:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Sunday, October 17, 2010

Biar Hidup Menderita, Asalkan Melayan Tuhan..

Berikut adalah sebahagian catatan pengembaraan PSS sepanjang Ramadhan yang lepas :

Program Jejak Muallaf dan Fakir Miskin Ramadhan siri 2 yang lepas di daerah Ranau menemukan kami dengan Kak Sarimah, yang asalnya didekati melalui anaknya Siraj, seorang pelajar Darjah Enam di SK Tampios. Siraj ketika itu sedang berteleku di balik dinding, baru dimarahi oleh ibunya kerana tidak bersama-sama berbuka puasa di surau. Saya menyapa dan dalam nada gurau, menyatakan hasrat kami menjadikan keluarganya sebagai keluarga angkat, cepat-cepat sebelum pembahagian dibuat oleh Ustaz Akhwan yang mengetuai rombongan Yayasan Amal. Siraj tersenyum lantas mendapatkan ibunya dan dengan serius, memujuk ibunya untuk membenarkan kami bermalam di rumahnya. Ibunya akur, dan dari situ bermulah bibit perkenalan kami dengan Kak Sarimah.

Kak Sarimah yang sentiasa tersenyum.

Malam itu kami bercerita panjang. Sejarah Kampung Tampios, Kampung Bito'on dan Kampung Nunuk Ragang di sebelahnya telah lama bermain di telinga. Tetapi alhamdulillah, baru kali ini kaki berjaya dijejakkan ke sini. Kak Sarimah mula membuka kisah hidupnya.

Tak disangka, auntie bertudung labuh ini asalnya adalah seorang pemimpin gereja SIB. Lebih dahsyat, setelah berkahwin selama dua tahun setengah dengan suaminya, seorang Murut India dan memeluk agama Islam, dia masih lagi pergi ke gereja, solat dengan cara Kristian malah mendakyah orang ramai mengikuti agamanya. Sampailah suatu malam, bila Allah memberikannya hidayah melalui mimpi, dalam bentuk saudara rapatnya yang paling kuat Kristian datang memberikan nasihat, dia terkejut dan berazam untuk bersungguh-sungguh mempelajari dan menyebarkan agama Islam, sehingga berjaya mengislamkan beberapa orang di sekelilingnya. Lalu dia menceritakan pengalamannya berdakyah ketika zaman SIB dahulu, bagaimana mereka sanggup berjalan kaki masuk ke kampung-kampung selama 8,9 jam menempuh hujan, panas, lapar dan dahaga demi menyampaikan ajaran SIB. Pegangan dan prinsip yang dipegang cukup mudah - 'biar hidup menderita asalkan melayan Tuhan'.

Siraj tersenyum mendengar celoteh Cikgu Johari yang
mengendalikan slot games pagi itu.

Siraj yang sejak tadi mendengar dengan khusyu' ibunya bercerita tiba-tiba terlentok tidur. Kak Sarimah mengusap kepala anaknya lembut. ''Masa kak mula-mula masuk Islam dulu, dia ni dengan kakaknya selalu kena pukul di kepala oleh pakciknya. Pakciknya selalu tanya soalan pelik-pelik untuk bagi dia takut dengan Islam. Tapi sekarang, kakak dia belajar di sekolah agama, dia yang tanya balik dengan pakcik dia pasal kekeliruan dalam agama Kristian. Kak Sarimah ketawa kecil. Kemudian menyambung cerita;

Di rumah sebelah ni ada seorang makcik. Dia muda sikit dari akak, dan dulu dia slalu marah kakak masa kakak dalam SIB,ugut kakak akan masuk neraka. Dia tu kira kuat Islam la. Maklumlah, bekas pelajar 5 tahun di SMU Tambunan. Tapi sekarang dah terbalik. Dia dah murtad dan jadi pemimpin gereja SIB. Kakak pula yang dakwahkan dia!

Astaghfirullah. Kami tersentap. Kalau pelajar sekolah agama 5 tahun pun boleh murtad, apa nasib pelajar-pelajar sekolah biasa? Esoknya kami berprogram di SK Tampios, sebelum meninggalkan kampung tersebut, serta janji akan membawa ahli-ahli PSS muslimat menuntut ilmu dakwah secara praktikal dengan Kak Sarimah. Mampukah kalian mengalahkan semangat dan kesungguhan seorang muallaf yang tidak pernah diusrah, ditamrin dan diprogramkan melainkan oleh 'tarbiyyah' SIB?

1 comment:

ACHIK AIDIK'S ABDULLAH said...

SubhanaAllah....mulianya hidup kak Sarimah.Semoga Allah merahmati kehidupan Kak Sarimah.Ameen...

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan