:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, March 18, 2010

PSS Pandang Serius Isu Belia Terpinggir

Mutakhir ini rakyat Sabah dikejutkan dengan laporan akhbar tempatan dan nasional berhubung isu belia Sabah yang mencari rezeki di bumi Semenanjung tetapi terkandas di sana tanpa arah tuju. Fenomena yang jelasnya telah berlaku sekian lama ini, biarpun baru timbul, menjadi suatu indikator yang sangat tidak baik terhadap peluang mencari kehidupan dan berdikari di tempat sendiri. Malah ia menjadi semakin kritikal apabila NGO dan pihak bertanggungjawab yang membuat tinjauan mendapati bahawa para belia ini hanya mampu berteduh di kaki-kaki lima dan mendapat sumber makanan harian daripada ihsan gereja.

Mengulas isu tersebut, Saudara Roslan Azhari, Exco Pembangunan Siswazah PSS ketika dihubungi berkata, kerajaan seharusnya mengambil langkah drastik mengkaji pokok pangkal masalah seterusnya mencantas masalah tersebut dari akar umbi. "Penghijrahan penduduk Sabah menjadi bukti betapa belia-belia ini terhimpit samada oleh hak asasi buruh yang tidak terjaga, gaji yang terlalu minimal berbanding kerahan tenaga dan peluang pekerjaan yang tipis," ujar beliau. Saudara Roslan seterusnya menggesa pihak kerajaan negeri supaya mewujudkan suatu 'task force' bagi membincang dan menyelesaikan isu ini untuk jangka masa panjang.

Dalam suatu perkembangan lain, Saudara Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Timbalan Presiden PSS meluahkan rasa kecewanya terhadap isu penindasan hak oleh majikan khususnya terhadap pekerja Muslim. "Kita sudah menerima terlalu banyak laporan berhubung isu pekerja yang tidak diberikan hak untuk melaksanakan solat fardhu khususnya Solat Jumaat, malah sebahagian mereka tidak dibenarkan untuk menutup aurat. Isu-isu ini turut melibatkan pasaraya besar seperti G-Mart di Tuaran. Kita sedang melakukan kajian yang lebih mendalam terhadap isu ini dan dengan fakta yang lengkap, kita akan serahkan memorandum kepada pentadbiran kerajaan negeri dan memastikan supaya tindakan diambil."

PSS meyakini bahawa isu-isu ini sedang diberikan prioriti oleh kabinet kerajaan negeri Sabah di bawah pimpinan YAB Dato' Seri Panglima Musa Aman, dan jika sebaliknya, akan memastikan supaya isu ini diangkat. PSS juga membuka ruang perbincangan dan komentar kepada ahli masyarakat dan badan-badan yang prihatin supaya komplikasi ini dapat diselesaikan secara bersama.

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan