:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, October 10, 2008

Raya di Rantauan..Hari Pertama

Syawal pada tahun ini antara yang paling bermakna buat aku dan kawan-kawan yang beraya di rantauan. Pengalaman yang dilalui terlalu panjang untuk dititipkan satu demi satu, malah terlalu panjang untuk ditulis dalam satu kali duduk. Nescaya tatapilah dahulu gambar-gambar raya kami dengan penerangan yang ringkas dan akan ditambah dari masa ke semasa..

Tuaran; Makin Diteroka Makin Menguja


Perjalanan bermula agak lewat, seusai selesai semua urusan dan sambutan raya mahasiswa di kampus, sekitar jam 2.30pm. Enam motor dan perempit-perempit inilah teman setia sepanjang beraya di perantauan. Raya Pertama - Sasaran menghabiskan rumah-rumah di KK, Likas dan Tuaran. Destinasi pertama - Rumah Ustaz Nahar, Kampung Likas.






Sebelum bergerak ke Tuaran kami menyinggah ke rumah
Dr. Kassim, Dekan SPE yang kebetulan berada dalam laluan perjalanan kami - Kg. Rampayan.










Berehat sebentar di perhentian bas di simpang SMK Tebobon, menunggu dua orang lagi perempit, Abang Hasnur dan Abang Salman.








Rumah kedua - Rumah Abang Pai Bend, mantan EKSAH dua sesi yang lepas. Menu wajib di rumah Abang Pai ialah udang masak merah.








Rumah Ketiga - Rumah Arin, adik usrah Sekolah Teknik Likas. Rumah beliau di Kg. Laya-Laya, Tuaran. Rumah beliau agak jauh ke dalam, dan kami pasti tidak menemuinya kalau bukan kerana Abang Pai yang menjadi penunjuk jalan. Beliau amat menghargai kehadiran abang-abang 'mat rempit alim' ke rumah beliau dan berkali-kali menghantar mesej mengucapkan terima kasih. Hm. Seronok bila dapat menyeronokkan.




Rumah terakhir, raya pertama - Rumah Atuk Fansuri. Asalnya tak bercadang untuk menyinggah tetapi untuk tidak mengecewakan mana-mana pihak kami menjejakkan juga kaki ke rumah ini. Esok? Raya di Ranau!

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan