:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Wednesday, February 18, 2009

Di Sini Segala Bermula (revisited)..



School (read : SAMTEN & SAMBEST) was a load of fun. Especially when we had programmes and we stayed up late at night preparing the backdrop together etc. I don't know why the enthusiasm and drive didn't wear off on me at University. Maybe too many people that had to be fit in a single picture just wouldn't do. Plus the too many backgrounds and attitudes smearing the whole deal. Trust me, it's that bad. Anyway, for me, KIDS 2007 was one of the best. It was where a lot of things started rolling for a lot of people.

Dataran Sekolah Agama Menengah Bestari penuh sesak dengan kereta ibubapa yang datang menjemput anak-anak kesayangan masing-masing pulang bercuti selama dua minggu setelah letih berhempas-pulas ‘menggoreng’ dan ‘mencanai’ dalam peperiksaan pertengahan tahun yang baru lepas. Pelajar-pelajar tingkatan satu sibuk memanjangkan leher mencari kelibat ibubapa yang tak juga datang. Yang sudah nampak adik melambai daripada kerusi belakang kereta bergegas mengangkat beg, baldi, bantal dan segala macam peralatan sukan sambil tersenyum kambing; lega dapat melepas rindu. Pelajar senior pula lebih gemar pulang secara bergerombolan dengan member-member. Lebih macho dan ranggi. Malulah besar-besar tunggu mak ambil lagi.


Sebuah kereta Gen2 oren ‘metallic’ meluncur laju masuk ke perkarangan sekolah lalu berhenti di tempat parking VIP di depan Dewan Bestari. Selang beberapa ketika sepasang kaki melangkah keluar dari tempat pemandu, memijak bumi bestari. Injakan yang penuh bererti. Penuh nostalgia. Sejarah silam daripada lembaran diari kehidupannya bagaikan meresap masuk melalui kakinya, terus ke seluruh bahagian badan yang lain. Di sinilah diri ini pernah menapak sehari-harian untuk menuntut ilmu. Di sinilah diri ini pernah di’kantoikan’ kerana telah melewati pagar asrama di waktu hening malam. Di sinilah diri ini pernah gah menaiki pentas kerana lewat menghadiri perhimpunan pagi. Dan di sini jugalah diri ini berulang-alik ke hulu hilir menyertai pelbagai program yang dianjurkan badan-badan pelajar. Sambutan Hari Guru, Pertandingan Sukan Peringkat Zon, Hari Dewan Makan, dan macam-macam lagi. Semuanya masih segar-bugar dalam ingatan. Pensil gergasi yang dibuat oleh Badan Pengawas dengan menggunakan coklat, banner 5 meter ‘Selamat Hari Guru’ oleh Pembimbing Rakan Sebaya, bagaimana Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Jamaah di’boo’ dan dipulau oleh semua sekolah-sekolah lain ketika Sukan Peringkat Zon kerana dikatakan bermain tipu di dalam pertandingan badminton menentang pemain-pemain handalan SAMBEST, roti canai yang ditebar dan teh yang ditarik kaw-kaw pada kali pertama penganjuran Hari Dewan Makan tiga tahun dahulu. Seolah-olah semuanya baru berlaku semalam. Seolah-olah kaki ini tidak pernah mengorak langkah meninggalkan bumi bertuah ini. Dan hari ini kaki yang sama pulang ke alma-mater untuk melakar sejarah; membawa angin perubahan. Dia berharap benar program yang bakal alumni anjurkan – Kem Kepimpinan, Ibadah dan Sakhsiah 2007, atau ringkasnya KIDS 07, mampu meniupkan dan menyuburkan semula nilai-nilai Islam di bumi yang khabarnya makin kontang dan lesu dihanyut gelojak deras perubahan.


Haizeer terus melemparkan pandangannya jauh-jauh. Matanya galak memerhati keadaan dataran yang semakin sesak dengan kelibat manusia. Seorang budak kecil terjatuh ketika berlari hendak mendapatkan abangnya yang baru mengangkat punggung daripada kerusi di Dataran Datuk Sarip. Tangisannya kuat membelah hiruk-pikuk suasana. Abangnya cepat-cepat memujuk. Malu kalau-kalau ada kawannya yang nampak adiknya seorang yang ciwek. Daripada tempat penumpang hadapan Gen2 keluar seorang lelaki muda berkumis nipis dan berjanggut. Dia sedang bercakap di telefon bimbit Nokia 3310nya. ‘Tet,tet’. Bunyi isyarat bateri habis kedengaran diikuti keluhan lelaki itu. “Tension betullah battery ni. Baru cakap kejap dah mati. Hm. Ketua fasilitator program, Abang Afrodhi call tadi. Dia kata Cikgu Tengku tak dapat pantau program kita sebab cuti bersalin. Cikgu Siti Ngokison dan Teacher Husniza akan takeover”, lelaki itu memaklumkan kepada Haizeer. “Jom kita angkat barang-barang masuk ke dewan dulu. Lambat dah ni. Karang budak-budak datang,” dia menyambung. Lelaki itu merupakan pengarah program KIDS pada tahun itu. Haizeer bergegas membuka bonnet kereta dan mereka sama-sama mengangkut peralatan yang diperlukan untuk pendaftaran program ke dalam dewan.


“Tengok kat dinding tu, kat senarai nama pelajar cemerlang. Ada nama Datuk Akmal Sarip,” ujar Haizeer. “Macam baru je. Sebelum ni tak pernah nampak pun,”.


“Assalamualaikum,” satu suara tiba-tiba menyapa daripada pintu utama dewan.


“Waalaikumussalam. Oh, Cikgu Siti. Apa khabar? Lama tak jumpa,” Man menyahut.


“Sihat, alhamdulillah. Kamu yang nak buat program KIDS kan? Macam ni sebenarnya. Kami tempahkan bilik seminar Ibnu Taimiyah untuk program kamu. Mungkin kat sana lagi selesa. Ada air-cond, PA system semua nak banding dengan dewan. Ini kuncinya. Tadi cikgu dah umumkan pada peserta-peserta. Kamu boleh buat pendaftaran di laluan tengah-tengah blok B tu,” maklum Cikgu Siti.


“Cantik jugak tu. Kami akan pergi ke sana. Terima kasih banyak cikgu,” kata Man sambil menyambut kunci yang dihulurkan. “Jom gerak Haizeer. Lorong Koop. ”


“ Eh, tu sape baru datang tu. Abang Abdurrahman Jabir. Bagus, bagus. Gini Hai, kau dengan abang Jabir bawa meja dari dewan ke Lorong Koop, biar aku angkat semua peralatan ni. 2 meja cukup dah.”


Tak lama kemudian Kak Dayat datang membawa name-tag dan fail peserta. Selesai me’nyet’-up meja pendaftaran peserta pun mula mendaftar.


“Yuran berapa bang? Free takleh ke...”

“Fail warna oren takde dah ke? Takkan dah habis..”

“ Kak, saya nak daftar untuk kawan saya,”

“ Hekeleh. Banyak gak songeh korang ek. Haha. Taklimat pukul 5pm di Bilik Seminar Ibnu Taimiyah. Tolong beritahu kawan-kawan yang takde ek,” Man membuat pengumuman.


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Sesi taklimat pada petang tu....

“ Umat Islam hari ini malu untuk menjunjung identiti Islam tu sendiri. Misalnya kita tengok, orang yang nama Muhammad, nak guna nama Matt. Syazwan, Syazzy. Aminah, Amy dan Khatijah, Kate. Kalau Melur? Mungkin Melly. Tapi kalau nama Melur tu salah mak mengandung la kot. Nama klasik sangat. Haha. Apepun, bila kita sebut Melly yang kita nampak, gadis KL, baju ketat, jalan gelek 180ยบ, lepak dengan member-member kat Summit. Melur? Gadis kampung, sopan-santun, jalan tunduk, gigit jari. Sama macam orang yang nak ikut program ni. Ala, kalau aku ikut nanti orang kata aku mangat. Poyo baik. Bajet alim. Semua F4. Takkan aku sorang F5 nak ikut? Malu nak ikut benda baik walaupun tau banda tu benda baik. Sekarang kita fikir. Kenapa ni berlaku? Sebenarnya kita pada hari ni dibentuk oleh suasana di sekeliling kita. Nak ikut program, nanti kawan kata macam-macam, tak ikut. Nak pakai nama betul yang Islamik, tak hip. Nak turun KL pakai jubah, kopiah, tangan sebelah pegang tasbih lagi sebelah tengah sugi gigi, orang kata gila. Nampak tak? Sebab tu kita kena pandai bawa diri. Jangan dengar sangat cakap orang. Baru satu hari nanti suasana dapat diubah. Sebab tu hari ni abang katakan, abang bangga tengok jumlah peserta hari ni. Sebab tanpa paksaan, tanpa arahan dan tanpa disuruh, kamu boleh datang, semata-mata sebab nak berubah, semata-mata sebab rasa ada benda nak dikesali, dan semata-mata sebab ikut kawan. Haha. Abang tau ada yang datang ni ikut kawan. Tapi takpe, ikhlas tu awalnya dipaksa. Lama-lama dia datang sendiri. Peserta akan tidur di dorm-dorm bawah sekali, paling depan. Faci dan AJK akan guna dorm blok B, paling hujung. Dorm-dorm atas tak boleh naik. Jap. Ada muka-muka yang takde ni. Diorang gi mane? Summit? Nanti tolong sampaikan maklumat yang abang dah beritahu. Lepas ni korang boleh pergi makan dan bersiap untuk solat Maghrib. Wassalamualaikum. ”


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


“ Syazwan. Dengar cerita Syazwan ni wakil sekolah debat Bahasa Inggeris,”

“ Mane ade..”

“ Cantik ah. Jadi MC..”

“Aduh bang...”

“Assalamualaikum. Bersyukur kita kerana dapat solat solat Maghrib berjamaah. Sekarang kita akan mendengar kuliah maghrib bertajuk ‘Islam; Agama atau Ad-Din’ daripada Ustaz Meeftah, bekas pelajar di Darul Quran . Tapi sebelum tu, kita buka majlis dengan Al-Fatihah,” Syazwan memulakan majlis.


“Assalamualaikum, apa khabar semua? Ustaz masuk je sini terimbau zaman-zaman sekolah balik. Sebijik macam ni. Muke toye kena dengar kuliah. Pakai baju melayu dengan songkok serbaguna. Songkok tulah masuk tandas, sembahyang, pergi sekolah, sarung tangan keeper kalau main bola dalam kelas. Pergi ke depan bagi tazkirah pendek macam Ketua Pelajar kamu tadi. Tapi takpelah. Tajuk yang kita nak bincang bukan ‘Zaman Sekolah Saya’. Tapi tajuk kita ialah ‘Islam; Agama atau Ad-Din’. Bila kita sebut Islam kita kea tahu bahawa mengatakan Islam sebagai agama semata-mata tak cukup. Sebab Islam ni bukan semata agama tapi Ad-Din. Cara hidup. Sifat dia syumul. Semua benda yang kita buat melibatkan Islam. Solat, belajar, tidur, makan, buang balik. Semua. Semua. Sebab tu setiap perbuatan kita kena teliti dan timbang. Sebab semua akan dinilai dan dianalisa. Stay in heaven or go to hell. Cuba tengok kertas kerja yang ustaz edar tadi. Uih. Khusyuknya kawan ni. Orang semua dengar je tapi dia menghafal kertas kerja. Tunduk je dari tadi.......... ”


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


“ Sekarang kita nak buat pembahagian kumpulan. Sementara abang bahagikan kumpulan, abang jemput Pengarah Bahagian yang kita nanti-nantikan untuk perkenalkan diri. Abang Mursyid,”


“ Assalamualaikum semua. Nama saya Mursyid. Saya Pengarah Bahagian Disiplin dan Protokol. Sape tak bawak nametag tolong ke depan.” Dua orang peserta lelaki tampil ke hadapan. “Abang nak dengar kamu nyanyi lagu sekolah. Lame dah tak dengar,”. “ Abang nak versi Melayu ke Arab?” “Wah. Siap boleh bagi opsyen lagi. Dulu ada versi Melayu je. Abang nak versi Arabla macam tu..”


“ Wahid, Ithnain, Thalasa.....Al-Ma’ahad Ad-Dinil Islami Bestari, Ahdafuhu Ikhrajud Da’ie....”

Setengah jam kemudian.....


“Sekarang kamu boleh bergerak ikut faci masing-masing. Tapi kita dah kesuntukan masa. Masa kuliah Maghrib tadi 4 helai note abang bagi kat MC suruh warning penceramah dah habis masa tapi tak sampai kot. Jadi abang bagi masa untuk taaruf 20 minit je. Lepas tu terus ke dewan besar. Faci tolong ambil berat pasal masa,”


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Peserta mula masuk ke dewan setelah selesai LDK 1. Mereka mula menyusun kerusi dan mengambil tempat.

“Eh, tak payah pakai kerusi. Semua duk bawah je,” Man memberi arahan.


Masing-masing mula mencari port yang selesa untuk duduk. Peserta muslimat sibuk mengibas-ngibas lantai. Bimbang kalau ada kuman yang akan menaiki kain baju kurung mereka. Lampu dipadamkan. Hanya cahaya suram neon merah menyinari suasana malam.


“Sekejap lagi kita akan tengok video ‘Palestin Menangis Lagi’. Abang harap kamu dapat hayati suka duka, susah payah saudara-saudara kita kat sana.”


Tayangan dimulakan. Gema letupan bom dan bedilan kereta kebal memenuhi segenap ruang dewan...


Tamat tayangan, peserta diarahkan menutup mata. Semilir bayu tengah malam bertiup sepoi-sepoi melalui pintu-pintu dewan yang terbuka, menusuk ke sum-sum tulang. Suasana cukup damai dan sepi. Kata orang, kalau jarum jatuh pun boleh kedengaran tatkala itu. Peluh dingin memercik dahi. Beberapa orang peserta mula terangguk-angguk. Melayar bahtera mimpi membelah lautan fantasi. Atau barangkali sedang menghayati irama ‘Angguk-Angguk, Geleng-Geleng’ nyanyian Ahli Fikir. Belum sempat sampai ke “Nama adik siapa? Adik pandai nyanyi tak?”, suara Kak Zaireena memecahkan atmosfera yang baru mula tepu dek zarah-zarah sunyi.

“Adik-adik. Rilekskan badan. Tarik nafas dalam-dalam....lepaaas. Tariiiik...lepaaas. Tenangkan diri, longgarkan otot-otot. Tenang, tenang. Rasa angin bertiup kat wajah kita,” sesi muhasabah dimulakan.


“Bayangkan wajah ibubapa kita. Wajah redup ayah, memandang kita yang baru lahir. Pandangan yang penuh dengan kasih-sayang. Janji tak terucap yang dia akan sentiasa bersama kita di waktu susah senang. Bayangkan wajah emak. Sembilan bulan berhempas-pulas menahan sakit, tapi bila dapat tatap wajah kita, hilang segala duka lara, penat-lelah...”

“Sekarang akak nak adik-adik bayangkan yang adik-adik tengah memandu kereta. Tiba-tiba, kereta adik hilang kawalan. Depan adik sebuah trailer muncul secara mengejut. Adik akan meninggal dunia tak lama lagi. Tapi adik diberi peluang satu minit, satu minit je, dengan pen dan kertas yang sempat adik capai, tuliskan satu surat wasiat kepada semua yang adik sayangi. Apa yang akan adik tulis dalam masa satu minit yang terakhir tu sebelum malaikat maut datang mencabut roh daripada jasad?”


Tidak lama kemudian, kelihatan kelibat manusia menjunjung jasad yang terbujur kaku ke pusara. Hiruk-pikuk tangisan insan bingit menerkam gegendang telinga. Pintu dewan tertutup dengan tak semena-mena. Tatkala itu dirasakan sangat sempit. Rimas yang menghimpit. Tiada lagi semilir malam menyapa pipi. Tiada lagi cahaya terang menerangi penglihatan. Sepi. Panas. Lemas.

Kiamat sudah dekat.........


TO BE CONTINUED (don't hope on it..)


KIDS visit home..erm, someone doesn't belong here..we'll forgive him for the moment :)

7 comments:

nextGEN said...

hakhak..nice story..
agk2 a kte orang dun belong in d pix..mke smat cm2,ley lak kte cm2..
xpatut..xpatut..haha

nurilhakim said...

Aik..prasan plak..haha
No prob bro, in our hearts u remain :)

aeisyulillah said...

haha... very reminiscent..
btw, org da bce da... n over a year tggu utk smbungnnya...

nurilhakim said...

Thot that was clear enuf..'don't hope on it'..hehe..sorry

MUKHLISIN AMININ said...

eh, trase lak.sekolah agama menengah tiggi tengku ampuan JAMAAH? salah eja ni.ptutnye JEMAAH la.walaupn d'boo, ktowg ttp mantap smpi skang.huhu

dEe-Nie said...

hakhak.. knpe kepala ku botak? adoi~ paperpon.. sronok tol story ni.. psl SAMBEST! apa2 pon sronok.. rindu sgt kt sne..

asrarqulub said...

errrrr

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan