:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, November 11, 2011

111111 Dan Apa Selepas.

Menakjubkan bagaimana majoriti manusia yang datang daripada kepelbagaian bentuk dan latarbelakang yang berbeza, melalui kitaran hidup yang sama.

Tentunya sedikit sebanyak peranan ‘menyatukan’ ini dimainkan oleh beberapa faktor serupa yang dilalui semua - sistem pendidikan, kebiasaan dalam masyarakat dan media – lalu menjadikan kita berlumba ‘tanpa hujung’ untuk mendapatkan sesuatu yang sama. Kebahagiaan hidup melalui pembinaan keluarga yang sejahtera, kerja yang stabil dan kedudukan dalam masyarakat.

Belek-beleklah laman facebook kita, coraknya boleh dijangka.

Pelajar sekolah akan bercakap berkenaan tension menghadapi peperiksaan, pergolakan dengan rakan-rakan dan cinta. Menganjak dewasa, mereka bercerita tentang perkahwinan dan kerja, sedikit usia lagi, mula meletakkan gambar anak masing-masing di facebook, bulan demi bulan.

Motif saya bukan melabel itu dan ini salah, tetapi dukacita kitaran itu biasa dilazimi tanpa menyedari bahawa di sana ada NOKTAH yang tidak diketahui kunjung tibanya. Dan menyedari setiap detik bahawa noktah itu ADA dan di LUAR KUASA KITA, bukan perkara yang mudah dalam hanyut-tenggelam kesibukan dunia.

Dunia yang paling lama akan diharungi selama tambah tolak 70 tahun, melainkan yang dikurniakan usia yang berkat sehingga 103 tahun, seperti Anas bin Malik khadam Rasulullah S.A.W, guna mengabdi citanya kepada Allah, atau jahatnya dibalas legasi berkekalan seperti Firaun.

Daripada Ibnu Umar R.A berkata, ‘Rasulullah S.A.W memegang kedua bahuku lalu berkata, “Hiduplah di dunia seolah-olah engkau orang asing, atau musafir di jalanan”.

Justeru Rasulullah S.A.W mengajar kita untuk hidup di dunia seperti orang asing yang mahu cepat pulang, atau musafir di jalanan yang hanya membawa dan mengutip sekadar keperluannya, lalu yang selebihnya dilaburkan untuk ke negara abadi.

Untuk apa harta yang dikumpul dan bahagia yang sementara, kalau di sana menjadi punca dibeban dan dipukul, lalu selamanya merana?

Saya bersyukur kerana saya dibesarkan di dalam tarbiyyah Islam. Ketika kecil kami selalu mengintai dari atas tangga melihat pasangan suami-isteri bergaduh di bawah. Menjadi saksi anak lelaki yang meninggalkan rumah dan memfitnah dipaksa kerja oleh ibu dan ayah. Menjadi sepi apabila ibu dan ayah sering kali tiada di rumah.

Suami-isteri itu di antara sekalian banyak yang datang meminta nasihat dan didamaikan oleh ibu dan ayah saya. Anak lelaki itu pelajar muallaf daripada Sabah yang cuba diselamatkan daripada kembali ke jalan lama. Dan sepi itu, mengajar kami bahawa memilih di antara keluarga dan perjuangan bukan mudah, tetapi kedudukan Allah di tempat teratas tidak boleh terkalah.

Maka kami memahami bahawa kehidupan ini bukan untuk kami, tetapi untuk yang di atas, dan yang di bawah. Terima kasih, ibu dan ayah.

Lantaran itu saya merancang kehidupan. Pahala merancang (niat) itu satu, pahala setelah dapat melaksanakannya sepuluh sehingga tujuh ratus kali ganda. Dan tidak ada batasnya (Hadis Qudsi).

Empat tahun daripada sekarang, setelah tamat di Maahad Dawli di bidang syariah, saya merancang untuk ke Pondok Modern Gontor Darussalam Indonesia selama setahun bagi mendalami sistem; satu-satunya perkara yang masih menghalang langkah saya setelah batasan di sudut ilmu di atasi dengan mendapatkan anak-anak kunci di sini. Kemudian saya akan pulang berkhidmat di Sabah, bumi yang mengajar saya erti dakwah, dengan membangunkan samada SRI Al-Hafiz di Sepanggar atau Pondok Fi Zilalil Quran di Kota Belud. Fokus saya akan tertumpu pada pembangunan anak-anak yatim dan muallaf - saya lebih optimis untuk membentuk generasi baru daripada membetulkan generasi lama - dan pada masa sama melatih sekumpulan anak muda yang mampu menggalas kerja-kerja yang dimulakan.

Kemungkinan saya akan memilih untuk berkhidmat di Palestin di penghujung usia, atau menjadi khadam di Jami’ Umawi di Syria, menunggu turunnya Nabi Isa di kaki Menara Putih.

Oh, di celahan itu, saya akan berumah-tangga.

Saya juga pernah terfikir untuk hidup seperti Justin Bieber dan Bill Gates - glamor dan seronok dan kaya dan digila- tetapi hakikatnya, memulakan kehidupan semula setelah berada di sepertiga usia, menjadikan saya berasa tua dan hidup terlalu singkat untuk disalah guna. Ada rezki dan rahmat, semua itu akan dinikmati di SANA.

Hari ini (waktu Malaysia) umur saya menganjak setahun lebih tua. Terima kasih kepada keluarga dan sahabat-sahabat, yang sentiasa berkongsi pandangan, pengalaman, rasa dan harta, lalu membantu saya menjadi seadanya pada hari ini. I could have turned out worse.

Alfatihah untuk saya.

14 comments:

Azimah Rupilen said...

sanah helwah ya akhi.moga semua yg dirancang dipermudahkan..

karmilaillang said...

amin...semoga d perceptkan apa yg patut

Imran Mohd Zawawi said...

wah..makin ganteng nampaknya :D

Zami Jazz Vespabro said...

betul-betul :)

Zami Jazz Vespabro said...

betul-betul :)

inksensei said...

Assalamualaikum bro.

Waktu ana baca posting anta ni, Wafiy sdg tido sambil peluk ana. Tulisan anta mengingatkan anta pd impian ana utk Wafiy, juga impian ana sndiri. Though that is not for me to decide, one of my dreams is for him to be a mujahid & daie in Sabah,(like you)for that is wwhere his ummi is, & its a daie's goldmine.. & thou im not that young anymore, I do hope this storm will be over soon so I can really continue my study of the deen too. Yet its all for Allah to decide & Allah surely knows better.

Please pray for both of us bro. Thank you for being you, & know that we love you bro;lillahitaala.

This poem is our gift. Alhamdulillah;

http://www.youtube.com/watch?v=1Uv7mNOaYVE

nurilhakim said...

salamun alaikum,

Syukran doanya Saudari Azimah dan Karmilla. Doakan apa yang patut ya.

nurilhakim said...

Imran, hah, rahsia awet muda, pastikan diri anda sentiasa berwudhu' :)

Zamiii..
Apa yang betul tu?

nurilhakim said...

Waalaikumussalam bro Nasirin.

Subhanallah. That is an image that has been going through my mind over and over - me sleeping with a son, and i whisper to him my wishes for his future. That is something you have achieved and i am nowhere close to!

I'm sure our paths will cross again, be it in Sabah or elsewhere. I return your love, and to Wafiy too. Thanks for the poem, i can not view it yet but i'm sure tears will fall when i do.

Ya Allah, kurniakan aku anak Itali, atau anak Turki, kalau pun Engkau tidak mahu mengurniakan aku anak seperti Wafiy.

p/s: Please email me a pic of Wafiy (nurilhakim87@gmail.com), i want to recognize him when i see him. Thanks again, allah ma'akum :)

Mohd Asraf Sharafi said...

Syukran bang, tinta tarbiyyah yang diperlukan sekarang..hidup untuk mereka yang diatas, betapa jauhnya kita melangkah dijalan dakwah bergantung setakat mana kita faham apa itu dakwah, sekrang rasa mcm xfaham apa tu dakwah

Mohd Asraf Sharafi said...

Lupa lak, sanah helwah..moga panjang umur(xtw cmna nk sebut dalam bahasa arab):)

inksensei said...

Assalamulaikum bro.

This is the poem, but the video version is truly amazing masyaAllah.

InsyaAllah, Ill email the pics for you. I hev lots, but most still in my camera or hp.

Take care bro.


This poem was written by Ammar Alshukry

Jannah

Close your eyes and imagine this
Eternal bliss,
your every wish,
at your finger tips
and more...

Perched on a throne, near a stream
So serene, and exquisite a scene
You've never seen
Yet you still dream
of more...

Gone is pain, gone is fear
Gone is grief, gone are tears
Idle speech you shall never hear
And the Prophets make up your social sphere
and more...

The martyrs, righteous and truthful too
You are from them, and they from you
They held tightly to what they knew was true
and To join them, you did too
theres more...

Maidens, chaste, who restrain their gaze
Lost in a glance for days and days
Fun and frolic, as a child plays
Where the breath that leaves your lips is praise
of the One who gave you more

Imagine you and your father, with ages the same
Imagine showing off your book with no shame
Imagine nights with the sahabah, with their stories to entertain
Imagine Muhammad (Sal Allahu alayhi wa sallam) knowing your name
What could be there more..

Gardens underneath which rivers flow
A goal so far, and yet so close
A journey worth taking, for those who know
Tell me Do you not wish to go..
for more?

For all the bounties, all the grace
All the sights and the smells and the tastes
Will be forgotten, without a trace
as if frozen in time and space
When you see His Face

What an excellent Master, of a miserable slave
You forgot and He forgave
He gave you guidance, and you still strayed
You asked for mercy, that He gave
and more...and more..and more

Anonymous said...

Hello еveгyone, it's my first go to see at this website, and paragraph is really fruitful for me, keep up posting these types of articles.

my webpage :: roofing company oklahoma city

Anonymous said...

ӏ will right awау takе hold of yοur rѕs feed as I can not find your
еmail subscrіptiοn hypeгlink оr e-newѕletteг
seгvice. Do уou've any? Please let me recognise so that I could subscribe. Thanks.

my webpage: edmond roof inspection

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan