:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Monday, April 19, 2010

Afiq dan Afieqah

Selesai program Study Group dan Sambutan Hari Lahir KRU Penampang (KRUP), PSS meneruskan perjalanan menziarahi keluarga adik Afiq dan Afieqah di Kampung Kivatu. Ziarah tersebut adalah hasrat Cikgu Jamil, bekas setiausaha Persatuan Ulama' Malaysia (PUM) Urusetia Sabah yang pernah menguruskan kes keluarga Afiq. Turut serta ialah beberapa orang ahli KRUP, wakil Jawatankuasa KRU KK, Saudara Hannafi Muktah dan Haji Ahmad, orang lama Kampung Kivatu yang banyak membantu menghubungkan keluarga Afiq dengan pihak PUM sebelumnya. Adik Afiq tinggal bersama ibu, adik perempuan, datuk serta neneknya sejak ibunya diceraikan oleh bapa beliau pada tahun 2002. Ibunya, Puan Ruzana Abdullah@Rowena Chin, berbangsa Sino Kadazan, memeluk Islam sejak tahun 1996 apabila berkahwin dengan suaminya, seorang Muslim berbangsa Brunei.

Ahli KRU Penampang yang baru pertama kali dibawa menyelami
susah-payah kehidupan masyarakat di sekeliling mereka.

Tindakan suaminya melepaskan tanggungjawab memberikan nafkah kepada keluarga menyebabkan Puan Ruzana mengambil keputusan bekerja bagi menyara Afiq dan adiknya Afieqah, sehinggalah beliau disahkan menghidap penyakit Giant Cell Tumor pada tahun 2004. Pada tahun sama, beliau terpaksa diterbangkan ke Kuching bagi menjalani pembedahan di kaki kiri, sebelum kaki kirinya dipotong pada tahun 2006 kerana gagal diselamatkan.

Kini Puan Ruzana dan dua anaknya tinggal bersama-sama ibu dan bapanya yang beragama Kristian, dan bergantung kepada keduanya untuk menyara kehidupan mereka bertiga. Kedua ibubapanya yang telah uzur membanting tulang empat kerat mencari rezeki bagi memastikan mereka mendapat sesuap nasi setiap hari. Bekas suaminya yang dipercayai berada di Labuan, tidak dapat dihubungi sehingga kini. Dalam pertemuan ringkas tersebut, PSS sempat menyampaikan sedikit sumbangan untuk keluarga Puan Ruzana. Lebih mengharukan, Puan Ruzana sempat meluahkan hasrat supaya Afiq dan Afiqah dibawa mengikuti program keagamaan yang dianjurkan PSS, selain diajarkan cara solat dan membaca Al-Quran.

Puan Ruzana, Afiq dan Afiqah menerima sedikit sumbangan
yang disampaikan Saudara Hannafi Muktah.

Nenek Afiq (paling kanan) tumpang gembira dengan sumbangan yang disampaikan.
Beliau yang kini terpaksa bekerja menyara mereka semua.
"Ini anak bongsu saya," ujar beliau tidak mahu melepaskan tangan Saudara Hannafi.

Ini adalah kes kedua seumpamanya diuruskan PSS, di mana lelaki Muslim yang tidak bertanggungjawab mengambil isteri daripada kalangan non-Muslim, dibawa menganut Islam tetapi ditinggalkan di pertengahan jalan tanpa bimbingan dan rasa bersalah. PSS mendoakan supaya golongan ini dibuka pintu hatinya untuk kembali bertaubat, sebelum menemui pengadilan dan azab Allah di hari akhirat kelak. PSS mengalu-alukan sebarang bentuk sumbangan untuk keluarga Afiq dan ibunya yang sedang mencari biaya untuk kaki palsu berharga RM20,000.oo, dan mendoakan agar Puan Ruzana sekeluarga kekal di dalam agama Islam walaupun terpaksa bergantung harap kepada ahli keluarga yang belum beragama Islam , dan hidup dalam suasana bukan Islam demi meneruskan kehidupan.

1 comment:

ummi honey said...

salam.. ALHAMDULILLAH.. teruskan perjalanan.. nanti anakanda akan temui cerita-cerita derita yang sama di sepanjang laluan. mereka semua perlu dibantu oleh kita, sedaya mungkin.. selamat berjuang untuk agama.. ALLAHUAKBAR !

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan