:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Sunday, August 24, 2008

Tamu Gadang - Lawatan Pertama

Setelah beberapa lama menyimpan hasrat untuk melawat tapak Pesta Tamu Gadang, akhirnya kelmarin kakiku berjaya juga dijejakkan ke sana dengan bertemankan Fadhil, Pengerusi Surau Al-’Irfaan Kolej Matrikulasi Labuan yang kebetulan menyinggah ke bumi UMS. Suasana seperti tahun-tahun sebelumnya, meriah dengan hiruk-pikuk manusia yang cuba mengisi ruang-ruang waktu dengan sesuatu yang bermanfaat. Mungkin ada sebahagian yang berjaya, dan mungkin tak kurang juga yang hanya mampu berputar-putar tanpa halatuju. Mata ligat mencari sesuatu yang mungkin dapat merangsang nafsu membeli atau mengetuk selera makan. Belum sempat melangkah jauh sayup-sayup kedengaran nyanyian merdu dari hujung sana pesta. Bait-bait yang dapat ditangkap oleh telinga hanyalah ’syurga’ dan ’tangga syurga’. Nyanyian qasidah dan zikir taubat barangkali. Tapi makin lama menghampiri arah datangnya suara husnuzzon tercabar. La..perempuan rupanya yang menyanyi. Bingit pembesar suara membuatkan telinga tidak dapat menangkap samada penyanyi sedang merayu kepada tuhan untuk dimasukkan ke syurga atau sedang meluahkan ragu-ragu dapat masuk ke syurga ataupun tidak. Atau sedang menimbang untuk menunggu kekasihnya di pintu syurga atau di tangga. Taktau pula syurga ada tangga. Dahsyat kasyaf penulis lirik lagu tu.



Lagi satu perkara yang memukau perhatian saya ialah patung di booth Nexus Karambunai Resorts. Patungnya bukan sahaja berbogel, malah sedang bercium! Malangnya booth tersebut tidak berjaga. Maka tidak ada peluang untuk saya bertanya samada saya perlu membayar atau tidak untuk bergambar dengan patung tersebut. Subhanallah. Apalah motif patung tersebut dipacakkan di situ. Imej apakah yang cuba dibawa oleh Resort tersebut? Bahawa ia adalah pusat perciuman antarabangsa? Entahlah. Saya sempat bertanya tentang makhluk perosak itu kepada Nadia, sahabat MPP saya dan ternyata pihak beliau telah beberapa kali menyuruh pihak Nexus mengalih patung tersebut, tetapi tidak diendahkan oleh mereka. Sabar jela Yaya..



Maka kami pun pergilah makan bagi mengubat jiwa yang tersentuh dek bejatnya rasa hormat pada Universiti kami ini..

1 comment:

Laxmana said...

Salam...

My latest post :-

1. Tsunami Ekonomi ; inflasi pada ukuran 8.5 d skala richter!

2. Hijab Sang Pencinta

3. Hari2 Sumpah! Sumpah2 Hari2! Apa Nak Jadi?

4. Media Arus Perdana vs Media Arus Alternatif

p/s : baca, jgn x baca! hehee ;)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan