:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, July 17, 2009

PSS Kecam Penindasan Etnik Uighur


PSS dan seluruh dunia Islam mengutuk sekeras-kerasnya penindasan ke atas 9 juta penduduk suku etnik Uighur di Xianjang, China. Setelah berpuluh tahun diasak oleh 'kaum pendatang' Han dan dilayan seperti penceroboh di tempat sendiri, rusuhan Urumqi pada 5 Julai 2009, yang berpunca daripada rasa tidak puas hati dengan cara kerajaan China mengendalikan kematian 2 orang pekerja kilang berbangsa Uighur di Guangdong, mengakibatkan 156 orang terbunuh dan 1080 cedera.

Penghapusan budaya Islam, larangan memasuki masjid bagi mereka yang berumur kurang daripada 18 tahun dan golongan pelajar, perobohan bangunan tradisi Uighur yang mempunyai nilai estetika Islam atas alasan binaan tersebut tidak kukuh dan sebagainya adalah sebahagian rutin hidup yang dialami masyarakat Uighur di China. PSS peka dengan keadaan tersebut dan membantah sebarang bentuk kezaliman yang dilakukan oleh mana-mana pihak terhadap mana-mana individu atas nama kemanusiaan sejagat. PSS juga mengecam sebarang bentuk diskriminasi dan pengabaian hak asasi oleh mana-mana badan. PSS sedar akan kemelut yang dihadapi oleh dunia Islam hari ini, samada pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Selatan Thailand yang mendapat tempat di dada akhbar mahupun kes-kes yang disembunyikan daripada pengetahuan umum seperti pembunuhan Dr Marwa el-Sherbini di Germany tanggal 1 Julai 2009 yang lalu. PSS kesal dengan sikap sesetengah pihak yang masih meletakkan martabat dan kebebasan mengamalkan agama masing-masing di bawah tapak kaki golongan penguasa, sedangkan agama Islam membenarkan kebebasan beragama tanpa sebarang sekatan.

Justeru PSS berazam untuk terus mempertahankan Islam dan umat Islam di Sabah khususnya, dengan batang tubuh dan segala yang kami miliki, selain bertekad untuk terus membawa pemahaman tentang keadilan dan kesatuan yang dilaungkan oleh agama Islam kepada setiap pelusuk tempat, melewati sempadan agama, bahasa dan suku kaum. Islam Untuk Semua!

1 comment:

Anonymous said...

ya, islam untuk semua...

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan