:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Saturday, February 12, 2011

Harga Sepatah Kalimah

Lazimnya musafir ilmu ke bumi Syam akan mengejar beberapa kelebihan utama yang tidak banyak terdapat di negara-negara lain. Pertama, pembelajaran dan penguasaan terhadap bahasa arab samada melalui kelas pengajian formal atau dengan muhadasah dalam urusan harian, khususnya kerana bilangan rakyat Malaysia yang tidak ramai di Syria, selain keadaan masyarakatnya yang sentiasa meraikan orang luar yang bertatih dalam bahasa arab dengan bercakap secara fushah dengan mereka, berbanding rakyat Mesir yang 'kata orang' lebih suka kekal dengan bahasa arab a'miyyah dan tidak meraikan kelemahan penguasaan bahasa arab orang luar. Kedua, biasanya musafir ilmu akan mengejar kelas talaqqi Al-Quran bersanad dengan masyaikh-masyaikh tertentu, dengan kelebihan Syria yang sangat mementingkaan makhraj bacaan huruf dalam Al-Quran, dan yang ketiga, kelas talaqqi kitab turath yang banyak. Keempat, yang saya tambah sendiri ialah mewujudkan networking dengan 'para ulama' Malaysia; pelajar-pelajar lama yang tentunya akan pulang menjadi orang penting dalam perkembangan agama dan dakwah di Malaysia kelak.

Alhamdulillah, setakat ini kami berjaya mengejar semuanya; menuntut ilmu bahasa arab di Maahad Lughah Mazzeh, berjalan kaki sejauh lebih 1 kilometer meredah dingin subuh membaca Al-Quran di Masjid Mulla Ramadhan Buti, dan bermanja-manja dengan kelas talaqqi bersama Syeikh Ramadhan Buti di masjidnya, selain Masjid Salahuddin berdekatan rumah kami dan berkenalan dengan para ilmuwan dari Malaysia.

Dari segi sosio-budaya, Syria tidak jauh berbeza dengan Sabah, kanak-kanak terpaksa bekerja di usia yang muda, para syabab merokok berkepul-kepul di jalanan dan para peminta wang ihsan berkeliaran di mana-mana. Alhamdulillah, kena dengan jiwa saya yang telah dibentuk selama empat tahun di bawah bayu.

Azan Isya' berkumandang. To be continued.. :)

3 comments:

Azimah Rupilen said...

bila la bole p sana..

inksensei said...

Glad that your Sabahan spirit is still within you.

Take care bro. Gain as much as you can while you are there.

Know that you're so lucky to be there & gain knowledge direct from the source.

May Allah gives you strengths, always.

Take care bro.

nurilhakim said...

Azimah, bila-bila pun boleh sementara masih selamat. Amin.

Bro inksensei,yup,alhamdulillah. jangan putus mendoakan kami, dan insyaAllah kami untuk kamu jua. u take care too. Allahu yubarik fik.

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan