:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, September 25, 2008

Coret-coret Sejarah..

9 SEPTEMBER 2008
Islamnya Johan Iskandar
Hari ini cukup bermakna. Selepas tarawih nanti seorang lagi saudara akan diislamkan dan akan bersama berpayung di bawah aqidah yang sama. Saudara Johan Iskandar mengucap dua kalimah syahadah dengan disaksikan oleh Ustaz Nahar Matamin di rumah beliau di Kampung Likas. Alhamdulillah..tugas menyampaikan dakwah bertukar kepada tugas yang lebih rumit. Tugas mendidik dan mengekalkan saudara baru dalam aqidah Islamnya. Berikan kami kekuatan wahai pemilik segala kekuatan..

12-14 SEPTEMBER 2008
Tamrin Nuqaba’ KML
Jemputan menjadi penganjur cum fasilitator di KML untuk program Tamrin Nuqaba’ KML terpaksa dipenuhi atas desakan daripada dalam dan luar. Berat untuk meninggalkan persiapan Konsert Motivasi Muadz separuh jalan, tergantung tak bertali di tangan AJK yang diletakkan secara adhoc. Merempit bersama Abang Pai dengan kelajuan maksima 120km sejam ( Setiap kali melebihi kelajuan tersebut Abang Pai akan menepuk-nepuk bahu saya dan berkata ‘Perlahan sikit Nadir, abang belum kahwin’ ) kami berjaya menaiki bot laju terakhir dengan bayaran ekstra RM5. Tiba di Labuan dan baru menaiki bas ke KML, telefon berbunyi. “Nadir, enta kena balik juga ada emergency” suara Abang Sidi. “Ba, ye la,” separuh hati. Baru jak sampai. Sempat juga mengikuti sebahagian program, esoknya Abang Syukri menghantar ke pelabuhan dan bot laju sekali lagi dinaiki ke Menumbok.
Minyak motor Hafiz yang sudah habis diisi dengan petrol dalam botol yang dijual di tepi jalan. RM8 = separuh tangki. Mahal. Pertemuan diatur pada jam 4.30pm. Sekarang dah jam 1.20pm. Motor dirempit dengan kelajuan 140km. Ku pun belum kahwin tapi kalau dah takde jodoh apa boleh buat. Baru sampai Klias motor mati. Minyak habis. Makcik yang menjual nenas di tepi jalan didekati. “Ada jual minyak ke makcik?” Makcik tertawa. “Nenas ada la.” Ku pun tertawa. Makcik yang betul ku teka berbangsa Dusun itu bersungguh-sungguh menelefon segenap orang untuk cuba membantuku. Hidup Dusun. Last-last ku ambil inisiatif mintak tolong ayah, pengetua Al-Aman. Lalu rempitan disambung. Alhamdulillah lewat sejam je...

14 SEPTEMBER 2008
Konsert Motivasi Muadz dan Ifthar Jamai’e ISEUMS
Program yang diluluskan last minute berjalan dengan sedikit huru-hara. Program digabung dengan majlis penutupan program Jejak Sinar Ramadhan Kolej Kediaman CD. Jemputan – Anak-anak yatim Al-Aman, SM Teknik Likas, Komuniti Persaudaraan Islam Cosmopoint, Pusat Islam Politeknik, warga UMS, para muallaf dll. Asalnya kami hanya diminta disediakan AJK Protokol. Jadi itu jak yang kami sediakan. Rupanya ada AJK JSR yang merungut kena buat kerja double, uruskan Muadz sekali. Minta maaf banyak. Miscommunication. Apapun majlis boleh tahan lancar. Muadz juga berkesempatan mengimamkan tahlil dan doa selamat selepas Maghrib. Terima kasih Muadz. Terima kasih Cik KB yang benarkan joint-venture program. Terima kasih JAKMAS CD dan AJK JSR yang bekerja lebih daripada sepatutnya. Barakallahu fikum...

19-21 SEPTEMBER 2008
Gema Ramadhan 2008 dan Qiyamullail Bulanan Kelab Remaja Ukhwah
Program tahunan EKSAH yang ditukar nama daripada Ihya’ Ramadhan kepada Gema Ramadhan. Dibuat di Masjid An-Nur, Tuaran. Peserta seramai kurang lebih 70 orang. Petang Sabtu kami disertai oleh adik-adik KRU daripada SMK Tebobon, SMK Kolombong, SMK Badin dan SMK Tamparuli yang kebetulan berprogram di tempat sama. Peserta program qiyamullail mereka? 125 orang. Dahsyat. Baru program qiam dah ramai sebegitu. Memang betul apaku selalu sebut. Masyarakat Sabah memang masyarakat yang TAK TAHU tapi SANGAT-SANGAT MAHU. Sayang Sabah. Kedua-dua program berjalan dengan lancar, Alhamdulillah.

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan