:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Monday, April 20, 2009

7 Remaja Islam Sifar

Selesai Qiyamullail Mingguan KRU Tuaran, saya bergegas ke Darau. Beberapa hari lepas, selepas perbincangan menggunakan premis SAR milik Ustaz Arshad UITM untuk program kaunseling Adik-Adikku Sayang PSS, beliau menceritakan perihal sebuah rumah kebajikan Kristian yang terletak di Darau. Katanya, walaupun rumah tersebut didirikan hasil sumbangan harta warisan RM15 000 oleh seorang wanita Serani budiman dan menekankan kehidupan Kristian, ia turut dihuni oleh 7 orang remaja Islam. Remaja yang mencari tempat berlindung dan berteduh tanpa hasil akhirnya terpaksa menumpang kasih di bawah bumbung agama lain. Yang mengagumkan ialah pihak pengurusan sendiri yang menghantar surat kepada Ustaz Arshad meminta beliau melakukan sesuatu untuk membantu golongan minoriti tersebut.

Sekitar sejam melilau mencari rumah kebajikan tersebut tanpa hasil, akhirnya seorang penduduk tempatan memberi panduan. Motor terus dipecut laju menuju ke tempat yang dikhabarkan. Jam sudah menunjukkan angka 9.30 pagi, lewat sejam daripada masa yang dijanjikan untuk bertemu dengan Ustaz Arshad. Petunjuk yang diberi ternyata betul. Nama rumah kebajikan tertera di pagar masuk. Sekolah Tunas Bakti. Melepasi pondok sekuriti, saya menuju ke pejabat dan menghubungi Ustaz Arshad bertanyakan lokasinya. Jawapan beliau,

"Eh, bukan di situ. Kita di Rumah Kebajikan Bukit Harapan. Ustaz pun dah balik dah ni, lama tunggu kat tepi jalan tadi,"

Kalau anda sampai ke sini..nyata anda telah tersesat

Waduh. Salah tempat pula. Tetapi tidak pelik. Ustaz Arshad memberitahu yang beliau telah mencari, bertanya dan merayau selama dua minggu berterusan mencari rumah tersebut, baru bertemu.

Ustaz Arshad telah melakukan perbincangan dengan pihak pengurusan Rumah Kebajikan Bukit Harapan, dan mereka mengalu-alukan supaya diadakan kelas untuk penghuni Islam sekali seminggu. Beliau juga sempat bertemu dengan 6 orang daripada remaja Islam tersebut, sementara seorang lagi yang dikatakan menghadapi 'krisis identiti' tidak mahu terlibat dengan pertemuan. Nyata golongan ini bukan sahaja tidak tahu solat, tidak tahu berapa waktu solat, jumlah rakaat dan sebagainya, bahkan tidak pandai mengucap. Sedangkan setiap hari mereka terdedah dengan budaya hidup Kristian. Kalau mereka murtad siapakah agaknya yang akan masuk neraka?

Ustaz Arshad akan menyusun jadual penggiliran pengajar untuk remaja-remaja ini. Pengajar terdiri daripada mahasiswa UITM dan ahli PSS. Islam para remaja ini di tahap sifar. Berapa lama lagikah yang anda perlukan untuk bersifir-sifir sebelum turun ke lapangan membantu mereka?


2 comments:

bukan hedonist said...

Tolonglah mereka sahabatku.
Aku akan mendoakan.
Mungkin ada yang memandang serong aku di kampus kerana bagai mengagung hiburan.
Tapi kita punya sebab tersendiri.
Aku juga tidak mahu Agama tergadai.
Aku suka melihat kalian berbuat kebaikan.
Aku bukan pemimpin yang mampu memimpin.
Tapi aku bisa melihat dan merenung.

nurilhakim said...

Salam ziarah, bukan hedonist..

Setiap manusia punya peranan dan tanggungjawab. Pada masa sama setiap manusia punya tempat dan ruang. Kami yakin saudara bergerak di lapangan sendiri. Kami yakin saudara mampu menilai. Dan kami yakin Allah mengetahui dan mengiktiraf niat baik saudara.

Saudara pemimpin yang sedang memimpin. Pimpinlah dengan iman dan islam, nescaya akan berjaya dunia akhirat, insyaAllah. Lihat dan renungkan alam, padanya ada tanda-tanda kebesaran Allah.. ;)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan