:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Saturday, June 14, 2008

YDP MPMUM - Demo Mengharu-Biru, Boikot Tak Berkesan?

Baru-bari ini saya terbaca surat pembaca dalam Majalah I edisi Jun yang dikirim oleh Saudara Afandy bin Sutrisno Tanjung , YDP MPMUM yang menidakkan kesan boikot kepada negara yang diboikot, malah berhujah bahawa ia merugikan ekonomi negara. Afandy juga menolak demonstrasi dengan mengatakan bahawa ia membuktikan lagi bahawa umat Islam adalah umat yang cepat meradang dan disruptif. Tanpa perlu mengeluarkan hujah sendiri, telitilah artikel-artikel di bawah;






Malah di dalam Majalah I edisi yang sama ada menceritakan bagaimana boikot memberi kesan kepada negara pengeluar. Saya tidak membawa pendirian bahawa boikot harus dilancarkan ke atas Belanda sebagaimana dilancarkan ke atas Denmark sebagai respon kepada Fitna, memandangkan kerajaan Belanda tidak sehaluan dengan idea yang didukung Geert Wilders'. Akan tetapi, bukan itu yang menjadi fokus perbincangan hari ini.

Dalam mengulas tentang demonstrasi, Saudara Afandy seolah-olah keliru akan hakikat demonstrasi yang berlaku di Malaysia dan yang berlaku di negara lain seperti Indonesia. Jelas sekali bahawa demonstrasi yang berlaku di Malaysia tidak pernah bersifat provokatif dan tidak pernah mengganggu ketenteraman orang awam. Berikut hujah-hujah syara’ yang membenarkan demonstrasi:

( disertasi.blogspot.com > Cakna Minda iii > Islam Membenarkan Demonstrasi, 12 Noktah Perhatian )

Sekali lagi, saya tidak memilih medan ini untuk membicarakan tentang penggunaan pendekatan demonstrasi sebagai langkah menyelesaikan masalah yang berlaku di kampus Universiti Malaysia Sabah.
Semoga pimpinan mahasiswa lebih kritis berhujah di masa hadapan agar kepercayaan dan keyakinan mereka yang dipimpinnya, khususnya anak buahnya sendiri tidak goyah dan rapuh dek tiada profesionalisme dalam mengeluarkan pendapat.

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan