:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Friday, April 29, 2011

Bal Ahya'

Sabah-Syria.

I intended it to be another normal day, thus restrained from praying at the 'red zone' mosques. Opting for Jami' Hassan Habannakah, it occured to me that whilst being named in honour of one of the most outspoken ulama's in the country, it would'nt spell danger for me as it wasn't reknown for being a hotspot for violence. On arriving, i noticed a man selling pineapples in front of the mosque. Pineapples were a rarity in Syria, or at least it was the first time i saw anyone selling them. Having arrived a bit late, the mosque was already a bit tight, but i managed to get a place where i could see both the tv display and the ulama' giving the sermon. The air was tense. I sensed that it wasn't going to be such a normal day after all.

The syeikh started off with ukhwah, quoting the story of Muhajirin and Ansar as the perfect example of aqidah based relationship between Muslims. What started of as a so-so sermon, started to hike as the syeikh proceeded talking about the Palestinians, then the syuhada' seen daily on television and on radio. He quoted a verse from the Quran, which may have been the turning point of the happenings yet to come;

ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون

And do not ever assume that those who are slain in Allah’s cause, are dead; in fact they are alive with their Lord, receiving sustenance. [Al-Imran 3:169]

We had barely finished our Friday prayers before hearing shouts of people roaring and marching in the street. Seconds later, the whole mosque wreaked havoc. The people started shouted slogans condemning the killings in Dara'a, a few started giving out orders while some just stood rooted to their places, dumbfounded. The people were one, unified and persistent in their cause. Tear gas filled the air, and people started to divide, unleaded.Choking and eyes stinging, I had difficulty finding my shoes, and became one of the last to leave the mosque. Most of the brave martyr wannabes had already joined the greater crowd and marched to the direction of Jami' Zaid. Those that were left in the streets standing their ground were either too bewildered to do anything or were too afraid to be part of the revolution. Suddenly, a commotion broke up in the streets. Edging closer to get a better look, i saw that the pineapple-man was being held by a few plain-clothes policeman, while the nearby people wanted him to be cut loose. Pineapple-man, despite being caught for reasons i knew not of, was clinging for dear life to his pineapples. Bruised and beaten, he would simply not let go off his only source of food for his family.

A half-naked man with blood streaming down his face was being dragged away from the direction of the faraway 'battlefield'. The people were obviously afraid of the leather-jacketed police, not daring to intervene. Minutes passed and i started walking away from the mosque. Farther up the street, a woman came out and hung up some newly-washed clothes. A man tended to his roasted-chicken in a cheerful manner, just throwing an occasional nervous glance towards the scene of the demonstrations. Everything seemed to go back to normal. Suddenly, rain started to pour from the skies, and with it came frost. Right in the middle of spring. The world was crying for the people. Something was definitely wrong with the country.

p/s : Gratitude to Bro Nasirin for such an insightful motto. Stay Alive. His blog can be visited here.

Warkah Sang Perindu


Sebahagian keluarga Sabah. Dengan cameraman sekali.

Keluarga yang paling dekat di hati saya adalah keluarga saya dalam perjuangan. Saya hanya dapat berasa damai ketika dikelilingi mereka yang sama-sama berada di dalam perjuangan. Saya tidak dapat lupa lelahnya malam-malam yang dilalui mengatur dan membuat persiapan akhir melaksanakan program-program penyerapan Islam ke sekeliling di SAMBEST dan PASUM. Saya tidak dapat lupa hangatnya saya disambut oleh sahabat-sahabat UM ketika dibebaskan daripada lokap penjara Puduraya kerana terlibat dalam demonstrasi akhir protes harga minyak. Saya tidak dapat lupa gigihnya keluarga ini bersama-sama merentas lautan, sungai dan gunung-ganang tanpa dibatasi sempadan waktu untuk sampai ke program-program di pelusuk bumi Sabah. Saya tidak lupa bagaimana perjalanan saya dibesarkan semenjak di UK, diheret ke winter gathering di Glasgow dan Manchester, malah diajar dan dididik secara tidak langsung supaya meletakkan keluarga kedua ini di tempat pertama. Malah, harapan paling besar saya kepada keluarga sedarah daging ialah membayangkan kami duduk semeja, membarisi posisi panel forum membentangkan ilmu kepada masyarakat. Atau seorang guru, lepasan mahasiswa syariah Jordan, lepasan undang-undang UIA, santri Gontor dan anak-anak didik negeri Cik Siti Wan Kembang duduk bersama membahaskan modul-modul pembangunan remaja. Atau seorang bakal isteri yang mampu berpidato mengerah tenaga rakyat menyelamatkan suami yang telah dizalimi dan disumbat ke dalam penjara. Lalu semuanya, keluarga darah daging dan keluarga perjuangan, mati di jalan Allah, dalam kehidupan yang pertama.

Katakanlah, "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya serta berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusan-Nya.” Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik. (At-Taubah : 24)

Pokoknya, penulisan ini dasarnya ialah kasih-sayang mendalam yang menenangkan setiap hati dan mendamaikan setiap jiwa yang disentuh semilirnya, walaupun sekilas mampu melukakan.


Dakwah di Bawah Bayu

Setiap kali ditanya mengapa Islam masih belum menang di Sabah, saya tegas dengan jawapan yang sama, iaitu kita belum layak menang. Kita belum cukup sungguh-sungguh bekerja. Kita masih ragu-ragu dalam berkorban. Kita masih sayangkan dunia. Saya menolak alasan ancaman Kristian di sini terlalu kuat. Saya menolak alasan bumi ini terlalu luas. Saya menolak alasan pejuangnya terlalu sedikit. Menyelusur sejarah AKP yang mampu memenangi hati rakyat Turki yang lebih teruk dihentam sekular dalam masa yang singkat, malah PKS di Indonesia yang bertatih kemudian berlari dalam masa beberapa tahun, saya merasakan kita perlu banyak bermuhasabah. Bermula dengan muhasabah terhadap amalan harian, bermula dengan tahap pengorbanan, bermula dengan kesungguhan. Bermula dengan diri sendiri.

“Kita perlu banyak bersyukur kerana di Malaysia hanya ada satu parti yang memperjuangkan Islam, berbeza dengan Indonesia. Dengan tahap gerakerja tarbiyyah dan dakwah kita di sini, untuk menang satu kerusi pun di Indonesia sudah dikira sangat bernasib baik” – Komentar di Saifulislam.com

Menghayati Warcraft dalam Kehidupan

Bermain
Warcraft atau apa-apa permainan lainnya, matlamat sepanjang permainan ialah mengumpul harta dan pengalaman untuk digunakan bagi meningkatkan potensi diri berhadapan dengan musuh. Tidak ada guna harta yang dikumpul berkepuk-kepuk tanpa dibelanja. Lebih daripada itu, setiap watak dianugerahkan dengan kebolehan masing-masing yang tidak ada pada watak lain. Betapa beruntungnya apabila kita mampu menilai kehidupan sebagaimana Grom Hellscream atau Uther The Lightbringer. Segala kekuatan dan kepakaran, kemewahan dan pengalaman yang dikumpulkan sepanjang perjalanan hayat, hadafnya ialah untuk digunakan menumpaskan musuh. Maha rugilah untuk diri mereka sendiri orang-orang yang mengumpulkan harta berkepuk-kepuk, sayang untuk dibelanjakan ke jalan perjuangan. Maha tertipulah orang yang tidak pernah memonteng usrah CNI dan liqa’ HPA tetapi sentiasa bertangguh untuk menghadiri program tarbiyyah jemaah. Maha kelirulah pejuang yang melihat kehidupan dunianya sebagai jalan panjang, dengan lupa kepada jambatan siratal mustaqim di penghujung menuju ke alam akhirat yang kekal abadi. Mendengar keluhan beberapa sahabat yang dipaksa bekerja semakin gigih akhir-akhir ini, saya terpinga. Nikmat apakah yang lebih besar boleh didustakan daripada nikmat peluang melangkah semakin dekat dan dekat kepada syurga?

Saudara Grom Hellscream yang jelas dengan matlamat hidupnya.

“ Dan janganlah engkau tujukan pandangan matamu kepada kenikmatan yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan daripada mereka, sebagai bunga kehidupan dunia, agar Kami uji mereka dengan (kesenangan) itu. Kurnia Tuhanmu lebih baik dan lebih kekal.” ( Taha : 131 )


Merancang Secara Makro, Melaksanakan Secara Mikro

Meneliti perancangan Yahudi menakluk dunia, kita terpegun betapa jauhnya mereka menyusun strategi dan melaksanakannya, dengan matlamat akhir menyambut kedatangan Dajjal menyesatkan manusia. Lalu kita bertanya, jika kemenangan Islam menjadi
end in mind, sejauh manakah kita merancang dan mempersiapkan diri untuknya? Cukupkah sekadar meletakkan garis panduan untuk 5 tahun, VMO satu tahun malah hanya program tiga hari pada minggu hadapan untuk memenangkan Islam. Bagaimanakah pula kita melaksanakannya, adakah sekadar melepaskan batuk di tangga atau hangat-hangat tahi ayam? Sungguh saya tidak pernah mendengar peribahasa Inggeris Kristian berbunyi like coughing on the stairs atau as warm as chicken’s shit (dengan izin). Mereka merancang dengan mati sebagai end in mind, dan melaksanakan secara tekun dan terperinci.

Berkembang hidung pulang ke rumah lewat malam kerana menghadiri mesyuarat ‘perancangan gerakerja Islam’ tidak betul kalau punca mesyuarat lewat habis ialah agenda yang tidak dirancang lebih awal dan ahli mesyuarat yang lewat hadir. Melakukan semua kerja dan terbaring lemah kerana bertanggungjawab mengatur semua program Islam tidak kena kalau silapnya ialah kerja yang tidak didelegasi dan kepercayaan tidak diberikan kepada anak buah. Programkan hidup. Hidup untuk Islam bukanlah selama tempoh KRIS atau Bengkel Pilihanraya semata-mata. Malah kehidupan keseluruhannya adalah program yang perlu diatur dan disusun secara baik dan terperinci. Bukankah jarak kita dengan syurga-neraka hanyalah sekecil sebutir zarah?

“Maka barangsiapa mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat balasannya. Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat balasannya.” ( Al-Zalzalah : 7-8 )


Kenapa Bukan Saya?

Bangsa Melayu suka bertanya soalan yang salah. Kenapa Hudhud yang dipilih untuk sampaikan berita kepada Nabi Sulaiman, bukan burung helang, raja segala burung? Zulqarnain tu
Alexander The Great ke bukan? Dajjal tu Amerika ke memang makhluq asing? Bertanya soalan yang salah banyak membawa fokus lari kepada persoalan picisan yang tidak mendokong intipati mesej. Terlupa peranan Hudhud yang melambangkan peranan ahli-ahli penyokong. Terlupa contoh Zulqarnain sebagai pemerintah yang universal dan jauh daripada bersifat sebagai penakluk. Terlupa tuntutan yang lebih utama, yakni mempersiapkan diri menghadapi Dajjal. Mengalu-alukan adik-adik pejuang menyambung menuntut ilmu agama di Syria, saya terkejut mendengar desas-desus ‘kenapa dia yang diajak, ada apa-apa ke?”, walaupun jemputan tersebut terbuka kepada semua sejak saya tercetus untuk datang ke sini. Lalu terlepas perhatian terhadap contoh pengorbanan seorang adik pejuang yang sanggup mengorbankan cita-cita asalnya untuk masa depan Sabah.

Saya lali mendengar celoteh sahabat-sahabat mengagumi tokoh-tokoh perjuangan di Sabah. “Hebat dia, dengan
Ford Ranger dia keliling satu Sabah, semua kerja dia buat.” “Dia kahwin anak murid dia, berapa tahun dah tak balik kampung, sibuk bangunkan budak-budak sekolah.” “Hebat dia, mati ramai orang pergi tengok, mati dalam perjuangan, tak sempat nak bertanding.” “Kalau ada sepuluh orang macam dia, menang dah kat Sabah ni.” Saya tertanya, apa hebatnya ‘dia’ yang kita tidak mampu buat? Apa yang ‘dia’ ada tetapi tidak ada pada kita? Robotkah? Malaikatkah? Kebalkah? Berhentilah menolak orang lain ke hadapan, tetapi tolaklah diri sendiri terlebih dahulu. Berhentilah menghabiskan air liur menilai orang lain, tetapi nilaikan kedudukan dan tuntutan ke atas diri sendiri terlebih dahulu. Bukankah kita berbangga mengaku sebagai pejuang? Janganlah terus meLAYU.

Jangan jadi macam ayam. Dahlah penakut, pemalas pulak tu.

“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada yang gugur, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu, dan mereka sedikit pun tidak mengubah janjinya .” ( Al-Ahzab : 23 )

Saya telah mendapatkan persetujuan daripada ibubapa untuk kembali berkhidmat di Sabah setelah menghapuskan semua halangan dakwah ke atas diri saya di Syria Bumi Berdoa. Teringat kata-kata seorang
mentor yang berjanji akan memotong jarinya jika saya kembali ke Sabah setelah tamat belajar, saya sangat ternanti-nanti hari itu.

Hargailah nikmat jarimu yang masih ada! ('',)

Adik-Adik dan Abang-Abangku, Selamat Bermuktamar…

Saturday, April 23, 2011

Ustaz, Kopiah dan FB - Dimana Sempadan Diri?




Minggu lepas saya diolok seorang teman, berhubung panggilan 'ustaz' kepada saya. Panggilan oleh pelajar lama di Syria, kepada budak mentah yang belum lagi boleh membezakan hamzah wasal dan hamzah qata' dengan baik. Bukan sahaja di sini, malah sejak berpencak manja di Sabah, gelaran 'ustaz' selalu dicampakkan kepada kelompok kami yang sama-sama membawa dakwah, biarpun hanya belajar agama setakat SPM. Olokan tersebut mungkin berpunca daripada kebingungan, kenapa aku yang lebih lama, atau aku yang sampai sama-sama tidak pun dipanggil 'ustaz'?

Pendirian saya terhadap persoalan tersebut mudah. Kalau punya kehendak untuk dihormati, maka tampilkanlah imej yang layak dihormati. Kalau memakai kot putih dengan stetoskop di leher, tentu sekali tidak dipanggil bomba. Dan kalau memakai jaket hitam, bermisai dan tidak berjanggut, boleh jadi dicop sebagai SB. You are not only what you think, but also what you make people think of you. Nyata sekali, imej yang ditampilkan membantu mesej yang cuba dibawa. Orang kampung yang melihat 'ustaz' masuk membawa perkara gharib ke kampungnya, tentu sekali lebih diyakini daripada 'budak mentah jahil yang cuba mengajar orang tua macam kami'. Pokok perbincangan yang lebih besar, persoalan yang berkurun lama saya fikirkan, berlegar sekitar soalan-soalan seperti, perlukah sang pendakwah berkopiah? Menyimpan janggut? Salahkah pendakwati (baca : pendakwah wanita) memakai baju cantik berbunga dan berseri dan mengenakan makeup ala kadar yang tidak sampai ke tahap tabarruj? Ganjilkah pendakwah yang menghabiskan banyak masa di FB, menonton movie berpanjangan dan bermain bowling seminggu lima belas kali? Mudahnya, di mana garis sempadan antara pendakwah dan madhu'u dalam perkara-perkara yang diharuskan? Sekelumit jawapannya saya temui di dalam beberapa petikan penulisan Ketua Helwi Persatuan Pelajar Malaysia Syria, Ustazah Nurlina Abdullah, anak jati Tawau yang bertajuk 'Hasanatul Abrar, Sayyiatul Muqarrabin' (Baik Bagi Orang Biasa, Tetapi Buruk Bagi Orang Yang Dekat);

"Analogi mudah untuk memahami ungkapan (tajuk) ini ialah dengan mengambil contoh seorang yang tergolong sebagai abrar (orang melakukan kebajikan) yang sering bersolat Dhuha. Sehari ia meninggalkan solat Dhuha dia masih merasa berada di tahap yang baik dan tidak membawa kesan yang besar dalam hatinya berbanding dengan seorang yang tergolong dalam golongan muqarrabin (orang yang dekat), dia akan berasa satu kejanggalan yang luar biasa dan seolah-olah telah melakukan dosa akibat meninggalkannya walaupun sekali. Akibat rasa berdosa, sepanjang hari itu jiwanya jadi tidak keruan dan tidak tenteram. Persoalannya, berdosakah dia sehingga Allah menurunkan azab berupa keresahan hati kepadanya sebegitu sekali? Maka, tentu sekali kita mengatakan tidak, bahkan rupa-rupanya keresahan dan kecelaruan yang Allah berikan itu adalah sebagai guard bagi dirinya. Kesannya, pada hari-hari depannya dia semakin prihatin dan intabih dengan masa Dhuha yang tidak ingin lagi dia terlepas. Petandanya, muqarrabun yang sentiasa dalam pemeliharaan dan perhatian Allah.

Suasana sekarang yang peliknya, golongan daripada latarbelakang agama, konflik identitinya ialah dia tidak ingin dilihat 'poyo' bila menyebut perkara kebaikan, 'macam baik sangat' bila menegur, 'takut riak' atau apa sahaja yang boleh dikaitkan dengan identiti yang baik, bermula dalam soal pemakaian, tutur kata, pergaulan, pemakanan dan sebagainya. Menjadi ustaz moden tanpa serban, berkopiah, menyimpan janggut, merokok atau ustazah moden yang jubahnya berwarna-warni dan tudung cukup syarat. Semua ini sangat-sangat disedari merupakan soal yang menyentuh perkara-perkara furu' dan mutaghayyirat dan jauh sekali untuk mengheret sahabat-sahabat dalam perdebatan cabang. Bila berbicara dalam kerangka fiqh, maka sudah pasti hukum perkara-perkara di atas tidak boleh dijatuhkan hukum berdosa. Tetapi, di sinilah soal relevannya fiqh itu perlu dikombinasikan dengan tasawwuf kerana, jika daripada sisi pandang tasawwuf menjadilah ia kurang sesuai bilamana ia berbalik kepada 'Hasanatul Abrar, Sayyiatul Muqarrabin'.

Ulama' bukan dilihat hebat kerana banyak ilmunya tetapi kerana istiqamahnya mereka beramal. Ramai ulama', alim dan bijak pandai tetapi tidak faqih. Ramai pula yang faqih tetapi tidak bertasawwuf, sehingga identitinya kadang-kadang mengelirukan madhu'unya yang tidak pernah tahu beza antara perkara usul dan cabang."

Saya lebih kerap mendengar hujah berpakaian biasa-biasa sebagai meraikan waqi', dan untuk tidak menakutkan masyarakat yang belum mesra dengan Islam. Pada masa sama, saya melihat gambar-gambar Ustaz Nasaruddin Tantawi dan Ustaz Azhar Idrus menunggang motosikal berkuasa tinggi dengan berkopiah dan berserban, meraikan waqi' tanpa perlu menggadai identiti yang dibawa, malah saya yakin kain pelikat dan baju Melayu putih Cikgu Azmi TERAS lebih dikenali oleh seantero masyarakat dunia berbanding saya dan kamu. Hakikatnya, hujah yang lebih mudah ialah, kita masih takut pada kata-kata manusia, dan jauh daripada marhalah muqarrabin. Justeru boleh jadi, sempadannya ialah sebesar mana sempadan yang memisahkan antara kita dan Allah.

Ustaz Azhar Idrus - disukai tua dan muda.

Songkok hitam, kain pelikat dan baju Melayu putih - identiti yang dibawa ke seluruh dunia.

p/s: Gambar-gambar lain tidak dapat dimasukkan berikutan internet yang lembap. Barangkali wayar bumi internet terkena bom yang dibaling demonstran anti-kerajaan.

Thursday, April 14, 2011

Aku Cari Berkat, Aku Takut Laknat

Aku Cari Berkat, Aku Takut Laknat

Di bumi bersaudara menumpah darah,
Ku buru redha membetul arah,
Mencari ruang ilmu ditadah,
Cacat cela ku cuba pasrah.

Namun kala hari nan suntuk,
Mata terbuka hati diketuk,
Apa pilihan daripada mengata dan terkutuk,
Tika jiwa masih dibentuk,
Dan iman masih belum kemas dipeluk.

Di kanan Syami berbonggol unta,
Atau langsung telanjang terbuka,
Pengemis ihsan merayap merata,
Mencari nafkah dengan meminta,
Sedang mereka berarak gembira,
Menyokong Si Zalim terus berkuasa.

Di kiri senegara harapan rakyat,
Solat terabai mendedah aurat,
Mata dibuka menonton kotam hitam keramat,
Berjam FB Yahudi memperalat,
Zikir harian dengan babi dan bangsat,
Sedang darah mereka darah bulan bulat,
Bukan keris buruk berkarat.

Di depan bercabang gelap pekat,
Berlari gagah takut terjerat,
Merangkak perlahan gusar tak sempat,
Niat lurus kadang tersesat.

Berikan damai walau sesaat,
Mencengkam Islam menggenggam makrifat,
Mudah-mudahan semakin kuat,
Asyik dan terbuai di dalam lazat,
Cukup bekalan untuk akhirat,
Sebelum hilang berkat,
Dan ditelan laknat.



Syukran sahabat-sahabat di Syria. Kalian penyeri, pelempias rindu pada perjuangan di Bawah Bayu..

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan