:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, April 16, 2009

PSS : Tahniah Shafie Apdal!

Datuk Seri Shafie Apdal, anak kelahiran Semporna kebanggaan Sabah

Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini mengumumkan barisan kabinet barunya, yang dikatakan meletakkan pilihan rakyat di hadapan. Antara percaturan menarik yang dibuat ialah meletakkan Datuk Seri Shafie Apdal di kerusi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, daripada kerusi asal beliau di Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW). Sementara Datuk Seri Dr Rais Yatim menggantikan beliau di kementerian yang makin pelik dan ajaib peranannya, Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan. PSS tidak melihat penggabungan peranan penerangan dan kesenian sebagai sesuatu yang ideal, memandangkan skopnya nyata berbeza dan seolah-olah meremehkan usaha menyampaikan maklumat kepada rakyat. Mungkin percaturan yang lebih baik ialah penggabungan Kementerian Pertahanan dan Menteri Hal Ehwal Islam. Tetapi bukan ini yang menjadi topik perbincangan artikel ini.

PSS sebagai persatuan bukan kerajaan yang mempunyai matlamat membangunkan anak Sabah baik dari segi sosial, ekonomi, politik, agama dan seluruh aspek lainnya, memandang pelantikan Datuk Seri Shafie Apdal di kerusi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sebagai sesuatu yang sangat baik dan bersifat semasa. Shafie Apdal ternyata pemimpin yang berkebolehan, dan dibuktikan oleh prestasi cemerlang beliau di dalam kementeriannya sebelum ini, misalnya mempromosi hasil kraf tangan tempatan seperti batik ke persada antarabangsa, 'meremajakan' Istana Budaya dan lain-lain. Namun nyata sekali tokoh dari Negeri Bawah Bayu ini punya tanggungjawab yang lebih besar daripada mengenengahkan identiti bangsa, lebih-lebih lagi apabila dikurniakan amanah memajukan kawasan luar bandar.

Masyarakat Sabah khususnya, yang kalau suatu masa dahulu boleh berbangga dengan beliau kerana mendukung identiti negeri Sabah sebagai 'negeri berjiwa seni budaya', kini telah lama celik dan mengharapkan perjuangan yang lebih ampuh dan bermanfaat bagi memastikan kemajuan daripada aspek yang lebih konkrit. Lebih-lebih lagi pengundi dari Semporna yang belum boleh dibanggakan sebagai sebuah daerah membangun di Sabah. Tentu sekali masyarakat tempatan mengharapkan supaya dapat bertentang mata dengan lebih kerap dengan beliau, kerana beliau kini tidak lagi sibuk memperaga batik di pentas dunia tetapi lebih sesuai dilihat bermain lumpur bersama masyarakat kampung, bertanyakan masalah dan membincangkan solusi.

Gerak langkah Datuk dan kesannya kepada pembangunan Sabah dan Malaysia, tentu akan dijadikan penilaian oleh masyarakat Semporna-Sabah, samada Datuk benar-benar pemimpin berjiwa rakyat yang menyelami jerih-perih kami, atau sekadar pemimpin chipsmore yang muncul tatkala gendang pilihanraya didendangkan!

Tahniah Datuk, dan selamat bertugas!

4 comments:

Unknown said...

Ya, saya juga perlu mengucapkan Tahniah kepada Datuk Afdal.. Hidup SABAH!

Ameen Muslim said...

harap2 beliau bkn tergolongan dlm golongan 'mereka' dlm kerajaan msia

nurilhakim said...

Salam all,

Kamal,
Rindu-merindu aduh syg merindu..mcmna bisnes?

Ameen,
Amin utk doa Ameen. Em, dosa abg yg plb bsar ialah bila tak dpt folo-up blk sme yg pnah abg tlibat trbiyyah. tau pn dak2 kml em..aduh.sory dik2 sme :(

siti-situ-sana-sini said...

ni datuk dari sabah..sy palak datuk dr sarawak..adun daerah bintulu..heee

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan