, tempatnya di neraka Jahannam, sebagai seburuk-buruk tempat kembali.

Justeru bagi mengekalkan tujuan asal dan identiti blog ini sebagai medan dakwah dan muhasabah, selain menjaga maslahat umum, saya berbesar hati menutup ruang-ruang atau saluran yang memungkinkan medan ini disalahguna. Setiap kali merasakan diri jauh daripada hidayah Allah, saya akan bermuhasabah dan memaafkan semua yang di sekeliling saya, selain meminta maaf dan keampunan juga. Hari ini, saya berlapang dada dan memaafkan semua makhluq Allah, dan meminta maaf di atas segala kekurangan. Esok, adalah hari yang baru.

Selamat Berdakwah..

2 comments:

Anonymous said...

salam.. xapa xada shoutmix. lagi elok, e2 ari shoutmix nurilhakim bising, kecoh dan... xaman... alhamdulillah...biarlah shoutmix tu tiada. biar musuh2 Allah tu terlopong...nk kata apa mereka...
ketua sembilan harus kuat... takbir...(dlm hati je...)

Anonymous said...

askm... islam (ALLAH)tu milik semua dan semua tu milik islam (ALLAH)
teruskan berjihad fillah tapi dgn tertib dan waspada... zaman sudah berubah ...islam tetap sama ...
wasalam

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan