:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, July 20, 2012

Cita Tertinggi Kami




Kalau ada yang layak berkata ‘saya sepatutnya syahid di jalan Allah’ orang itu seharusnya saya.

Saya bukan bercakap soal layak kerana iman tinggi atau pahala sudah banyak. Tidak juga saya katakan layak dalam erti kata diri sudah hebat dan bersedia untuk syahid. 

‘Layak’ saya harus diterjemah sebagai, dengan ‘rangka hidup’ yang telah diaturkan oleh Allah untuk saya, kalau saya tidak mampu berkata ‘ya’ di hadapan pintu maut, maka tidak ada yang boleh diharapkan untuk mengorbankan yang paling dianggap bernilai -iaitu nyawanya -  di jalan Allah.

Betul, timbang taranya bukan sedikit - diri, keluarga, peluang – kerana syahid nyata bukan mainan yang diberikan kepada mana-mana anak kecil yang merengek mahukannya. 

Dilahirkan di dalam keluarga ahli jemaah, dibuai dengan panji-panji jihad dan dibuai di bulatan usrah lalu membesar dalam lingkar tarbiyyah dan ilmu sewajarnya cukup untuk menjadikan saya bersedia.

Meniup dan mendendang seruan-seruan tersebut ke cuping telinga dan memahami hakikat perjuangan, seharusnya menjadikan bahawa ibu dan bapa redha melepaskan.

Dan faktor yang paling susah datang - peluang - untuk kami telah pun bertandang.

Allah matlamat kami,
Al-Quran panduan kami,
Ar-Rasul ikutan kami,
Jihad jalan kami,
Mati di jalan Allah, cita tertinggi kami.

Ia bukan retorik yang sekadar berdegar di tamrin dan perhimpunan. Bukan juga rangkap yang dipraktik separuh jalan. Melafazkannya wajib sebagai nekad mendalam, azam dan ghairah yang kemas digenggam.

Saya menjejak kaki ke Syam tanggal 25 Januari 2011. Tarikh itu tidak akan ada yang melupakan, kerana ia tarikh demonstrasi pertama meletus di Mesir.

Dalam tempoh pendek itu, saya membaca kitab Arab masih merangkak. 

Dalam tempoh pendek itu, saya belum berjaya mencekup tawadhu’ dan mengikis riya’.

Dalam tempoh pendek itu, saya jauh sekali telah menggapai rahsia ikhlas dan wara’.

Tetapi saya belajar bahawa kehidupan dunia sangat terlalu singkat, dan hujungnya harus pada titik tertinggi untuk kekal selamat abadi. 

Musa’ab bin Umair, jejaka muda kaya, memilih syahid di Uhud kerana dia sedar dan mengerti.

Saya belajar untuk yakin dan tawakkal, serta bersangka baik dengan Allah.

 Ibu Musa, mencampakkan anaknya ke sungai lalu ditakdirkan anaknya selamat, disusukan olehnya malah menjadi Nabi memimpin umat kerana keyakinan dan berserah.

Saya belajar bahawa luka umat di Palestin, Chechnya dan Syria, hanya sampai ke permukaan bulu roma sahaja oleh saudara Islamnya di tempat aman.

 Justeru saya tidak mengharapkan untuk saudaranya, seluruh umat sanggup dikorban.

Untuk umat kebanyakan yang dirinya belum bersedia, yang ibubapanya belum dapat pasrah dan rela, yang peluang belum menyapa, cukuplah menjadikan Ramadhan tahun ini lebih bermakna, menghentikan diri daripada terus menjadi punca bencana.

Saya tidak kata bahawa esok lusa saya akan menyertai Jaish Hur.

Tidak juga bermakna yang saya dengan sengaja akan mencampakkan diri ke dalam binasa.

Tetapi kalau episod adik-beradik saya disepak terajang sekali lagi didepan, sejarah Ramadhan lalu bukan pilihan. 

Ramadhan ini, nyawa saya adalah milik Allah dan untuk ikhwan.

Hidup mulia, atau mati syahid!


p/s : Nur Al-Farhain tolong dengar dan terjemahkan lagu tsaurah Toli' al-Maut nyanyian Yahya Hawa untuk Che' :)

(Alhamdulillah, selepas 8 jam,15 checkpoint tentera, ditinggalkan bas 23km di luar Dimashq kerana larangan masuk ke bandar, berjalan kaki sekilometer dua, tiga kali menumpang Suzuki masuk ke bandar, beberapa roket melintasi kepala dan sekatan jalan terakhir hampir dicekup kerana 'terbawa' majalah Islam selain di'check' laptop, selamat juga sampai ke Ruknuddin, Dimashq dari Halab. Jazakumullah doa antum.)


0051,
190712,
Halab.

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan