:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Wednesday, July 15, 2009

PSS Buka Pasaran Baru, Raih Perhatian Akhbar

Program Kem Kesempuraan Solat yang diadakan di SMK Nambayan, Tambunan tanggal 10-12 Julai 2009 dijangkakan seperti program-program lain yang melibatkan PSS. Jangkaan itu meleset sama sekali apabila ahli PSS yang terlibat dibawa menyoroti praktikal dan cabaran dakwah di Tambunan, lantas melabuhkan cinta kami kepada perjuangan di bumi ini.


Bermula dengan perjalanan empat jam yang mencabar, sehari lebih awal melalui 'jalan maut' Kimanis-Keningau yang meragut nyawa Allahyarhamah Aisyah Bakri, dalam suasana hujan lebat dan angin membadai menyajikan mukaddimah menarik untuk 3 biji motor yang ditunggangi rombongan pertama fasilitator. Cuaca buruk memaksa kuliah maghrib yang dijadualkan di SMK Tambunan dibatalkan, dan rombongan mengambil keputusan menginap di Keningau. Walaubagaimanapun, hikmahnya terpancar bila rombongan PSS sempat mengadakan ziarah ke IPG Keningau, melewati Saudara Asdar, pendekar solo di institusi berkenaan.

Esoknya, wajah-wajah pelajar SUI Tambunan menyambut kami menantikan perkongsian ringkas yang dijanjikan. Diurus oleh pendakwah tegar di bumi Tambunan, Ustaz Idris dan Ustaz Hatta, kami seterusnya dibawa menikmati makan tengahari sebelum tiba di tapak program petang itu. Baki fasilitator seramai 4 orang, seorang daripadanya ahli KRU Kota Belud, tiba pada malam yang sama.



Solat merupakan kaedah mendisiplin paling ampuh. Itulah yang dapat kami simpulkan berhubung kem tersebut. Kumpulan pelajar seramai 61 orang yang secara sukarela mengikuti kem asalnya keliru dalam pencarian matlamat hidup, tidak pandai membaca Al-Quran dan tulisan jawi malah hidup dalam suasana Islam yang 'non-existent', lahir menjadi kelompok yang berazam tidak mahu meninggalkan solat, menguasai sekurang-kurangnya 70% bacaan solat dan bersedia dilatih membimbing umat Islam Tambunan. PSS menyeru ibubapa, guru-guru dan ahli masyarakat memartabatkan solat sebagai kaedah mendisiplinkan anak-anak samada melalui kempen solat, bengkel kesedaran dan sebagainya. Ahli PSS juga sempat berkongsi kesedihan yang dirasai pejuang-pejuang Islam Tambunan lantaran sakit jantung yang tiba-tiba menyerang murabbi mereka, Ustaz Darbi kira-kira seminggu yang lepas. Program turut mendapat liputan akhbar Utusan Borneo selama dua hari berturut-turut, sejarah baru buat PSS.


Dalam perjalanan pulang, melalui Gunung Mas, salah satu 'kuda tunggangan' meragam, memaksa dua orang mencari bahan ganti sedang yang lain mengambil peluang beristirehat di jalanan, bertafakur memerhati keindahan bumi Tambunan yang terbentang.


Dakwah di Tambunan dibelenggu beberapa masalah, antaranya kesukaran masyarakat menerima pendakwah daripada luar, susahnya melahirkan pendakwah daripada kalangan orang tempatan dan hakikat bahawa ia merupakan pusat misionari paling besar di Sabah. Malah pendakwah yang datang seolah-olah masih hidup di zaman Rasulullah, dicemuh, ditujah kepala, difitnah, dihalau dan dimaki-hamun walaupun bertungkus-lumus mendidik anak tempatan tanpa sebarang ganjaran. Menariknya, golongan muda sendiri, seperti mana-mana tempat di Sabah, masih terbuka menerima pembangunan minda dan jiwa.

Syukran jazilan Ustaz Hatta, Ustaz Husnun, Ustaz Hafiz, Ustaz Idris, Israfil dan semua pendidik di bumi Tambunan. Pesan kami, jangan berputus-asa! PSS berazam meletakkan Tambunan sebagai salah satu tempat prioriti dakwah dan menjadikan pembangunan remaja di sana sebagai salah agenda utama persatuan. Kami berjanji, bahawa selagi kami diterima, kami akan kembali, dan sekiranya kami ditolak, kami akan terus kembali dan kembali!

4 comments:

yusri said...

salam'alaik pada sahabat yang baru dikenali tetapi dirimu ku tetap sayangi seperti sahabatku hafiz sarif..ana nak ucap tahniah pada antum insyAllah ana teringin mengikut kalian berdakwah di sana insyAllah..moga kalian sihat belaka

Unknown said...

Agak-agak la ambil gambar... Tak da ka yang cantek ckit.... Kecewa-kecewa.....

acap de souza said...

AIK
bile pulak abg nadhir tuko jd penyu???

MUSYKIL2

nurilhakim said...

Salam all,

Yusri, enta syg ana sbgmna enta syg hafiz?? Tak sgka..ana igt ana mnyayangi ana lbih drnya!! Jom, Sabah!

nahnu-jundullah, setelah menyemak semua koleksi gambar tu ja gambar plg baik yg ada. Asif.

Mukhlisin Aminin,
Bukan abg tuko jd penyu tuh. Tuh simbolik pghrgaan org sgt sibuk yg luang sket ms tuk wat abg tersenyum ;)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan