:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, January 23, 2009

Optimumkan Yang Sedikit, Baru Jadi Bukit..

..too busy to exercise..

Bila menyedari yang tenaga sikit, harta tak banyak dan tenaga kurang, ketika itulah pendukung Islam kena belajar untuk memastikan yang sedikit itu dioptimumkan. Seorang sahabat bertanya kepada saya,

"Apa pendapat abang tentang infaq?"

Dengan menyelitkan skil andaian berhubung kenapa dia bertanya soalan sebegitu ganjil, saya menjawab, "Kalau 5% dari PTPTN disumbangkan untuk Palestin, apa yang boleh dibeli dengan duit tersebut? Mungkin picu M16. Tapi kalau duit tersebut digunakan untuk menaja atau menganjurkan program kesedaran, apa agaknya mampu dibeli hasil kesedaran dan sumbangan orang lain selepas program? Mungkin sebiji kereta kebal."

Begitulah hakikatnya. Bukan perkara ini tidak disentuh oleh Islam. Dalam usul fiqh disebut. Dalam hadith disebut. Dalam kata pujangga disebut. Tapi kadang-kadang leka menghasilkan lupa. Teringat celoteh Tuan Haji Khairan, Pengarah SIRIM merangkap Pengerusi Yayasan Amal Sabah dalam mesyuarat gabungan NGO-NGO Islam tadi. Katanya,

"Kalau ikutkan saya ada jemputan dari delegasi yang datang dari seluruh dunia tadi. Mereka datang buat kunjungan hormat. Tapi saya suruh Timbalan saya yang pergi. Sebab pergi sini confirm dapat pahala. Kat sana tak tahu lagi. Entah-entah kena suruh karaoke pula,"

Beliau memilih untuk tidak meraikan delegasi kunjungan hormat peringkat antarabangsa sebaliknya hadir ke mesyuarat gabungan NGO-NGO untuk menerangkan tentang program Malam Bersamamu Palestin yang telahpun siap persediannya 100%, dan tidak ada kesan pun jika beliau tidak hadir ke mesyuarat tersebut memandangkan Pengarah Program, Abang Saifuddin telah hadir mewakili Yayasan Amal. Semuanya kerana beliau yakin impak atau kesan program tersebut lebih utama dan penting berbanding mengukir senyum di wajah tetamu 'mat salleh'nya.

Kepentingan jamaah mesti diletakkan pertama berbanding kepentingan individu. Maslahat umum mesti diutamakan berbanding maslahat untuk diri sendiri. Keperluan gerakan semestinya lebih aula daripada kehendak peribadi.

Cikgu Jamil juga bersuara dalam mesyuarat tadi, tidak berpuas hati bagaimana ahli-ahli akademik di bidang agama tidak memberikan komitmen penuh dalam program yang dianjurkan, misalnya program Konvensyen Dakwah JAKIM. Lalu otai dakwah, Haji Khairani mencelah lagi,

"Pendukung Islam tidak diukur pada jurusan tetapi pada komitmen untuk menjunjung Islam dan berkorban untuknya."

Saya percaya perkara sama boleh diletakkan sebagai kayu ukur pendukung Islam di kampus. Pembarisnya bukan lama mana telah mengikut usrah, berapa tamrin yang berjaya diharungi, malah berapa kali seminggu bangun qiam atau berapa juzu' Quran dibaca sehari. Tetapi pembarisnya ialah pada natijah, sejauh mana pengorbanan dizahirkan melalui perbuatan.

Sekali lagi, saya garapkan contoh yang mudah difahami. Memberi sokongan pada program Nisa' Games tentu sekali lebih bermakna daripada mengharung lautan untuk belajar mengurus virus bergelar cinta. Menjadi jawatankuasa atau menyampaikan persembahan dalam satu program kesedaran masalah ummah pasti sekali lebih utama daripada menaiki feri berjumpa ustaz selebriti.

Kepentingan jamaah mesti diletakkan pertama berbanding kepentingan individu. Maslahat umum mesti diutamakan berbanding maslahat untuk diri sendiri. Keperluan gerakan semestinya lebih aula daripada kehendak peribadi.

Saya yakin mesej saya sampai, kerana yang jadi kontroversi, ialah Tok Guru yang erti hidupnya bukan untuk menerima dan bukan untuk sendiri, tetapi erti hidupnya pada memberi.

* Ya Allah, untuk sahabat-sahabatku yang mengorbankan kepentingan diri untuk agamamu, kau pertemukan dan kekalkanlah mereka di dalam syurgamu bersama dengan orang yang mereka tangguhkan pertemuan di dunia, insyaAllah.. :)

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan