:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, August 25, 2011

Di Sana Aku Mampu

Menunggu mengantuk datang, fikiranku mula jauh melayang, memikirkan hal masa dan peristiwa, sakit dan dunia derita, mempersoal diriku di mana berguna.

Somalia sedang berdepan masalah kebuluran terburuk sejak tahun 1992,dengan 3.7 juta rakyat diancam kebuluran, selain terdedah kepada masalah perang saudara.

Aku berangan berada di Somalia, menyuap rezki ke mulut dahaga, mengusap kepala dan tubuh rangka mangsa suasana, memujuk dan meyakinkan mereka, hari esok masih ada.

Letupan bom dan pembunuhan 77 rakyat Norway, khususnya remaja pada 22 Julai lepas asalnya disalahkan ke atas orang Islam sebelum terbukti dilakukan oleh Anders Breivik, ahli parti haluan kiri.

Aku bermimpi menapak di Norway, menjenguk kesan letupan durjana, menziarahi mangsa di balik pintu gereja, mengetuk hati yang diracun bisa, bahawa Islam mengajar mulia, bukan membunuh dan menyeksa, seperti selama ini disangka.

Hamzah Al-Khateeb, antara kanak-kanak yang syahid di tangan rejim Bashar.
Beliau disiksa dan kemaluannya dipotong sebelum dibunuh.

Aku berkhayal berjalan di Hama, Homs, Dara'a, Palestin, Iraq dan Libya, memerhati zalim angkara penguasa, mengumpul marhaen yang mencari merdeka, mengajar membina harapan baru di atas runtuhan batu dan jiwa.

Pengisian Ramadhan di Kampung Ragkam, Tambunan tahun 2010.

Lalu Aku termangu, betapa jika aku di SANA aku mampu, mampu menyuap makanan ke mulut yang memerlukan, mampu memberi kefahaman pada yang kekeliruan, mampu membina harapan atas zalim tangan kerajaan. Di bawah bayu, aku dan kamu, mampu melakukan semua itu. Semoga disaratkan hati aku dan kamu, untuk terus mahu.

Tahniah, dan terus berjuang, mereka yang gigih bekerja di Ramadhan ini. Pemuda, PSS dll.

5 HARI LAGI!

4 comments:

Iqwan said...

sedihnya ramadhan nk pegi da.. xcukup lg dimanfaatkan.

sedihnya sem baru mau bka...xckup lg persediaan.

sedihnya tgk saudara setauhid disana...xkup lg mndoakan

bln ni bln bersedih bang. Sedih utk masa lepas n masa mndatang...

rindukan masa dulu. time naif n baik hati=)

Akmal said...

Bersedih dalam kepiluan..

nurilhakim said...

Salam iqwan.

Jangan bersedih dengan yang telah berlalu. Jangan dikenang yang tidak akan kembali. Pandang ke depan, dan cari jalan membuat perubahan..

nurilhakim said...

Akmal,

Berpilu dalam kesedihan.

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan