:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Saturday, January 29, 2011

Syria Bumi Berdoa

Alhamdulillah, setelah melalui perjalanan hampir sehari suntuk; 8 jam KL-Kuwait, 8 jam transit di Kuwait International Airport dan 2 jam setengah Kuwait-Syria, kami akhirnya tiba di Syria. Cuaca dingin sekitar 14˚C, dan kadangkala boleh mencecah 2˚C mengalukan kehadiran kami. Dingin, sedingin wajah pak imigresen yang ragu-ragu untuk membenarkan musafir ilmu bertapa di tempatnya. Teringat sekilas berprogram di Kundasang; walaupun sumandak Syami tidak mampu mengancam sumandak Kundasang, tapi tetap jua menggugah kalbu. Perasaan bercampur-baur, menjejakkan kaki ke bumi yang belum pasti, bumi yang penuh kemungkinan, bumi bertuah yang diiktiraf Rasulullah S.A.W. Seronok pertama dikecapi bila disambut Ustaz Muaz Hasan, ulama' Melayu yang hampir 8 tahun berkelana di Syam, selain Ustaz Firdaus dan isteri, yang kebetulan merupakan dua pupu kami dari sebelah bapa. Kami diberi taklimat sepanjang perjalanan menaiki coaster, mengagumi ratusan masjid-masjid yang masing-masing dibentengi oleh menara-menara hijau, sampai ke rumah baru kami di Ruknuddin, sebelum dijamu nasi mandi berlaukkan ayam buat makan malam.

Hampir seminggu di sini, ternyata cakap-cakap orang benar belaka, masyarakat Arab Syria mudah meraikan tetamu khususnya tetamu ilmu, tidak memperlekehkan Bahasa Arab Fushah kami yang terangkak-rangkak, sangat gemar bertabarru' dan yang paling menarik, setiap yang keluar dari mulut mereka kebanyakannya adalah doa. Untuk Sang Malas Berdoa, cukup berdiri di depan rumah dan memberi salam kepada semua yang mundar-mandir, maka tentunya mereka akan dihujani dengan doa seperti ahlan wasahlan, Allahu ma'ak, Allahu yubarik fik dan sebagainya. Teringat hari kedua kami bersolat Subuh di masjid, atau Jami' Salahuddin berdekatan rumah, sepupu saya Muhajir yang tunduk ketika zikir selepas solat dibaling dengan gula-gula oleh Pak Arab yang menyangkanya tidur. Bukan sebiji tetapi empat biji dibaling di depannya, dan begitulah setiap hari, sampai kami bimbang menghidap kencing manis jika terlalu kerap solat Subuh berjamaah. Pengalaman yang diperolehi setakat ini sahaja pun, tidak terdaya dinukilkan di sini. Semoga Allah bersama kami dan bersama kamu, Syria Bumi Berdoa.

Besar barangkali harapan ibu dan ayah yang menghantar ke airport :)

Kuwait dari pandangan kapal terbang

Airport Damascus yang 'sedang-sedang'

Malam ketiga dijamu makanan Melayu+Arab oleh
Ustaz Firdaus dan Ustazah Raba'ah. Terima kasih tuan rumah.

Souq Hamidi, souq kedua terbesar di Timur Tengah(?)

Buah zaitun antara makanan 'ruji' masyarakat Syria.
Pelembap semulajadi kulit.

Majis Umayyad, hasil peninggalan kerajaan Umayyah.
Menyimpan 1001 khazanah, antaranya mimbar tempat Ibnu Taimiyyah
melancarkan jihad ke atas Tartar, ruang Imam Ghazali menulis Ihya' Ulumuddin,
makan Nabi Yahya, Salahuddin Al-Ayubi,
malah Menara Putih tempat disebut Nabi Isa akan turun.

Satu lagi kegemaran Arab Syria - menjeruk semua jenis sayur yang ada.

Tanak arab di depan Masjid Umayyad.

Saya bangga saya anak Malaysia. Kereta Malaysia banyak
digunakan di Syria.

Ustaz Zul yang mengurus kami, dan Ahmad Al-Yamani menjamu
syawarma 'arabiy untuk makan malam.

Tempat paling bersejarah - rumah Che dan Abi selama 9 bulan di Syria.

Syria dikelilingi oleh Turki di Utara, Jordan di Selatan, Iraq di Timur dan Lubnan serta Palestin di Barat. Diperintah oleh Parti Baath dengan dominasi keluarga Asad, ia kini diperintah oleh Bashaar Asad daripada pemerintahan ayahnya, Hafiz Asad. Pernah dijajah oleh Perancis selepas Perang Dunia Pertama, dan mencapai kemerdekaan pada 1946, sebahagian Syria dipecah-belahkan, antaranya Golan Heights yang sekarang diduduki Israel, dan sebahagian barat daya Syria yang kini adalah Lubnan. Dimashq, ibu negara Syria pernah menjadi pusat pemerintahan Umayyad, dan sebahagian keagungan zaman tersebut masih kelihatan di beberapa tempat di Syria. Syria adalah negara yang tidak konsisten dalam menyatakan pendiriannya terhadap isu-isu antarabangsa msialnya kecondongan terhadap Palestin atau Amerika-Israel. Hari ini, Syria dikelilingi oleh negara-negara yang bergolak dan ia berisiko berhadapan ancaman sama yang dilihat berlaku di Tunisia, Lubnan, Mesir, Iraq, Jordan, kerapuhan kerajaan Iran dan dilema sepanjang zaman umat Islam Palestin. Malah, Syria dikatakan 'negara Islam' terakhir menunggu nasib ditentukan oleh rakyat.

Merindui semua yang ditinggalkan di Malaysia. Semoga kepulanganku kelak membawa lebih makna. Taqabalallahu minkum.



8 comments:

-man ana- said...

MasyaAllah, seronoknya dapat pergi ke tempat-tempat yang pernah dijejaki oleh nabi-nabi. Dapat melihat kesan peninggalan tamadun islam dengan mata kepala sendiri. Moga hammasah semasa berada di bumi sana dapat dikongsi bersama adik-adik di malaysia sebaliknya anta nanti.

inksensei said...

Salam bro.

Akhirnya anta tiba di bumi anbiya mencetuskan cemburu ikhlas pada peluang anta untuk menimba ilmu di bumi berkat.

Kautlah sebanyak mungkin, timbalah pengalaman seluas mungkin, & kembalilah menyambung perjuanganmu di bumi dakwah yang subur di bawah bayu itu.

Ana cuma mampu doakan kesihatan, keselamatan, & pastinya kejayaan anta.

Nadir, moga Allah memberkatimu, sahabatku, adikkuku, yang juga abangku dalam perjuangan Islam.

Amin ya Robbil alamin.

-inksensei

Zaiem Al-Hilmee said...

Semoga selamat dalam menadah ilmu di bumi Syria..

Azimah Rupilen said...

~moga pengalaman ini kelak menjadi pengalamanku jua..=)..bermaksud, ana nak rasa jua ke sana. Jika izin Allah ada untukku!~

balqis baltisha said...

selamat mengembara mencari ilmu dan datanglah ke sabah untuk berkongsi ilmu...semoga setiap langkah kaki di bumi syria mendapat keberkatan Ilahi (rindu pulak dgn mesir...huhu)...Allah Yu Barik Fik

milikALLAH said...

BISMILLAHHIRRAHMAANIRRAHIM..semoga beroleh keberkahan dan keredhaan ALLAH...ente orang yg dipilih ALLAH...slamat mengemudi bahtera kehidupan yang LEBIH bermakna dibumi syiria....

nurilhakim said...

Salam..
Syukran pada semua yg mendoakan. Mudah2an kami dan kamu istiqamah di jalan Allah. Maaf tak sempat update blog dgn kerap. Mungkin setelah tenang2 skit nanti. FB pun disekat dari digunakan di sini. Sekarang masih cuba menyusun dengan kemas jadual talaqqi Quran, talaqqi kitab dan kelas bahasa arab.

Taqabalallahu minna wa minkum..

Unknown said...

Haha! ingat pulak pesan sepupu sebelum ke sabah.

"Jangan pulang selagi ilmu x penuh di dada!"

So i hope u will enjoy urself being there and i am wishing all the best 4 u...

Ma'a taufiq wa naajah..

jangan malas2! C=

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan