:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, August 14, 2008

Allah Biarkan Kita Sakit?


Explanations of Why ALLAH Allows Pain and Suffering! :)

Ada seorang lelaki pergi ke kedai gunting rambut untuk menggunting rambut dan janggutnya. Apabila barber itu memulakan tugasnya, mereka pun berborak dan bercakap mengenai pelbagai perkara. Tapi bila mereka mula berbicara mengenai Tuhan, barber itu pun berkata “Saya tak percaya Tuhan itu wujud.”

''Kenapa awak kata camtu?” kata si customer.

''Cuba kamu keluar di tengah jalan itu dan tunjukkan pada saya bahawa Tuhan itu wujud. Kalau benar Tuhan wujud, kenapa ramai sangat orang sakit di luar sana? Kenapa masih ada kanak-kanak yang terbiar kebuluran? Kalau benar Tuhan wujud, sudah tentu tiada kesakitan dan keperitan hidup di dalam dunia ini. Saya tidak dapat bayangkan Tuhan yang dikatakan Maha Penyayang itu boleh membenarkan semua ini berlaku.”

Si customer itu pun berfikir sejenak. Dia tidak memberi sebarang jawapan kerana tidak mahu memulakan pertengkaran. Selepas barber itu menghabiskan tugasnya, si customer pun memulakan langkah pulang. Selepas beberapa langkan, si customer tadi ternampak seorang lelaki berambut panjang, kusut-masai, selekeh, kotor beserta janggut dan misai yang tidak terurus.

Si customer tadi pun berpatah balik dan pergi semula ke kedai gunting rambut tadi lalu berkata “Awak tahu tak yang sebenarnya barber juga tidak wujud?. "Huh? Kenapa awak cakap camtu? Sedangkan saya baru sahaja gunting rambut awak tadi“,kata si barber.

''Tidakkk!”,Kata si customer tadi. “ Kalau benar barber wujud, sudah tentu tidak ada orang yang berambut panjang tidak terurus serta janggut dan misai yang panjang dan kotor macam lelaki di tepi jalan itu.” Kata si customer sambil menunding jari kearah orang yang dimaksudkan.

''Ah! Barber memang wujud! Lelaki tu jadi begitu sebab dia tidak datang pada saya untuk diguntingkan rambutnye!”; kata si barber.

''Tepat sekali!“, kata si customer.

''Seee! That’s the point! Tuhan juga wujud, itulah yang terjadi (keperitan & penderitaan) jika manusia tidak mengingatinya dan kembali padanya untuk memohon pertolongan.

^^

The conlusion from this is:>

If Allah brings you to it,
He will bring you through it,
In Happy moments, praise Allah,
In Difficult moments, seek Allah,
In Quiet moments, worship Allah,
In Painful moments, trust Allah,
In Every moment, thank Allah.

This is such a bless!

Diambil drpda thelightofintelligent.blogspot.com

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan