:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, November 4, 2011

Motivasi Srikandi : 10 Minit Bersama Ummu 'Akif

Guest Post : Sumber blog adinda Nur Al-Farhain Kamaruzaman.

Sayap kiri Sheikh Mahdi 'Akif, mesra dipanggil dengan Ummu 'Akif

Alhamdulillah dengan izin-NYA, pada tarikh2 November 2011, saya sempat mencuri peluang untuk bertemu dengan isteri mantan Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin, Dr Mahdi Akif. Saya menemani ayah yang ditugaskan membawa beliau dan suaminya dari KLIA ke Universiti Kebangsaan Malaysia untuk memberi ‘talk’ berkaitan revolusi Mesir yang berlaku.

Berikut merupakan sedikit perkongsian hasil daripada temu bual kira-kira 10 minit.


Saya : Apakah peranan yang dimainkan oleh golongan wanita dalam revolusi Mesir yang berlaku ??

Ummu ‘Akif : Antara peranan yang dimainkan oleh wanita ketika revolusi Mesir adalah mereka sama-sama ‘turun padang’ di medan tahrir. Mereka memberikan sokongan material dan spiritual. Malah mereka bertindak seperti Asma’ Abu Bakar ketika berlakunya peristiwa hijrah ; membawa makanan untuk para suami dan kaum keluarga yang berhimpun di sana. Selain itu, wanita juga turut sama berkumpul dan menjadi baris kedua di medan tahrir, mereka sama-sama siang dan malam menyatakan bantahan pada kekejaman dan menuntut regim Husni Mubarak meletak jawatan. Antara peranan penting yang lain dimainkan oleh wanita juga, adalah mereka bertindak membersihkan kawasan sekitar tahrir daripada sampah sarap dan kekotoran.


Saya : Bagaimana Sheikh Mahdi ‘Akif membahagikan masa antara tugasnya sebagai seorang murabbi dan tugasnya sebagai seorang suami dan ayah?

Ummu ‘Akif : Subhanallah, dicelah-celah kesibukan menjalan tugas dan amanahnya sheikh masih memperuntukkan masa sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk bersama-sama keluarganya. Malah masih sempat duduk semeja makan bersama-sama keluarga. Sheikh juga tidak lupa mentarbiyah anak-anak malah bukan sahaja saya, tetapi sheikh juga mentarbiyah dan mengambil berat keluarga saya (Ummu ‘Akif). Apa yang penting dan perlu diingat bukanlah kuantiti masa yang diperuntukkan tetapi adalah kualiti waktu sheikh bersama-sama anaknya.


Saya : Ceritakan sedikit pengalaman sheikh yang dipenjarakan selama berpuluh tahun.

Ummu ‘Akif : Ketika itu aku belum lagi berkahwin dengan sheikh. Sheikh pada asalnya dihukum gantung tetapi alhamdulillah dengan izin-NYA , hukuman beliau diringankan menjadi penjara.


Saya : Apa nasihat dan pesanan Ummu ‘Akif pada isteri-isteri pejuang Islam??

Ummu ‘Akif : Pertamanya, pastikan kita semua bersatu hati supaya kekuatan menjadi milik kita. Keduanya, jagalah ukhuwah sesama kalian. Kami para isteri pejuang sentiasa berhubungan dan bertanya khabar antara satu sama lain. Ini penting agar kita tidak rasa bersendirian dan merasai kebersamaan dalam perjuangan ini. Kami merasai kekuatan ukhuwah yang didasari akidah malah kadangkala ia lebih kuat daripada ikatan darah. Perkara yang menjadi program wajib juga adalah perjumpaan bulanan seperti usrah,daurah dan lain-lain. Selain itu, ringankan tulang dan jangan lokek memberi pertolongan antara satu sama lain. Aku dan kamu semua dihubungkan dengan satu ikatan akidah yang SATU iaitu mentauhidkan ALLAH. Moga kita senantiasa melakukan apa jua IKHLAS semata-mata kerana ALLAH Taala.

Di akhir pertemuan, saya meminta Ummu 'Akif menulis sedikit azimat dan kata-kata nasihat untuk tatapan kita bersama.

Sebuah bingkisan doa & pesanan yang ringkas & padat. Amin !!

Itulah sedikit sebanyak perkara yang dapat dikongsikan untuk tatapan bersama. Walaupun mungkin banyak yang diperkatakan sudah diketahui, tapi roh dan perasaannya berbeza apabila ia keluar secara langsung daripada isteri seorang murabbi. Salam ukhuwah fillah. Moga Allah merahmati anda, saya, mereka dan seluruh pejuang agama Islam di atas muka bumi ini. Saya hadiahkan doa di bawah buat semua para pembaca :

Bismillahirrahmanirrahim

Ya ALLAH,

Sesungguhnya Engkau tahu

Bahawa hati ini telah berpadu

Berhimpun dalam naungan cinta-Mu

Bertemu dalam ketaatan

Bersatu dalam perjuangan

Menegakkan syariat dalam kehidupan

Rapatkan lah dada kami

Dengan karunia iman

Dan indahnya tawakal pada-Mu

Hidupkan dengan ma’rifatMu

Matikan dalam syahid di jalanMu

Engkaulah pelindung dan pembela

Amin Ya Rabbal ‘Alamin

p/s nurilhakim : Asalnya saya meminta penulis bertanyakan tentang poligami di kalangan pejuang-pejuang Islam dan manfaatnya kepada perjuangan tetapi soalan tersebut tidak sempat dilemparkan :(

2 comments:

Unknown said...

apa makna doa tuh abg nadir?

Hehe, Dr tu, dgn ummu akif dua-dua org mesir.

Faham tak?

Anyway, all the best to you.. insyaAllah :)

nurilhakim said...

Abang pun tak dapat baca. Khat Ummu 'Akif cukup istimewa. Tapi lebih kurang, Ummu 'Akif doa setiap perbuatan kita utk tegakkan Islam di pelosok alam dan ke arah menuju Allah. Amin aje bos :)

Uhuk. Erm. Kalau yang first je Malaysian takpe? Haha.

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

Kunjungan VIP:

Ilmuwan