:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Tuesday, February 23, 2010

Kalangadan Kundasang

Hujung minggu lepas team 'tahun akhir' PSS mencuri masa untuk bersama dengan masyarakat Dusun Kundasang, melakukan survey di beberapa kampung terpilih selain membincangkan halatuju dakwah di bumi Kundasang bersama beberapa orang anak tempatan di kalangan ahli-ahli KRU Kundasang.

Antara isu yang sempat diteliti ialah pembangunan pekan Kundasang yang tidak seimbang dan semakin bersifat komersial. Bukit ditarah dan kehijauan bumi digondolkan untuk memeberi laluan kepada projek tauke-tauke resort dan gerai baru peniaga kecil Kundasang. PSS bimbang suatu hari nanti bukan sahaja tradisi jual beli dan bersosial masyarakat Dusun sahaja semakin terkikis, malah udara nyaman dan keindahan alam semulajadi akan turut terhakis. Yang kenyang, tentulah yang empunya projek, selain ahli politik yang turut mendapat saham. Masyarakat pribumi Kundasang? Lihat sahaja keadaan jalan di pekan ini untuk menjadi jawapan. Besi jalan yang terkeluar di sana-sini ibarat corak batik yang menghiasi jalan.

Sesi pertemuan dengan KRU Kundasang melibatkan sesi usrah, perbincangan program KRIS Kundasang, sesi Sukan Bersama Bro Arif dan penyampaian sumbangan kepada adik KRU, saudara Fazrey di Kampung Dumpiring Bawah. Beliau seorang anak yatim piatu yang mempunyai lapan beradik, tinggal bersama nenek yang sangat uzur dan kakak yang memainkan peranan sebagai ibu. Pertemuan ditutup dengan sarapan di restoran 'kaling'. KRU Kundasang telah disertai oleh seorang lagi ahli baru, adik Arsyad dari Kampung Lembah Permai. Sebagai ahli termuda, beliau digelar 'baby' dan diberi tugas untuk mencari ahli yang lebih muda untuk bersama KRU supaya gelaran tersebut tidak menjadi hak mutlak beliau.

Bro Arif dan Bro Ding memimpin sesi sukan

Dari kiri - Arsyad, Fazrey dan Jabry Juhinin.

Bercerita bersama nenek Fazrey. Beliau hanya pandai bercakap Dusun jadi selepas bertanya 'nakakan ko no?' kami membiarkan yang pakar meneruskan.

Akhir sekali kami mengambil ruang menjejak beberapa destinasi baru untuk berprogram, antaranya kami bertemu dengan Pengerusi JKKK Kg. Kauluan, Encik Lausin dan menziarahi rumah tokoh berpengaruh, Haji Salman di Kg. Dumpiring Atas. Alhamdulillah sambutan yang diberikan sangat menggalakkan.

Bro Fadlan tidak dapat meninggalkan tabiat kurang baiknya -
mengorat setiap 'sumandak' yang ditemui.

Langadon oku Kundasang. Kami akan kembali.

3 comments:

Unknown said...

Adui... Ogak-ogak la nadir aku ngurat budak sumandak... Itu anak angkat aku la. :)

SG said...

Anak angkat ke KaKen???

acap de souza said...

wah,abg padlan.nak satu..

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan