:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Wednesday, July 29, 2009

Rumah Itu Kian Retak..


Penghuni rumah itu makin bersesak. Mereka tidak selesa lagi tinggal di situ. Rumah itu bukan lagi 'Home Sweet Home' jauh sekali 'Rumahku Syurgaku'. Puing-puing kerosakan telah jelas kelihatan di setiap sudut. Retak menanti belah. Reput menunggu musnah. Menghitung hari sebelum ke bumi ia menyembah.

Ketua-ketua rumah asyik bermesyuarat ke pagi. Kepala yang tidak gatal digaru-garu memikirkan solusi mengukuhkan semula rumah itu. Lalu dicadangkan setiap penghuni punya penjaga. Dicanangkan setiap anggota rumah diperiksa dan dijenguk secara berkala. Mungkin sahaja ada yang akan meluahkan punca resah di jiwa. Mungkin tak semena-mena ada yang akan berkongsi rasa. Tetapi anak buah degil-degil belaka. Penjaga dipandang sebelah mata. Tak membawa makna.

Bangkit seorang ketua lagi mencadangkan segala penghuni rumah dibawa keluar. Barangkali di luar lebih selamat. Barangkali di luar mereka boleh melihat dunia. Maka diatur majlis mengajar rakyat rumah bermusafir. Dibentuk mereka menjadi pengembara yang hebat mengkaji budaya dan agama. Tetapi ada yang kecewa. Yang menyahut untuk dilatih hanya beberapa. Yang hadir hanya mereka berdua, seorang ketua dan seorang penghuni setia.

Tiba-tiba bangkit seorang ketua segala ketua, katanya aku punya idea berharga buat mengukuhkan rumah semula! Semoga jalannya kena. Semoga jalannya ke arah membina semula kekuatan di jiwa ahli rumahnya. Kosong dada lantaran Subuh berjamaah yang entah ke mana, qiam yang dihadiri Blogger dan penggila Friendster menumpang iktikaf 'wireless percuma', tuan rumah yang mabuk cinta dan khayal oleh kuasa tak membawa ke mana-mana. Biarlah rumah dipindah dari Kinabalu ke Uhud pun. Biarlah dindingnya dipahat dari Hajarul Aswad pun. Yang penting isinya. Yang penting kepala-kepalanyanya mampu membuat penghuni mendabik dada, kerana dia ini biarkan tulangku menjadi tiang, dan tubuhku menjadi atap, akanku pastikan rumahku tidak mencium tanah. Barulah penghuni hidup berbangga sebagai pejuang agama bangsa, bukan hidup dihimpit palsu dan retorika.

Semoga jalannya membawa faham kepada seluruh anggota, yang mereka kejar ialah reda Yang Maha Esa. Mereka bukan bersatu kerana tuntutannya supaya kamu berkumpulan dalam bekerja. Mereka bukan bersatu kerana tanpa mereka agama dan bangsa entah ke mana. Mereka bukan bersatu kerana agama harus didukung dan dijunjung sedayanya. Mereka bukan bersama kerana Islam menyuruh bersayang dan bekerjasama. Mereka bukan bersama untuk selamat dari bencana dunia. Mereka bukan bersama untuk beralasan di hadapan Allah nanti bahawa mereka pernah bersama. Fahamkan mereka. Mereka bersama kerana mengejar reda Allah Yang Esa.

2 comments:

Anonymous said...

bila enta nak belajar?
asyik sibuk sana dan sini ?

Anonymous said...

alamak,
sibuk betui akhi ni?

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan