:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Tuesday, June 10, 2008

Rintih Si Pemandu Teksi 1


Rintih Si Pemandu Teksi 1
7hb Jun 2008


Alhamdulillah kami dilepaskan awal daripada program Tiupan Bayu Membawa Salam. Program lawatan PMUMS ke IPT-IPT sekitar Lembah Klang. Matlamat program untuk menyerap dan menggunapakai wadah pemikiran Persatuan Mahasiswa di semenanjung tampak berjaya. Masing-masing puas. Idea membuak menunggu dilaksanakan. Semangat membawai badai perubahan melonjak-lonjak. Aku tak ketinggalan. Lebih-lebih lagi kerana aku sempat mengikuti program yang lebih special. Program mencetus pemikiran baru anjuran BBMN. Tetapi ini semua akan diceritakan kemudian...

Aku pun melangkah layu keluar daripada gerabak KTM UKM dengan lautan manusia yang lain. Abi menyuruh aku menaiki teksi pulang ke rumah kerana mereka pun masih keletihan, baru sampai daripada Terengganu. “Fasa 3/5B bang,” Ku memanggil pemandu yang rancak berborak. “Ok, adik masuk.” Aku duduk di depan. Salah satu basics menghormati orang tua. Biarpun pakai driver jangan bagi driver rasa macam dia driver. Lagipun senang sikit untuk aku menjalankan agenda. Seorang perempuan muda masuk ke teksi dan duduk di kerusi belakang. Teksi keluar daripada kawasan parking dan meluncur laju..

“Abang,” ku tidak membuang masa lagi, “Abang punya kereta pakai gas ke petrol?”

“Separuh-separuh dik,” dia menjawab.

“Jadi kenaikan harga petrol ada kesan jugakla kepada abang?” Aku terus mencucuk.

“Adala dik!” Jarum kena tepat pada sasaran. “Diorang ni buat kerja langsung tak fikir orang! Buat kerja gila!” “Kerajaan sekarang memang dah tak fikir pasal rakyat! Kita kena berubah! ”

“Pasal apa agak-agaknya petrol naik ek? ” Aku menduga.

“ Petrol naik ada dua faktor, ” Nah, lagak seorang peguam pula pakcik ni berhujah. “ Yang pertama ialah sebab negara kita dah miskin, takde duit! Duit habis buat projek besar, rasuah. Pastu kelam-kabut cari duit nak ganti! ” Keras juga hujahnya. “ Yang kedua, sebab kerajaan sekarang nak balas dendam. Rakyat tolak dia dalam pilihanraya! ” Lagi keras! “ Pakcik ni walaupun bawak teksi je tapi pakcik belajar di Universiti jugak dulu,” Dia menambah, penguat kepada hujahnya.

Teksi masuk ke kawasan rumahku. Tak sempat aku meminta pakcik driver menghantar kakak yang duduk di belakang dulu untuk memastikan dia selamat sampai ke rumah. Sebelum turun aku menghulurkan pelekat kereta ‘Kembalikan Royalti Rakyat Terengganu’ kepada pakcik driver. Dia ketawa kecil. Dan aku tersenyum puas. Misiku tercapai..

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan