:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Monday, June 4, 2012

Kembara Khilafah (1)

Keluarga antarabangsa saya di Mabit Saad, Maahad Dawli


Kembara saya ke Turki, saya namakan Kembara Khilafah. Pertamanya, kerana kembara itu destinasinya ke bumi Turki, bumi Khilafah. Kedua, kembara ini suatu proses melengkapkan diri untuk suatu hari nanti, berganding bersama 'pengembara' lain mengembalikan khilafah. Alfatihah.


Jalan Masuk Ke Hati

Janji bahawa kembara ke bumi khilafah bakal menjanjikan 1001 pengalaman baru terserlah sejak perjalanan ke Stesyen Bas Bulman lagi. Saya menaiki teksi dan seperti kebiasaan membuka bicara berborak bersama pemandu, setelah setengah jam berwida’ dengan ahli Mabit Saad. Walaupun baru tiga minggu berada di asrama, mereka sudah menjadi sebahagian keluarga besar saya. Saya pasti, selagi mana komunikasi tidak terputus antara kami, di mana sahaja kaki menjejak – Pakistan, Ukraine, India, Afrika, Perancis, Indonesia selain seluruh bumi Tan - akan ada tempat untuk saya berteduh semalam dua. Ikatan antara kami, kebanyakannya bermula dengan menghulur sebiji gula-gula.

Borak santai dengan pemandu seperti biasa bermula dengan soal kerja, keadaan hidup yang semakin susah sebelum masuk ke topik perkahwinan dan keluarga. Pemandu muda, biasanya mudah dibawa bercerita, sedangkan yang lebih tua perlu diusik nakal, ditanya jumlah isteri misalnya, sebelum mula membuka telefon bimbit dan menunjuk bangga gambar anak masing-masing.

Si pemandu mengeluarkan kad pengenalannya untuk mengiyakan bahawa umurnya 24 tahun. Saya mencuri pandang dan menemui titik persamaan; beliau seperti saya, lahir pada bulan November. Nyata saya berjaya menarik perhatian beliau apabila saya mula membongkar hasil kajian saintifik bahawa mereka yang lahir pada bulan November terdiri daripada orang yang romantik dan berjiwa sensitif.

Manusia, apabila melihat gambar, secara fitrah akan mencari dirinya sendiri terlebih dahulu sebelum membelek wajah orang lain. Justeru berkenalan, perlu bermula dengan meraikan fitrah ini – meletakkan orang yang mahu dikenali, sebagai pokok pembicaraan.

Demi Cinta Ku Buang Segala

Kereta di hadapan tiba-tiba mengelak mendadak, seakan-akan ada halangan di hadapan. Pemandu teksi saya menurut, bunyi hon dan tayar dicengkam brek membingitkan telinga. Seorang lelaki kelihatan separa baring di tengah jalan seolah-olah telah dipukul. Pemandu memperlahankan kenderaan, melihat-lihat kalau ada yang boleh dibantu. Dalam kelam malam, susuk tubuh seorang wanita kelihatan di tepi jalan, meraung dan merayu kepada sang lelaki, sebelum beliau bingkas bangun dan mendapatkannya.

Ya Haram!

Rupanya si lelaki mengugut membunuh diri demi meraih semula cinta sang wanita. Saya dan pemandu berpandangan dan menggeleng kepala. Perbualan langsung bertukar topik, menyesali sikap manusia yang sanggup membuang nyawa demi cinta, sedang anak bangsanya bermatian-matian bertaruh segala demi akidah dan kebebasan generasi akan datang..

Bercinta tidak salah, selagi berlandaskan syariat, dan saling memberi manfaat. Cinta pelajar sekolah yang tidak punya halatuju jelas dan jalan mencapai halatuju, tidak berlandas syariat. Kasih abang kepada adik angkat sehingga membelanya apabila melakukan kesalahan, bukan dikira manfaat. Lihat bagaimana ekspresi cinta Rasulullah S.A.W kepada sahabat di dalam hadis musalsal, padat dan berkat;

Ya Muaz, sesungguhnya aku mencintaimu. Maka katakanlah selesai setiap kali solat, Ya Allah, bantulah kami dalam mengingatiMu, mensyukuriMu dan sebaik kepatuhan kepadaMu.

Kami tiba di Bulman, di mana rombongan saya sedang menunggu..

No comments:

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan