:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Wednesday, July 15, 2009

Permata Yang Hilang


15 Julai 2009 - Asal-usul Tambunan diambil daripada nama dua orang pahlawan yang banyak berjasa mempertahankan penduduk asal 'dataran' tersebut, yang diberi nama Tamadun dan Gombunan. Mereka mempertahankan puka yang berhijran dari Nunuk Ragang daripada puak Tonsundung. Nama mereka diabadikan, malah sebuah tugu dipacakkan di tengah-tengah pekan Tambunan untuk memperingati jasa mereka. Kalau mereka ini dikenali sebagai pahlawan yang mula meneroka bumi Tambunan, dunia Islam di Tambunan juga terhutang budi kepada dua orang pahlawan agama, yang menjadi pengasas atau antara pembawa Islam ke bumi ini. Mereka ialah Al-Fadhil Ustaz Darbi dan Ustaz Hadiq.

Dihantar oleh pondok tempat mereka menuntut di Indonesia dengan sebatang kara, mereka diarah memulakan kehidupan daripada kosong di bumi Tambunan, dengan hasrat membawa Islam ke sana. Setelah Ustaz Darbi mencapai usia lanjut 63 tahun, dan Ustaz Hadiq 55 tahun, Islam masih belu dapat bertapak secara kukuh di Tambunan, antara lain berpunca daripada liatnya orang tempatan menerima kehadiran mereka.

Kami tidak sempat mengenali susuk tubuh kedua-dua tubuh secara lebih dekat, tetapi selama 3 hari berada di Tambunan, kami merasakan aura yang dipancarkan oleh mereka berdua, khususnya apabila kami dimaklumkan bahawa Ustaz Darbi sedang terlantar sakit di Hospital Tambunan akibat jangkitan kuman di jantungnya. Orang yang menziarahinya tidak putus malah dikatakan seperti orang yang sedang berebut memasuki monorel. Zuhud dan tabahnya beliau berkhidmat sebagai guru Baitulmal dengan gaji RM500 sebulan, di samping mengisi setiap kekosongan jadual beliau dengan mengajar Al-Quran dan menyampaikan kuliah menggambarkan seorang yang cukup dikagumi oleh penduduk Islam, khususnya di kalangan mereka yang bersama-sama menggalas tuntutan dakwah. Mereka yang pernah mendampinginya tentu sahaja boleh menceritakan pengalaman menarik bersama beliau, samada khasyaf yang dimiliki, keluhuran budi dan amalan-amalan yang dilaksanakan secara istiqamah.

Kini, Ustaz Darbi tiada lagi.

Kami mendapat berita tentang pemergiannya pagi semalam, dan beliau selamat dikebumikan selepas Solat Zuhur. Tinggallah Ustaz Hadiq, yang membawa pendekatan lebih terbuka dan 'meriah' memimpin perjuangan Islam di Tambunan. Al-Fatihah.

“Barang seiapa menyembah Nabi Muhammad ,sesungguhnya Rasulullah benar-benar telah wafat.Dan barang siapa menyembah Allah,maka Allah tidak pernah mati dan abadi selama-lamanya.” - Abu Bakar

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan