:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, July 15, 2011

Memori Geng Daurah 2010


Adik-adik Arab berzikir sebelum menghafal Al-Quran.

Melepak-lepak di Jami’ Rukniyyah usai solat Asar, saya mencuri peluang duduk bersama peserta Daurah Hafazan Al-Quran. Daurah yang diadakan di kebanyakan masjid sekitar Dimashq dan Syria pada setiap musim panas, membolehkan anak-anak Arab ini menghafal seluruh Al-Quran pada usia muda. Jumlah mereka sekitar 60 orang boleh dikatakan ramai, memandangkan jumlah masjid yang begitu banyak di sini. Fasilitator pula terdiri daripada abang-abang universiti yang sedang bercuti.

Abang fasi di hadapan mula memimpin zikir, sambil mengusya maut peserta yang cuba-cuba membuat onar. Mulut saya menikut rentak selawat, tetapi fikiran melayang teringat Daurah Amal Islami 2010 yang diadakan di Bangi hujung tahun lepas – program terakhir sebelum terbang ke bumi Syam. Mata yang terbiasa menganalisa, automatik mula membaca-baca watak-watak yang ada, dan membanding beza dengan watak-watak yang pernah dikenali sekitar 7 bulan lepas. Dimana-mana pun adik-adik ini tetap sama, bezanya budak-budak Arab ini 12x lebih agresif dan lasak daripada anak Melayu.

Bermula dengan membaca dua watak ekstrim yang perlukan perhatian maksima; yang super hyperaktif (Afiq dan Afif) dan yang diam terlampau serta perlu didorong, kepada watak-watak pertengahan. Yang ‘alim’ biasanya menampakkan ciri-ciri kepimpinan (Amar dan Ajwad) dan boleh diketengahkan untuk menjadi pemimpin utama. Sedangkan yang malu-malu alah (Zaim, Amir dan Azfar), boleh dilatih untuk ditonjolkan sebagai ketua-ketua pasukan kecil. Begitu juga yang tampak gangster tapi jiwanya sentimental (Aziz, Ghazali), adalah kader yang baik dan biasanya lebih mudah bergaul dengan kelompok-kelompok minor.

Abang Ajwad. Yang warak camni bagi jadi penghulu, imam atau tukang doa.

Nah, ni adik hyperaktif Afiq yang tag-team dengan kembarnya Afif.
Mujur abang fasi pun gagah juga..

Abang malu 1 : Abang Zaim yang rajin, sentiasa dengan penyapu.

Abang malu 2 : Abang Ameer tak putus zikir di balik snowcap

Abang malu 3 : Abang Azfar Al-Bestari

Pasukan yang perlu diawasi masa ke semasa (Osman, Anas) perlu dibelai dan diberikan sentuhan peribadi, manakala adik-adik yang masih meraba-raba mencari pedoman untuk membentuk diri, perlu dihalakan ke jalan yang betul.

Peserta kesayangan ramai, Abang Anas dan regunya..

..Abang Osman!

Watak-watak ini juga saya baca daripada pengamatan terhadap anak-anak Arab ini, lalu menilai pula betul silap abang-abang fasi meluruskan adik-adik tersebut. The carrot is always better than the stick.

Ya, programmer yang baik bukan sahaja perlu membaca peserta sejak pandangan pertama, malah juga jawatankuasanya diamati kurang lebihnya, lalu diposisi pada tempat yang tepat. Programmer yang lebih baik, akan mampu membentuk peserta dan jawatankuasa, mengikut acuan yang dia kehendaki.

Watak abang mithali mampu memikul tanggungjawab.

Watak 'saya budak baik, sila cubit pipi saya',
jarang menimbulkan huru-hara.

Watak selalu rasa bosan, 'boleh tak saya nak pergi tandas?'.
Eh, silap, ni abang fasi pla ;)

Watak-watak ni, akak-akak yang jaga jadi kena tanya depa.

Pada adik-adik Geng Daurah 2010, watak kalian ada dimana-mana, yang baik menunggu diperbaiki, yang bengkok menunggu diluruskan. Justeru persiapkan diri kalian dengan bekal yang secukupnya, agar bila tiba masanya, amal itu dapat terus mengalir, dan bukan adik-adik yang menjadi titik noktahnya.

Jangan dilengahkan solat, kerana solat sebaik penyelamat. Jangan derhaka pada guru dan ibubapa, kerana berkat di tangan mereka. Jangan malas menuntut ilmu, kerana ilmu penyuluh kalbu. Jangan hanyut oleh dunia, kerana dunia fana, hanya sementara. Bukankah kita telah sama-sama berjanji dahulu, untuk hidup bersama di syurga selamanya?


"Oh, ngumpat kami ek? Siaplah kalau jumpa abang nanti!"
Ganas di luar sentimental di dalam. Ghazali dan sepupunya Aziz :)

3 comments:

Unknown said...

Dasat, bguih btoi abg bleh ingat suma watak2 hero!

Commented via android

inksensei said...

Salam bro.

Ana duk perati, anta ni mmg ada soft spot pd anak-anak kecil & remaja...mengingatkan ana pada sebuah buku tentang Hassan al-Banna & bagaimana Allahyarham mendidik anak-anak. Anyway,that brings us to the question;anta bila nk kawin bro? Blik Sabah nanti k? huhuhu...
Saja bersenda gurau dgn anta bro. Take care, & I pray for Allah gives the best to you insyaAllah. Amin.

nurilhakim said...

Salam..

Asrarqulub,
Sebab hero, jadi snang ingat. Bagi hero-hero lain yang tak disebutkan jangan ambik hati, kalian tetap di sini..(jari telunjuk menunjuk ke hati) :)

inksensei,
Hassan Al-Banna gapaian dakwahnya terbukti apabila dia sebut, "Kalau boleh aku mahu berdakwah hingga kepada bayi-bayi yang masih dalam kandungan."

Mampu berlembut kepada yang lemah dan mudah, serendah-rendah marhalah dakwah. Dan kalau nak anak raaaaaaamai, xyah kawin pun xpa. Bukak je rumah anak yatim, insyaAllah :)

p/s: Bila nak hantar Wafi dtg sini?

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan