:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Saturday, June 14, 2008

"ubah gaya hidup.."

Penerangan Shabery Chik berhubung isu minyak dalam Helo Malaysia
( 11 Jun 2008 )

Cuba Dato’ ulas sedikit tentang kenaikan harga minyak?

Apa yang berlaku adalah krisis di peringkat dunia. Malaysia hanya terkena serpihannya. Sebenarnya tindakan kerajaan menaikkan minyak adalah pilihan antara populariti dan tanggungjawab. Di sini kerajaan lebih cenderung untuk memilih tanggungjawab walaupun pilihan ini tidak disukai oleh rakyat. Kita ambil contoh, sebuah keluarga dengan bapa yang mempunyai ramai anak, dan menanggung semua perbelanjaan anaknya. Satu hari harga barang naik, cukai naik, semua naik. Anak-anak masih nak berbelanja macam dulu, duit sekolah nak sama banyak, nak makan mewah hari-hari. Jadi ayah tersepit antara dua pilihan, nak kekalkan cara hidup dulu atau nak potong perbelanjaan. Nak buat pilihan popular atau nak buat pilihan yang bertanggungjawab. Ayah boleh membuat pilihan yang popular dengan membuat pinjaman daripada Along dan meneruskan cara hidup yang lama. Tapi lama-lama Along akan datang menuntut hutang dan mengganggu keluarga, hingga akhirnya keluarga berpecah-belah. Anak-anak pun akan lari. Sama macam kita. Kita boleh kekalkan dengan masa dulu, buat pinjaman dengan Bank Dunia dan sebagainya. Tapi lama-kelamaan, apa akan jadi? Jadi biar hari ni kita buat pilihan yang tak popular untuk kebaikan di masa hadapan.


Bagaimana dengan kenaikan harga barang? Apa puncanya?

Kita ni sedang bercakap tentang krisis. Beza masalah dengan krisis, masalah ni satu je. Tapi kalau krisis ni masalah yang bertimpa-timpa. Lepas masalah, masalah. Lepas masalah, masalah. Itu yang berlaku sekarang. Makanan sekarang yang keluar kurang. Permintaan pula makin tinggi. Harga racun pun naik. Harga baja naik. Cuaca buruk. Orang sekarang pun guna tanah untuk biofuel. Bukan sebab minyak naik je..


Rata-rata orang mempersoalkan, kenapa tak digunakan keuntungan Petronas yang begitu besar untuk membantu meringankan beban dengan meningkatkan subsidi? Lebih-lebih lagi kita merupakan negara pengeluar minyak?

( Ketawa ) Kita ni pengeluar minyak yang ke berapa dunia? Kalau nombor 1-20 tu tak masuk pun kita. Sehari kita boleh keluar 600 000 hingga 700 000 tong je petrol. Tak sama dengan Arab Saudi. Di Arab Saudi tu petroleum atas darat. Cari kat gurun jumpa petrol. Kos pengurusan satu tong petrol belas-belas dollar paling banyak. Petrol kita ni tengah-tengah laut. Nak urus, kos pengangkutan semua saya tak pasti berapa. Tapi kita lebih kurang sama macam Amerika Syarikat. Cari minyak di tempat yang bukan lagi pesisir pantai tapi orang panggil ultra deep sea dah. Dan mereka yang dikatakan lebih efisien pun memerlukan kos dalam 70-80 dollar untuk pengurusan satu tong petrol.

Tentang keuntungan Petronas, dikatakan petrol kita ni akan habis dianggarkan tahun 2018. Kalau negara-negara besar macam China dia dah buat perjanjian awal dah dengan negara-negara yang ada petrol, suruh supply sampai tahun berapa,berapa. Petronas pun guna duit keuntungan tu untuk cari pelaburan luar, pergi Algeria, sini, sana. Jadi kita kena fikir panjang. Jangan kita nak semua keuntungan Petronas digunakan untuk kebaikan kita, kita kena fikir untuk generasi akan datang. Biarlah kita berkorban hari ni, supaya anak-anak kita senang di masa hadapan.

1 comment:

Unknown said...

Hello semua,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko sekali lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Saya terkejut kerana saya mula jatuh mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda berada di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menghubungi Encik Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan