:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Saturday, February 26, 2011

Di Mana Nabi Memijak, Di Situ Kami Menjunjung

Tinggalan zaman di Syam, samada di era Islam, Rom atau lain-lainnya, khususnya maqam dan dhorih para anbiya' dan ahlul bait serta para sahabat mungkin pada sesetengah orang hanya sekadar batu. Tetapi buat si penggemar sejarah, sang pelajar dari masa lalu dan terutama sekali para pencinta anbiya' dan mursalin, ianya lebih daripada itu.

Busro pertama kali disebut dalam rekod sejarah Mesir pada tahun 1300BC, dan pada ketika itu digelar Busman. Kepentingan kota tersebut mencapai kemuncak di kurun pertama AD, ketika ia dijadikan ibu kota empayar Nabatean di Timur Tengah, dengan sebab lokasinya yang strategik di tengah-tengah laluan dagang Dimashq, Syria dan Amman, Jordan.

Sekitar era ini kota Busro ditakluk oleh Rom, dan dinamakan semula sebagai Nova Trajana Bostra, sehinggalah diangkat menjadi pusat empayar Rom di wilayah Arab. Zaman kegemilangan Kota Busro di bawah jajahan takluk Rom adalah ketika ia diperintah oleh Raja Philip, seorang anak watan Kota Busro sendiri sekitar tahun 244-49AD. Kebanyakan monumen awam di Busro didirikan pada era ini, antaranya pintu gerbangnya di tengah jalan utama, Bab Al-Kandil, atau The Gate of The Lantern. Era Rom di Busro berakhir sekitar kurun ketujuh AD dan digantikan oleh era pemerintahan Arab-Islam.

Antara binaan paling mengagumkan di Busro ialah Ampiteater Busro. Ampiteater ini dibina pada kurun kedua AD dan mampu memuatkan sehingga 15000 orang. Istimewanya teater ini kerana ia berdiri sendiri, dibandingkan teater Rom lain yang kebanyakannya dibina ke dalam bukit. Sejarawan berpendapat teater ini berkemungkinan besar berupaya berdiri dan berfungsi hingga ke hari ini disebabkan oleh peranannya yag dinaiktaraf sebagai kubu pertahanan tentera Arab era Salahuddin Al-Ayubi dengan mendirikan dinding batu yang kukuh dan seterusnya 12 menara kawalan di sekeliling bangunan teater asal ketika menentang tentera Salib.


Ampiteater Busro

Kecanggihan teknologi binaan era Rom membolehkan seluruh audiens mendengar lakonan, persembahan atau pertunjukan di tengah pentas tanpa menggunakan sebarang alat bantuan suara. Di era kemuncaknya, ia dihias dengan lengkapan marble dan hiasan sutera. Ketika persembahan berlangsung, penonton direnjis dengan air berbau harum bagi membolehkan mereka menikmati persembahan dengan baik di tengah terik iklim gurun.

Di Busro juga berdiri teguh sebuah basilica, dinamakan Bahira's Basilica, tempat berlaku pertemuan Nabi Muhammad S.A.W ketika berumur 12 tahun dengan Buhaira, pendita Kristian Nestorian yang menyedari tanda-tanda kerasulan yang terdapat pada baginda Rasulullah, seterusnya menasihati pakcik baginda agar membawa baginda pulang segera ke Makkah kerana takutkan ancaman Yahudi.


Bahagian dalam Bahira's Basilica.Perhatikan tanda salib pada dinding.

Antara tarikan lain ialah Masjid Umar di tengah-tengah kota Busro. Asalnya sebuah gereja, masjid tersebut ditukar peranan dan namanyanya setelah diziarahi oleh Saidina Umar dalam perjalanannya ke Baitul Maqdis. Di sebelah Masjid Umawi terdapat Hammam Manjak yang dibina sekitar tahun 1372 oleh Manjak Al-Youssoufi, Gabenor Dimashq ketika itu, dan merupakan hasil prototaip arkitek Mamluk. Ia adalah binaan Islam terakhir didirikan di Busro, dan dibina untuk penduduk setempat selain para musafir yang singgah di sana untuk ke Makkah. Teknologi zaman itu membolehkan pengguna menikmati air sejuk dan panas.


Bahagian dalam Masjid Umari

Kepentingan Busro sebagai pusat pentadbiran dan laluan utama terhakis dan hilang setelah jalan ke Makkah ditukar pada tahun 1261M.

Allahumma Solli 'Ala Muhammad wa 'Ala Aali Sayyidina Muhammad.

Seratus tahun daripada sekarang, jika anda berpeluang ke Busro, anda akan menemui sebuah artifak baru di dalam muzium Ampiteater Busro. Ia merupakan catatan perjalanan hidup seorang pelajar di Syria di dalam Bahasa Melayu, dan ditinggalkan di celah runtuhan kota tanpa sengaja. Di halaman depannya tertulis ‘Diari Sigtech, Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman’.

p/s: Sumber maklumat perlukan kepada citation.

Gambar2 di sini.

2 comments:

Anonymous said...

mana gambar abang nadir?

Allah yuwaffik in your study ye.

InsyaAllah

nurilhakim said...

Nanti abng ltak skit2 gambar utk rujukan tmpt.gmbr2 lain di fb.

Haa..ni antra hobi kami.lawan balas doa dgn masyaikh.dia sbut satu,kita balas.berbalas2 sampai sapa habis dlu.allahu yusahhil umurak :)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan