:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, June 7, 2012

Kembara Khilafah (2)

Sebelum Bermusafir atau Berurus Niaga

Rombongan saya terdiri daripada 12 orang pelajar Dagestan, seorang pelajar Shishan (Chechen) dan saya lelaki Melayu terakhir.

Bagi pelajar Malaysia di Syria, atau mungkin di mana-mana tempat, biasanya sebut sahaja pelajar Dagestan, akan menjadi igauan ngeri bagi mereka. Fitrah sebahagian mereka yang agak kasar, selalu melawan cakap ustaz dan bertelingkah selain anti-establishment, merosakkan susu sebelanga. Masalahnya Melayu kita juga lebih mudah menghukum dan melabel. Barangkali itu yang termudah, melabel ‘depa sengal’ dan melarikan diri. 

Saya lebih suka mendekati dan lama-kelamaan - dengan sedikit bahasa Rusia, dengan sedikit kajian sejarah negara mereka dan seperti biasa, dengan kuasa taaruf sebiji gula-gula - kelompok pelajar ini menjadi antara yang paling akrab dengan saya, justeru memungkinkan saya menjadi Ugly Duckling (kerana ganjil, bukan hodoh!) dalam rombongan mereka. 

Pelajar-pelajar belah Rusia, atau Caucaz yang tidak mempunyai persatuan pelajar, biasanya mempunyai sistem amir yang mengetuai satu-satu kelompok pelajar lain, khususnya yang datang daripada rumpun atau kampong yang sama. Amir kami dalam rombongan ini ialah Abu Bakar, pelajar tahun 4 di Maahad Syeikh Badruddin Al-Hasani.

Bas bergerak keluar jam 11 malam. Abu Bakar mula mengedar buku doa kecilnya, mengarahkan ahli rombongan yang rata-rata masih kecil untuk membaca doa safar, kemudian mengedar makanan ringan dan membuka tv kecil di hadapannya, sebelum memadamkannya semula. “Semuanya maksiat”.

Datang kelompok manusia kepada Saidina Umar Al-Khattab (R.A) dan memuji-muji saudara mereka yang sedang bersolat. Saidina Umar lalu berkata ‘Adakah engkau pernah bermusafir bersama mereka? Atau berjual-beli dengan mereka? Kalau belum, maka engkau belum mengenalinya’.

Jaish Hur dan Cinta Pandang Pertama

Bas kami berhenti sekitar jam 12 tengah malam selama 3 jam, untuk mengelak daripada tersepit di celah pertempuran jaish Hur dan jaish asad di jalan, yang biasanya bertukar-tukar tembakan selepas tengah malam.

Kami tiba berhampiran ke kawasan ‘panas’ Idlib, sekitar jam 5 pagi ketika hari telah cerah, dan pertama sekali ditahan oleh jaish asad. Mereka tidak banyak bertanya, hanya melambai tangan menyuruh kami pergi. Kali kedua juga ditahan oleh jaish asad, dan perkara sama berulang.

Kali ketiga, tentera yang menahan kami dan memakai bas memakai scarf bendera Syria. Cuma benderanya tidak berwarna merah dan berbintang hijau, sebaliknya ia berwarna hijau dan berbintang merah tiga. Warna Bendera Rakyat.

Beliau mula membelek-belek kad pengenalan penumpang, lagaknya mencari shabiha atau tentera asad di kalangan penumpang. Sampailah kepada kami. Ahli rombongan kami, selain saya, semuanya menggunakan pasport Russia. Hati berdegup kencang. Kalau tentera ini terpelajar, dia akan tahu bahawa rakyat Dagestan adalah rakyat Muslim yang juga ditindas oleh kuasa besar seperti mereka. Tetapi kalau pengetahuannya lemah…barangkali warna biru merah Rusia akan mengelabui matanya. 

Kami Adalah Muslimin

Konduktor bas segera bersuara. “Mereka ini pelajar, semuanya Dagestan dan bersama kita.” Tentera tersebut memandang wajah sahabat-sahabat saya satu demi satu dan bertanya. “Kamu ini bersama Asad atau siapa?”.

Ali, pelajar kelas saya yang terkenal bermulut lancar pantas menjawab, “Nahnu ma’al Muslimin (kami bersama Muslimin) ”.

Dan disahut sang askar “Nahnu Muslimin, bi izin Wahid wa Ahad (kamilah Muslimin, dengan izin Yang Satu dan Esa”.

Lalu beliau separa tersenyum, dan mula membuka cerita tentang pertempuran yang berlaku malam sebelumnya, dan bagaimana terdapat katibah baru daripada jaish asad yang berpaling tadah untuk bersama Jaish Hur. Kami menarik nafas lega.

Kali keempat kami juga ditahan oleh Jaish Hur, dan selesai melakukan pemeriksaan askar tersebut mendoakan keselamatan perjalanan kami.

Selepas itu sahabat-sahabat saya tidak berhenti bercerita tentang sopannya Jaish Hur, akhlaq mereka dan bagaimana mereka ingin menjadi sebahagian mereka.

Di Antakya - Selamat Jalan Ikhwanku

Kami tiba di Antakya, bandar paling selatan Turki sekitar jam 9.30 pagi dan tidak menghadapi banyak masalah di sempadan. Selesai sarapan bekalan roti yang dibawa Abu Bakar, saya, Abdullah dan Ahmad Shishani melambai ahli rombongan lain. Bas kami akan bertolak ke Istanbul jam 11 pagi, sedang perjalanan mereka masih bersisa tiga hari – ke Trabzon di timur Turki, lalu ke Georgia, seterusnya ke Azerbaijan sebelum masuk ke Dagestan. 

Ada rezki, cuti akan datang destinasi saya ialah ke Dagestan.



Bergambar bersama sebahagian ahli rombongan di sempadan Syria-Turki

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan