:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Saturday, November 5, 2011

Berkorban Usia di Sekolah Tercinta

Diberitahu bahawa hayat kami di Syam berbaki dua minggu, kami belajar untuk menghargai.

Kami menghargai masa yang ada dengan mengikuti kelas-kelas pengajian formal dan khususi yang padat setiap hari, hampir menyamai bilangan kelas Imam Nawawi walaupun dedikasinya masih belum dapat dituruti.

Kami menghargai detik-detik terakhir bersuka-duka bersama sahabat-sahabat di sini.

Kami menghargai kelas pengajian formal pada sebelah petang seolah-olah ini sahaja ilmu bumi Syam yang berbaki untuk kami.

Kami menghargai setiap senyuman kanak-kanak arab yang terlukis di wajah setiap kali disua gula-gula atau coklat. Subhanallah, kalau kami mulakan sebegini sejak awal sampai dahulu, setahun sudah memadai untuk pulang melipat kuda hasil tinggalan penjajah di Malaysia.

Camni punya kiut, boleh ke tak hargai?

Tetapi itu cerita lama, dua minggu lepas. Rupanya Allah masih mahu mengurniakan kami peluang nafas panjang; walaupun persetujuan mendapatkan visa pelajar masih tergantung, dengan usaha keras pihak kedutaan, sekurangnya mudir maahad telah perkenan menjamin posisi kami - kami tidak perlu keluar seperti diarahkan Cabang Aman di sini. Lalu kami meneruskan pembelajaran, dan tenggelam semula ke ruang selesa. Beruk oh Beruk.

Lebih bermakna, adalah anugerah yang diberikan kepada kami untuk menuntut di Maahad Dawli, Bab Soghir. Terletak di kawasan permakaman ahlul bait dan para sahabat dan awliya’, termasuk Saidina Bilal bin Rabah dan Ibnu Asakir, berkat dan rahmatnya memayungi kira-kira separuh ribu pelajar di sana.

Cabaran terbesar, ialah belajar memahami dan meraikan aneka budaya dan bahasa, pekerti dan cara sekitar 70 warganegara yang membentuk masyarakat di Dawli.

Minggu-minggu pertama, pelajar-pelajar dari negara-negara ‘tan’ cukup mengancam kesabaran. Tajikstan, Uzbekistan, Dagestan,Kazakhstan...

Dalam keadaan hyperaktif mereka bertelingkah pendapat dengan ustaz, dalam keadaan normal mereka akan bertanya setiap soalan yang terlintas di kepala, dan dalam keadaan bosan, mereka berborak sesama mereka. Mereka datang dari puluhan negara berbeza, tetapi bahasa Rusia menyatukan mereka membentuk kelompok terbesar di Dawli.

Mujur sahaja saya cepat belajar – if you can’t go against them, go with them. Kini saya duduk di sebelah pelajar Dagestan, sedang mempelajari bahasa Rusia dan memasak ayam kari, ayam kurma dan agar-agar untuk diberi kepada mereka dua kali seminggu. Hasilnya? Cubalah.

Beza sistem pendidikan di sini, dan di Malaysia, paling ketara kelihatan pada sikap dan kesungguhan guru-guru yang mengajar. Tanpa menafikan kewujudan guru-guru seumpamanya di dalam negara, kemahuan yang ditunjukkan oleh pengajar di sini cukup mengagumkan.

Saya sering dikejutkan melihat ustaz di dalam kelas beralih tersenyum pada kemuncak kemarahan di dalam kelas, misalnya ketika dicadangkan oleh pelajar untuk ditukarkan dengan ustaz lain kerana ‘tidak pandai mengajar’. Barangkali kalau berlaku pada saya, sudah ada pelajar yang mati dihenyak kerusi.

Ustaz-ustaz juga adalah role-model kehidupan yang zuhud dan sederhana, mengajar dengan prinsip ‘dilalatul hal aqwa min dilalatul aqwal’ - 'pedoman peribadi lebih besar daripada pedoman kata-kata'. Kepakaran mereka dalam bidang ilmu masing-masing juga bukan alang-alang. Muwajjih kami, yang kerjanya menyemak kehadiran pelajar setiap hari, adalah pemegang Dr Falsafah dalam bidang Al-Quran. Ya, tukang semak kehadiran.

Kami memohon doa diberi istiqamah mengorbankan usia meneruskan pembelajaran di sini.


Antara subjek paling menarik, English.
Kalau klik gambar ni, dan tengok video di bawah boleh tengok betapa power kaedah cikgu ni mengajar English kepada orang asing.

Kompleks sekolah dilengkapi asrama yang khabarnya
disumbangkan oleh seorang Jepun Muslim.



Kegiatan pelajar di waktu rehat. Yang pakai baju biru, pegang tali skipping idola saya,
sebab ayah dia Melayu dan mak dia Itali :)



Kaedah pembelajaran Inggeris guru Arab.

Baru ni cari anak angkat.
Jumpa seorang budak Tan, Abbas yang ada mak tapi boleh diangkat.

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada semua guru-guru khususnya yang pernah mengajar saya. Kesungguhan kalian, mengertikan nilai pengorbanan tanpa ada tolok-bandingnya. Mudah-mudahan kalian tidak putus-asa menyebarkan ilmu, dan kami suatu hari kelak, akan menuruti kalian.

4 comments:

ashrafisa said...

uh menarik pengalamanmu nadir.. eh camne diorg bljr english tu? aku x faham lgsg pulak..

Unknown said...

Salam E'id Mubarak bang nadir...

tepianmuara said...

tu diaaa Itali.

hah.

Anonymous said...

Hoping that the current problems would be solved soon and we all could go back to Syam to continue our studies, inshaAllah. Pak Cik

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan