:: Setiap Pemberian, Bernilai Di Sisi Tuhan ::

Tetamu Kehormat :

Thursday, April 30, 2009

Kempen 'Puteriku Sayang' dan 'Basikal Si Pesakit Jantung'


Siang-siang saya sebutkan, posting ini tujuannya yang utama ada satu. Tujuannya yang utama untuk mendapatkan sumbangan daripada anda, para pembaca. Samada tujuan tersebut tercapai atau tidak pastinya akan bergantung pada beberapa faktor, antaranya samada anda terkesan atau tidak dengan apa yang dibaca, samada anda bekerja atau tidak, samada anda punya masa yang cukup untuk menghulurkan sumbangan dan sebagainya. Tetapi faktor-faktor ini pastinya boleh diubah berat timbangannya untuk tercapai atau tidak tujuan penulisan dengan beberapa faktor yang lain. Misalnya faktor samada anak anda berada dalam gambar atau tidak, samada anda akan menghulurkan bantuan semampunya walaupun hanya menanam anggur di belakang rumah dengan keyakinan Allah menerima sumbangan kecil anda dan akan membalasnya dengan ditanam sebagai saham akhirat, dan sebagainya. Kita mulakan;

Kisah 1:
Saya punya seorang sahabat. Sahabat ini pernah hidup dalam keadaan cukup bahagia bersama isterinya. Mereka dikurniakan seorang anak yang comel. Tak semena-mena angin bertiup kencang, mereka bercerai. Isterinya dahulu bertudung litup, kini mencampakkan tudung. Isterinya dulu menundukkan pandangan, sekarang memeluk jantan tua yang baru dikenali sebulan dua. Isterinya dahulu setiap hari mengusap kepala anak, kini tidak pernah lagi menghubungi. Sahabat saya berusaha dengan segala upaya untuk membantu isterinya kembali ke pangkal jalan, tetapi masih belum berhasil.

Saya tidak pasti tentang anda, tetapi saya pernah mengalami perkara hampir serupa. Saya pernah kehilangan seseorang yang sangat saya kasihi. Kehilangannya cuma lima bulan. Sebelumnya kami bersama ke hulu-hilir, ke mana sahaja. Kami cukup rapat. Jika ada yang mengancam agamanya yang terbayang di kepala saya hanya satu. BUNUH! Jika ada yang mempermainkan maruahnya yang bermain di kepala saya satu sahaja. PUKUL! Saya pernah dimarah oleh ayah kerana tidak memukul balik budak-budak kampung yang membuli adik saya sampai menangis. Saya diangkat menjadi jaguh dan buah mulut di kalangan kawan-kawan ayah dan emak bila saya ditangkap oleh FRU kerana mempertahankan duit minyak ayah saya dalam demonstrasi minyak. Saya disuruh 'alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan' bila dihambat HEP kerana terlibat memperjuangkan Islam di dalam pilihanraya umum di Tawau. Saya dilatih berdepan cabaran.

Namun kehilangannya yang sekejap cukup memeritkan. Saya hampir hilang arah. Saya menjadi gila sendirian. Saya mabuk mencari jalan. Yang tampak kuat di luar, kosong di dalam. Sampailah ada insan 'agung' menyelamatkan. Sehinggalah Yang Agung mengembalikan.

Kisah sahabat saya mudah. Dia seorang guru. Dia selalu menjadi tempat rujukan atas sifat murabbinya. Dia sentiasa membantu menyelesaikan masalah pelajar. Anak-anak di Sabah ramai yang punya masalah keluarga. Daripada anak usrah saya seramai 12 orang, 10 datang daripada keluarga yang samada tidak solat, atau meminum arak, atau mempunyai perempuan simpanan, atau tidak pernah berjumpa mak ayah, atau semuanya sekali. Mereka tidak bermasalah. Mereka hendakkan kepada Islam. Mereka mencari jalan.


Ada seorang pelajar yang punya masalah keluarga yang terlalu teruk. Masalah yang boleh mengancam akidahnya. Lalu sahabat saya seorang guru ini mengambil risiko, mengambilnya sebagai pasangan hidup. Mentarbiyyah, mendidik dan mengadun hidupnya dengan nilai Islam yang tidak pernah dia kenali. Dia menjadi isteri solehah. Sampailah satu masa, tak semena-mena angin bertiup kencang. Mereka bercerai. Saya yakin yang saya tahu makna sayang. Saya yakin yang saya tahu maksud kasih. Mungkin saya bukan orang yang paling pandai meluahkannya, tetapi saya yakin saya mengerti kedua-duanya. Sedikit sebanyak saya merasai apa yang sahabat saya lalui. Dapatkah anda merasainya? Ia mudah. Bayangkan anda hidup bahagia bersama isteri selama beberapa ketika, isteri solehah yang bertudung litup, pandai memasak dan cantik, dan dikurniakan seorang anak. Satu hari anda bercerai. Bekas isteri anda yang anda didik daripada kosong, dan pernah hidup bersama sehati senyawa kini keluar clubbing, berpakaian seksi dan berpeleseran dengan lelaki lain. Atau anak perempuan anda ditangkap di sekolah kerana merokok, atau bergaduh, atau mencuri, atau berzina. Pejam mata dan bayangkan. Ada sesuatu yang bermain di benak anda? Barangkali itulah sayang.


Remaja-remaja ini tidak bersalah. Mereka mencari haluan, tetapi mereka dibentuk oleh persekitaran. Sebab itu kami cuba sedaya-upaya membantu mereka. Jalan untuk membantu mereka ada dua. Satu, berkahwin dengan mereka dan mengambil risiko yang sahabat saya pernah ambil, atau mendidik mereka dengan segala kemampuan yang ada. Kami tidak mampu berkahwin dengan kesemuanya. Jadi kami memilih jalan kedua.

Untukmu remaja bermasalah, kami melancarkan Kempen Sumbangan Program 'Puteriku Sayang'.

Kisah 2:
Rata-rata pengunjung tegar blog ini telah kenal dengan Adik Elfion. Adik Elfion yang telah PSS bantu daripada katil hospital Queen Elizabeth sampailah ke pagar sekolah setelah dibedah dan dirawat injap yang rosak di jantungnya. Baru-baru ini ibu Elfion menghantar pesanan ringkas. Bunyinya;

"Abang-abang Elfion, saya rasakan kamu seperti melikat-melikat yang diturunkan untuk membantu keluarga saya. Saya tidak tahu bagaimana mahu membalas jasa kamu semua terhadap kami. Sekarang Fion sudah boleh ke sekolah tapi dia selalu lewat. Sebab dia terpaksa menumpang orang dan kemudian berjalan kaki 20 minit untuk sampai ke sekolah. Kalau dia dapat basikal mungkin senang dia sampai sekolah dan tidak akan ditahan oleh pengawas lagi dan didenda sebab lewat. Saya malu nak beritahu kamu sebab saya dah banyak sangat susahkan kamu,"

Ketika itu banyak sangat program terpaksa diatur. Tabung Harapan sudah kering. Saya terpaksa membalas,

"Maaf makcik, orang yang kami bantu terdiri dari mereka yang tidka dapat bersekolah dan tidak cukup makan, kami terpaksa dahulukan mereka,"

dan dijawab semula oleh sang ibu,

"Kalau begitu tidak apalah. Nanti saya cuba belikan dia basikal dan minta untuk bayar secara ansuran. Terima kasih banyak pada abang-abang fion."

Saya terkejut. Bayar ansuran? Setahu saya ibunya bekerja di kilang kayu dan digaji RM50 sebulan sebelum bertukar kerja di kedai runcit dan dibayar RM300 sebulan. Berapa sangat yang dia boleh korbankan untuk membelikan anaknya basikal? Kalau dikorbankan RM20 sebulan daripada gajinya untuk membelikan anaknya basikal, maka setahunlah dia perlu berusaha untuk menghabiskan hutang sekitar RM240 untuk sebuah basikal. Untuk anda yang mengeluarkan ratusan malah ribuan ringgit sebulan untuk membayar ansuran Perdana, Merc dan Waja, berapakah yang mampu anda sumbang untuk membelikan anak kecil ini basikal untuk ke sekolah?

Untukmu Elfion, kami melancarkan Kempen Sumbangan 'Basikal Si Pesakit Jantung'.

Manakah faktor yang menyentuh anda? Kami masih menanti.

p/s : Program 'Puteriku Sayang' akan diadakan secara mingguan di sebuah rumah tumpangan, dan setakat ini 25 orang remaja bermasalah menyatakan keinginan untuk terlibat. Kami terpaksa menapis jumlah tersebut kepada 10 orang untuk permulaan atas sebab kekangan waktu, tenaga dan harta.

Kami mengharapkan sumbangan anda untuk kedua-dua program dalam apa jua bentuk, dan sumbangan boleh disalurkan kepada kami melalui :

Akaun Maybank : Saudara Muhammad Ruslan Azahari
: 162263156276

Akaun CIMB : Saudara Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman
: 12180099132527

Untuk sebarang maklumat, hubungi 0198110964 (Saudara Nadir). Minta dimaklumkan sebarang sumbangan. Syukran Jazilan.


Aku Penagih Da....Dakwah!

"Kenapa kau datang program pun merokok?" Abang fasi yang marah bertanya kepada salah seorang peserta.

"Tak boleh tahan bang. Gula-gula habis." Peserta menjawab sambil tertunduk.

Abang fasi mengeluh. Penagih rokok. Nak dimarah hilang peluang mentarbiyyah. Nak dibiar takut makin parah. Akhirnya terpaksa mengalah.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Bang, saya ada satu masalah. Saya tak boleh tunduk kalau tengok perempuan cun. Lagi-lagi kalau seksi, mesti nak pandang. Kalau limpas naik motor, konfem saya akan hon..Tak boleh buat apa bang, mesti nak buat jugak.." seorang lagi peserta mengadu. Zass..kes lain pula. Penagih perempuan cun.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Kenapa kau datang program qiam ni, tak bosan ke tiap-tiap bulan datang qiam? Pastu bulan depan pergi program Kem Remaja Islam pula, tiap-tiap malam ikut abang pergi bagi kuliah, tak pandai boring ke?" Abang lain pula mengacah madhu'unya.

"Tak pula bang. Seronok. Kalau tak pergi program-program ni rasa macam ada yang tak kena. Ni kan jihad bang!" Adik yang baru 3 bulan mengenali Islam menjawab lancar. Alhamdulillah. Penagih dakwah.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hendak mencari orang untuk dibentuk tidak susah. Ramai yang ingin mengenali Islam. Ramai yang ingin menjadi baik. Ramai yang suka berprogram. Tetapi untuk mencari orang yang mampu istiqamah menjadi generasi penerus dakwah agak sukar. Kerana gilakan program sahaja tidak cukup. Mahukan perubahan sahaja tidak memadai. Hendakkan keseronokan semata-mata lebih jauh lagi. Tetapi sifat ini hanya boleh dipupuk dalam diri, generasi ini hanya boleh berterusan dibentuk dengan melahirkan ketagihan. Ketagih dakwah.

Kecenderungan untuk menjadi penagih memerlukan beberapa perkara, samada yang perlu diletakkan dalam diri atau yang diserap ke dalam mata rantai perjuangan;

1. Mempunyai matlamat yang benar
Generasi pendakwah perlu difahamkan yang perjuangan ini adalah atas dasar aqidah Islam, kerana itu ia tidak boleh ditidakkan. Ia mesti diteruskan sampai Islam kembali ke tempat asalnya, biar berdepan mehnah dan cabaran, di waktu sukar dan senang. Bentuk kefahaman melaui slogan yang biasa dilaungkan, Allah Matlamat Kami, Quran Panduan Kami, Rasulullah Ikutan Kami, Syahid Cita-Cita Tertinggi Kami.

Salah seorang dai'e projek PSS, Saudara Misran (berbaju biru). Bila difahamkan tentang perjuangan Islam, kesungguhan anak muda ini belajar menakjubkan. Daripada tidak kenal huruf, beliau mengambil masa tiga bulan dengan diajar sebanyak tiga kali sahaja, selebihnya beliau berusaha untuk belajar sendiri untuk menghabiskan kesemua Iqra' dan tamat 30 juzu' Al-Quran! Daripada seorang yang 'bisu', beliau kini boleh menjadi pengacara majlis sehebat murabbinya, Saudara Fairuz Bend, Setiausaha PSS. Ini contoh potensi anak Sabah, yang tidak pernah diajar solat dan syahadah, malah hidup dengan arak dan judi!

2. Mempunyai guru dan sahabat-sahabat yang baik
Penulis dikelilingi oleh ramai pendidik dakwah tempatan yang mengajar kaedah dan cara menagih di tempat orang secara berkesan dan agresif. Samada yang berbangsa Bugis 1 & 2, Bajau 1 & 2, dan Dusun, samada secara langsung atau telah membentuk rangka kerja dan emosi untuk bergerak di dalam masyarakat, membangunkan kecelikan agama dan ilmu. Sahabat-sahabat yang baik juga amatlah perlu, yang berfungsi sebagai teman sejati perjuangan, dan sekaligus memainkan peranan sebagai guru-guru jurudakwah. Selain itu, penagih perlu banyak belajar daripada alam dan pengalaman, melalui daya pemerhatian, penganalisaan dan penyerapan yang tinggi.

3. Mempunyai landasan atau platform untuk bergerak
Bergerak seorang diri mudah mematikan perjuangan, samada mengalami halangan kewangan, tenaga, masa atau motivasi. Justeru bergerak dalam gerakan Islam atau organisasi sangat penting, samada dalam persatuan bukan kerajaan seperti Persatuan Siswazah Sabah, JIM, ABIM dan sebagainya atau parti politik seperti PAS dan Parti Keadilan Rakyat.

4. Jadualkan gerakerja anda
Orang yang bersistem perlu mempunyai jadual. Jadual melahirkan rasa tanggungjawab dan membolehkan masa diurus dengan lebih baik. Buat jadual berkala mingguan, susun perancangan kuliah, tazkirah, program secara tetap dan masukkan aktiviti atau program khusus di selang masa yang ada. Nah, tak ikut dosa!

5. Letakkan diri anda dalam posisi penting
Menjadi ahli biasa dalam persatuan melahirkan 'mindset' ambil ringan dan tidak kisah. Kita tidak mengajar pejuang Islam mengejar jawatan, tetapi kita mahukan ahli yang 'segak macam Presiden, bekerja macam Setiausaha Agung dan bergaya macam Bendahari Kehormat.' Dan yang paling penting, berfikiran seperti wakil rakyat dan Perdana Menteri.


Di Masjid Kampung Likas, terdapat seorang pakcik Pakistan yang telah menjadikan kerja menyusun selipar ahli jamaah masjid dan 'memusingkan'nya supaya jamaah mudah menyarungkannya dan bergerak pulang sebagai agenda kecil yang dimasukkan ke dalam jadual hariannya, sekaligus melantik dirinya sebagai 'penyusun selipar rasmi masjid'. Agenda kecilnya pasti dipandang mulia oleh Allah dan dihitung sebagai pahala free yang diperolehi setiap hari.
Pakcik ini penagih pahala!


6. Wujudkan 'networking' yang baik
Rangkaian dan hubungan yang baik dengan banyak pihak di pelbagai lapangan dan status jawatan memberi banyak kelebihan. Antaranya ia dapat memudahkan gerakerja dan memudahkan pengurusan program, selain menjadi saluran dana yang baik. Selain itu, banyak gerakerja seperti pelaksanaan program, menguruskan kes-kes khidmat masyarakat dan sebagainya datang daripada rangkaian tersebut, justeru memastikan langkah dan pergerakan tidak terhenti.

Seberapa banyak pun panduan yang diberikan, yang paling penting pada seorang pejuang ialah rasa kebersamaan dan keterikatan dengan Allah melalui amalan rohani, keikhlasan dan niat yang suci murni, kerana dengan usaha apapun, akhirnya yang menentukan jatuh bangun dan penerusan ketagihan dakwah, ialah Allah Ta'ala.

Sang Murabbitun

Kampung Kobuni, tempat beliau mengadu kasih..


Sang Murabbitun,
Derap langkahmu setiap satu demi melihat agama tak dicantas,
Gerak fikir akalmu untuk memastikan perjuangan terus bernafas,
Tarik nafasmu ditingkah susah agar kerja terus bernas,
Demi mendaulat Islam di tempat teratas.

Sang Murabbitun,
Masamu sepenuhnya untuk agama nusa dan pertiwi,
Rezekimu tak bergantung pada nasib dan simpati,
Makan pakaimu diatur terus dek Ilahi,
Kerana kau dan Dia,
Hanya sejarak kuku dan isi.

Sang Murabbitun,
Di desak yang pandai mengarah,
Di himpit yang suka mengerah,
Di hentam yang tak pernah menyinggah,
Kau masih mengukir senyum pasrah,
Dan langkahmu terus kau atur gagah.

Sang Murabbitun,
Biar jarang engkau dijengah,
Biar jasamu tak ketengah,
Biar peluhmu basah menyimbah,
Engaku jauh daripada keluh-kesah.

Sang Murabbitun,
Walau poket kosong tak berisi,
Walau ke tua tidak beristeri,
Walau ke hujung tak dikenang budi,
Engaku tidak pernah peduli,
Kerana mardhatillah yang kau cari,
Di negeri yang kekal abadi..

Wednesday, April 22, 2009

Shuffle Islamik; Wadah Baru Pikat Anak Muda?


Anak muda yang lazim terdedah kepada pelbagai budaya baru dan dikurniakan sifat ingin mencuba kini dibelenggu budaya baru - Shuffle, atau nama asalnya Melbourne Shuffle. Tarian yang lahir lewat 1980an ini di Melbourne, kelihatan seakan-akan tarian moonwalk Michael Jackson. Malah, ada beberapa gerakan yang ternyata serupa. Masyarakat yang prejudis akan terus menghentam budaya tersebut, sebagaimana mereka meludahi budaya breakdance, capoeira dan mat rempit. Golongan yang oportunis pula akan mngambil kesempatan ini dengan menghasilkan 'karya seni' yang menambah persepsi buruk terhadap golongan ini, seperti filem KL Menjerit, Impak Maksima dan Rempit. Sedangkan golongan yang lebih bijak mendekati anak-anak muda ini, membentuk dan mengajar mereka mengguna pakai tenaga, menaikkan poster dan bendera ketika pilihanraya, menyalurkan minyak motor menyokong perjuangan agama bangsa dan memberi ruang kepada mereka melaksanakan 'budaya zaman mereka' melalui saluran yang betul. Saya memilih untuk menjadi golongan bijak pandai.


Pada saya, dosa anak-anak muda ini menari shuffle dan sebagainya tidak lebih daripada dosa datuk nenek mereka menari zapin, yang sumbernya adalah dari kemasukan budaya timur tengah Arab, moyang mereka bermain wayang kulit, yang dikatakan mempunyai susur-galur budaya Hindu dan tarian joget yang dipengaruhi budaya Portugis. Soalnya ialah bagaimana mereka dibentuk supaya manfaatnya sampai? Saya memandang optimis budaya baru ini dari pada beberapa sudut;

a) Budaya ini bukti tenaga anak muda yang kalau disalurkan dengan baik pada platform yang betul boleh dikerah membangunkan agama dan nusa bangsa,

b) Anak-anak muda ini punya kekosongan yang minta diisi dan ada kemampuan untuk menangkap dan mempelajari sesuatu yang diminati dengan cepat,

c) Anak-anak muda ini sentiasa mencari saluran mengekspresi diri,

d) Golongan ini boleh bersatu atas asas minat yang sama, dan boleh dibentuk agar minat mereka dikawal daripada anasir tidak baik seperti merokok, menagih dadah dan membuli.

Kita harus akur bahawa hari ini kita tidak mampu mencipta fenomena yang boleh menjadi ikutan para remaja. Tidak ada satu kempen atau program atau apa sahaja bentuk aktiviti pun yang mampu meresapi golongan ini dengan sebegitu menyeluruh dan pantas sehingga menembusi sempadan urbanisasi dan melewati batas umur. Malah, ia mula dijadikan persembahan di majlis rasmi sekolah [klik sini] selain menarik minat golongan 'mat songkok' [dan sini]. Jadi apa gunanya mencipta fenomena baru sedangkan fenomena sedia ada boleh dibentuk? Justeru saya mencadangkan organisasi Islam dan lain-lain badan belia menerima baik budaya ini, misalnya dengan mengadakan pertandingan Shuffle Seantero Sabah, dengan diubah beberapa pendekatan;

a) Para peserta diwajibkan menutup aurat, penyertaan hanya dibuka kepada lelaki dan dilarang mencetuskan keadaan yang tidak sihat,

b) Program diadakan secara Islamik dengan menghormati waktu solat, dimulakan dengan tazkirah (misalnya berhubung kepentingan bersukan dalam Islam) dan melibatkan tokoh-tokoh agama idola remaja,

c) Peserta dibenarkan membawa satu lagu bebas tetapi dikehendaki menari mengikut rentak yang diaminkan oleh pihak penganjur untuk satu lagi lagu, yang merupakan lagu nasyid atau Islamik (lagu Native Deen, Muadz etc),

d) Hadiah yang diberikan mempunyai nilai Islam dan mampu mencetus atau membuka ruang kepada remaja untuk lebih mendekati Islam,

e) Diadakan program susulan untuk para peserta, yang boleh jadi adalah program perkelahan, khidmat masyarakat dan sebagainya, yang dijalankan secara santai.

Siapakah yang akan terlebih dahulu menyahut cabaran ini? PSS? ABIM? MBS? Atau lebih ramai yang akan bersikap pengecut dan menyatakan, 'Ah, karut?'?

Tuesday, April 21, 2009

Abang Salman Yang Sudah Masak Ranum


Selamat hari ulangtahun kelahiran diucapkan kepada Abang Salman semalam. Hm, masak dah Abang Salman ni. Masak dengan perjuangan, masak dengan rencah politik Sabah, paling penting, dah cukup masak untuk...(to be continued)

Monday, April 20, 2009

Satu Permintaan Buat Saudara & Saudari SeIslamku

Dari teman perjuangan, inksensei, minta diaminkan;


Allah s.w.t menguji kita dengan pelbagai cara. Kadangkala diuji dengan kesenangan, kadangkala dengan kesusahan. Saya seperti saudara-saudari juga tidak lepas dari dua jenis ujian ini…& di waktu saya sedang menulis nukilan ini, saya juga sedang berada dalam ujian yang saya masih belum tahu penghujungnya. Atas sebab-sebab yang tertentu, saya tidak berhasrat untuk menceritakannya di blog saya ini. Saya pasti ada insan-insan di luar sana yang diuji Allah dengan ujian yang lebih berat.


Saya cuma mohon ihsan dari semua yang membaca tulisan ini, samada doa kita serupa atau tidak, agar dapat meng-aminkan doa saya ini. Maafkan saya yang sekiranya ada sebarang kekurangan, kerana sememangnya ilmu saya terlalu sedikit. Saya mohon, & hanya Allah saja yang dapat membalas kebaikan saudara & saudari.


bismillah


“Ya Allah ya Tuhan Kami, Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang. Yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. Selawat & Salam ke atas Rasulmu yang dikasihi Nabi Muhammad s.a.w. Ampunilah dosa-dosa kami, dosa-dosa ibubapa kami, dosa-dosa guru-guru kami, dosa-dosa pelajar-pelajar kami, dosa saudara-saudara kami, dosa-dosa sahabat-sahabat kami, dosa muslimin & muslimat, mukminin & mukminat. Ampunilah dosa-dosa mereka yang berjuang di jalanMu ya Allah.


Ya Allah ya Tuhan kami, jauhilah kami dari azab nerakaMu, jauhilah kami dari keaiban di MahsyarMu, jauhilah kami dari siksaan barzakhMu. Permudahkanlah rezeki kami, permudahkanlah pelajaran kami, permudahkanlah perjalanan kami di dunia & di akhirat.


Ya Allah ya Tuhan kami. Berikanlah kami kekuatan. Berikanlah kami kekuatan. Berikanlah kami kekuatan dalam menghadapi ujianMu. Teguhkanlah iman kami. Berilah kami kekuatan untuk bertaubat dengan sesunguh-sungguhnya. Berilah kami kekuatan untuk bertaubat dengan sesunguh-sungguhnya. Berilah kami kekuatan untuk bertaubat dengan sesunguh-sungguhnya.


Ya Allah, sebagaimana Engkau telah menguji kami, berilah kami jalan-jalan untuk menyelesaikan masalah kami Ya Allah. Berilah kami jalan-jalan untuk menyelesaikan masalah kami Ya Allah. Berilah kami jalan-jalan untuk menyelesaikan masalah kami Ya Allah.


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, lindungilah & berilah petunjuk & hidayah kepada mereka yang kami sayangi. Ya Allah, lindungilah & berilah petunjuk & hidayah kepada mereka yang kami sayangi. Ya Allah, lindungilah & berilah petunjuk & hidayah kepada mereka yang kami sayangi. Jauhilah mereka yang kami sayangi dari mereka yang menjauhiMu Ya Allah. Jauhilah mereka yang kami sayangi dari mereka yang menjauhiMu Ya Allah. Jauhilah mereka yang kami sayangi dari mereka yang menjauhiMu Ya Allah.


Ya Allah ya Tuhan kami, kurniakanlah kami zuriat yang soleh & solehah, yang sentiasa mendoakan ibubapanya, yang akan syahid di jalanMu ya Allah. Kurniakanlah kami zuriat yang soleh & solehah, yang sentiasa mendoakan ibubapanya, yang akan syahid di jalanMu ya Allah. Kurniakanlah kami zuriat yang soleh & solehah, yang sentiasa mendoakan ibubapanya, yang akan syahid di jalanMu ya Allah.


Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami. Sesungguhnya hanya kepadaMu lah kami berserah. Hanya kepadaMu lah kami memohon pertolongan. Selawat & salam ke atas junjungan yang mulia Rasulullah s.a.w. Perkenankanlah doa kami Ya Allah. Perkenankanlah doa kami Ya Allah. Perkenankanlah doa kami Ya Allah.


Amiin. Ya Rabbil alamin.”


Terimakasih atas amin anda. Moga Allah s.w.t. membalas kebaikan kalian dengan kebaikan, insyaAllah.

7 Remaja Islam Sifar

Selesai Qiyamullail Mingguan KRU Tuaran, saya bergegas ke Darau. Beberapa hari lepas, selepas perbincangan menggunakan premis SAR milik Ustaz Arshad UITM untuk program kaunseling Adik-Adikku Sayang PSS, beliau menceritakan perihal sebuah rumah kebajikan Kristian yang terletak di Darau. Katanya, walaupun rumah tersebut didirikan hasil sumbangan harta warisan RM15 000 oleh seorang wanita Serani budiman dan menekankan kehidupan Kristian, ia turut dihuni oleh 7 orang remaja Islam. Remaja yang mencari tempat berlindung dan berteduh tanpa hasil akhirnya terpaksa menumpang kasih di bawah bumbung agama lain. Yang mengagumkan ialah pihak pengurusan sendiri yang menghantar surat kepada Ustaz Arshad meminta beliau melakukan sesuatu untuk membantu golongan minoriti tersebut.

Sekitar sejam melilau mencari rumah kebajikan tersebut tanpa hasil, akhirnya seorang penduduk tempatan memberi panduan. Motor terus dipecut laju menuju ke tempat yang dikhabarkan. Jam sudah menunjukkan angka 9.30 pagi, lewat sejam daripada masa yang dijanjikan untuk bertemu dengan Ustaz Arshad. Petunjuk yang diberi ternyata betul. Nama rumah kebajikan tertera di pagar masuk. Sekolah Tunas Bakti. Melepasi pondok sekuriti, saya menuju ke pejabat dan menghubungi Ustaz Arshad bertanyakan lokasinya. Jawapan beliau,

"Eh, bukan di situ. Kita di Rumah Kebajikan Bukit Harapan. Ustaz pun dah balik dah ni, lama tunggu kat tepi jalan tadi,"

Kalau anda sampai ke sini..nyata anda telah tersesat

Waduh. Salah tempat pula. Tetapi tidak pelik. Ustaz Arshad memberitahu yang beliau telah mencari, bertanya dan merayau selama dua minggu berterusan mencari rumah tersebut, baru bertemu.

Ustaz Arshad telah melakukan perbincangan dengan pihak pengurusan Rumah Kebajikan Bukit Harapan, dan mereka mengalu-alukan supaya diadakan kelas untuk penghuni Islam sekali seminggu. Beliau juga sempat bertemu dengan 6 orang daripada remaja Islam tersebut, sementara seorang lagi yang dikatakan menghadapi 'krisis identiti' tidak mahu terlibat dengan pertemuan. Nyata golongan ini bukan sahaja tidak tahu solat, tidak tahu berapa waktu solat, jumlah rakaat dan sebagainya, bahkan tidak pandai mengucap. Sedangkan setiap hari mereka terdedah dengan budaya hidup Kristian. Kalau mereka murtad siapakah agaknya yang akan masuk neraka?

Ustaz Arshad akan menyusun jadual penggiliran pengajar untuk remaja-remaja ini. Pengajar terdiri daripada mahasiswa UITM dan ahli PSS. Islam para remaja ini di tahap sifar. Berapa lama lagikah yang anda perlukan untuk bersifir-sifir sebelum turun ke lapangan membantu mereka?


Saturday, April 18, 2009

SiswaBisa.blogspot.com

Ramai orang bertanyakan cara untuk terlibat dalam gerakerja khidmat masyarakat. Kami membuka jalan. Layari blog SB dan libatkan diri mengekspresi kemahasisaan anda. Program-program, gerakerja khidmat masyarakat, peranan dan perubahan yang anda boleh lakukan dengan tulang empat kerat dan dua biji mata anda, akan dimaklumkan di sana. Anda MAHAsiswa?
Layari siswabisa.blogspot.com

Thursday, April 16, 2009

PSS : Tahniah Shafie Apdal!

Datuk Seri Shafie Apdal, anak kelahiran Semporna kebanggaan Sabah

Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini mengumumkan barisan kabinet barunya, yang dikatakan meletakkan pilihan rakyat di hadapan. Antara percaturan menarik yang dibuat ialah meletakkan Datuk Seri Shafie Apdal di kerusi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, daripada kerusi asal beliau di Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW). Sementara Datuk Seri Dr Rais Yatim menggantikan beliau di kementerian yang makin pelik dan ajaib peranannya, Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan. PSS tidak melihat penggabungan peranan penerangan dan kesenian sebagai sesuatu yang ideal, memandangkan skopnya nyata berbeza dan seolah-olah meremehkan usaha menyampaikan maklumat kepada rakyat. Mungkin percaturan yang lebih baik ialah penggabungan Kementerian Pertahanan dan Menteri Hal Ehwal Islam. Tetapi bukan ini yang menjadi topik perbincangan artikel ini.

PSS sebagai persatuan bukan kerajaan yang mempunyai matlamat membangunkan anak Sabah baik dari segi sosial, ekonomi, politik, agama dan seluruh aspek lainnya, memandang pelantikan Datuk Seri Shafie Apdal di kerusi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sebagai sesuatu yang sangat baik dan bersifat semasa. Shafie Apdal ternyata pemimpin yang berkebolehan, dan dibuktikan oleh prestasi cemerlang beliau di dalam kementeriannya sebelum ini, misalnya mempromosi hasil kraf tangan tempatan seperti batik ke persada antarabangsa, 'meremajakan' Istana Budaya dan lain-lain. Namun nyata sekali tokoh dari Negeri Bawah Bayu ini punya tanggungjawab yang lebih besar daripada mengenengahkan identiti bangsa, lebih-lebih lagi apabila dikurniakan amanah memajukan kawasan luar bandar.

Masyarakat Sabah khususnya, yang kalau suatu masa dahulu boleh berbangga dengan beliau kerana mendukung identiti negeri Sabah sebagai 'negeri berjiwa seni budaya', kini telah lama celik dan mengharapkan perjuangan yang lebih ampuh dan bermanfaat bagi memastikan kemajuan daripada aspek yang lebih konkrit. Lebih-lebih lagi pengundi dari Semporna yang belum boleh dibanggakan sebagai sebuah daerah membangun di Sabah. Tentu sekali masyarakat tempatan mengharapkan supaya dapat bertentang mata dengan lebih kerap dengan beliau, kerana beliau kini tidak lagi sibuk memperaga batik di pentas dunia tetapi lebih sesuai dilihat bermain lumpur bersama masyarakat kampung, bertanyakan masalah dan membincangkan solusi.

Gerak langkah Datuk dan kesannya kepada pembangunan Sabah dan Malaysia, tentu akan dijadikan penilaian oleh masyarakat Semporna-Sabah, samada Datuk benar-benar pemimpin berjiwa rakyat yang menyelami jerih-perih kami, atau sekadar pemimpin chipsmore yang muncul tatkala gendang pilihanraya didendangkan!

Tahniah Datuk, dan selamat bertugas!

Tuesday, April 14, 2009

Krisis Kg Saab; JHEAINS Pitas Indah Rupa Daripada Khabar!

Muslimat PSS tidak kurang hebat bergerak kerja menangani isu umat

Selesai melaksanakan program selama 3 hari di SMK Pinggan-Pinggan, Pitas, bermula 10-12 April 2009, pasukan Persatuan Siswazah Sabah bergegas ke Kampung Saab yang terletak kira-kira 35 minit perjalanan daripada tapak program. Misi yang didukung cukup besar - memulakan kelas Fardhu Ain di Kampung Saab, Pitas, yang penduduk 'mualafnya' sekitar 18 keluarga dicabar krisis ketandusan ilmu Islam disebabkan tiada pengajar yang sudi berhempas-pulas mengajarkan Alif Ba Ta dan cara berwudhu' [Krisis Kg. Saab] .

Dari kampus ke lapangan umat

Rombongan pertama seramai 10 orang tiba sekitar jam 3.00 petang, lewat sejam daripada masa yang dijanjikan, dan disambut oleh Kak Regina, individu yang asalnya mengutarakan masalah penduduk kepada kami. Perjumpaan yang disangka kecil-kecilan rupanya dihadiri sekitar 30 orang penduduk, termasuk kanak-kanak, yang berhimpit dan berpanas di rumah Kak Regina yang menjadi tempat pertemuan pada petang itu. Kesanggupan penduduk bertahan menunggu di ruang sempit dan sesak menggambarkan betapa semangat meluap-luap mendalami agama yang mereka anuti sekian lama hanya menanti tempat ditumpahkan. Tidak sempat membuka majlis, rombongan kedua sekitar 10 orang, beserta Ustaz Kamal mewakili JHEAINS Pitas tiba di lokasi. Ucapan aluan Saudara Fairuz Bend, Setiausaha PSS disusuli Ustaz Kamal, diteliti penuh khusyuk oleh penduduk, disusuli sesi soal jawab dan perkongsian dua hala oleh penduduk dan rombongan PSS.

Setiausaha PSS menjelaskan isu poligami dalam Islam

Setiausaha PSS menyampaikan sumbangan buku dan whiteboard kepada Encik Halim, wakil JKKK yang juga baru memeluk Islam

Pertemuan tersebut berjaya menatijahkan perancangan pelaksanaan Kelas Fardhu Ain berkala oleh pihak JHEAINS, selain penyerahan sumbangan buku dan whiteboard oleh PSS hasil derma orang ramai kepada penduduk. PSS mengagumi usaha pihak JHEAINS Pitas turun padang meneliti hasrat masyarakat setempat, walaupun difahamkan pihak mereka baru semalam menerima jemputan untuk bersama-sama dengan PSS menziarahi kampung tersebut. PSS menggesa JHEAINS di semua peringkat mencontohi sikap JHEAINS Pitas dan menjadikan tugas sebagai peluang dakwah dan bukan karier semata-mata. JHEAINS Pitas pada hari itu berjaya memadamkan sentimen yang wujud bahawa JHEAINS memandang enteng permasalahan dan kehendak masyarakat Islam di daerah masing-masing.

Ustaz Kamal (berbaju coklat dan berkopiah hitam putih) berjiwa rakyat

PSS seterusnya akan membantu penduduk Kampung Kionsom Kecil, Inanam [Krisis Kionsom Kecil] mendapatkan surau dan menghidupkan kelas pengajian agama di sana, dan meyakini bahawa perjuangan selama 5 tahun penduduk untuk mendapatkan surau terletak pada kesilapan prosedur atau lain-lain, bukan disebabkan JHEAINS memandang enteng isu aqidah yang berlaku di Kionsom Kecil atau kecuaian JHEAINS mengurus permohonan masyarakat Islam di sana. PSS terus mengharapkan sumbangan orang ramai dalam apa bentuk sekalipun buat membantu perjun

Tahniah JHEAINS Pitas! Satu isu selesai, 99 lagi menunggu!

Sumber : Persatuan Siswazah Sabah & nurilhakim.blogspot.com
Gambar ihsan : Saudara Azizul Julirin

Thursday, April 9, 2009

U dapat Batang Ai, I dapat Dua Bukit!

Keputusan pilihanraya kecil di Parlimen Bukit Gantang dan Dun Bukit Selambau membawa mesej yang jelas bahawa rakyat sudah bijak berfikir. Saya yakin apa yang mereka mahukan bukanlah untuk menggulingkan kerajaan UMNO/BN yang banyak berjasa, tetapi mereka sudah mampu menilai dengan mata-kepala-hati akan pemimpin yang benar-benar berhasrat memperjuangkan nasib dan hak mereka. Dalam erti kata lain, untuk kerajaan UMNO/BN yang berada di hujung tanduk, masih ada sinar untuk melakukan perubahan drastik dan mengembalikan sokongan rakyat. Tetapi barangkali jika kerajaan sedia ada dibedah untuk mencari punca kebobrokan yang berlaku kemungkinan besar rupa asal mereka tidak akan dapat dicam memandangkan segala macam keburukan berlaku di semua bahagian dan secara mendasar.

Yang paling jelas, kemenangan YB Nizar di parlimen Bukit Gantang membawa mesej bahawa rakyat ingin dihormati, mereka bermaruah, referendum demi referendum yang dibuat membuktikan rakyat memandang pembubaran Dun sebagai langkah penyelesaian tunggal kerajaan haram BN di Perak.

Bagi kekalahan di Batang Ai, saya memandang positif bahawa medan berjuang masih dibuka panjang kepada pejuang di Borneo sebelum boleh bersila di bawah pemerintahan adil dan saksama. Dalam suatu perbincangan tertutup dengan beberapa pertubuhan belia di Sabah beberapa hari lepas, jelas sekali ramai lagi marhaen bumi bertuah ini belum kenalpun dengan Pakatan Rakyat, jauh sekali pembawaan dan falsafah perjuangannya. Siapa harus dipersalahkan?

Apapun, bersykurlah kerana berjaya menakluk Dua Bukit sedangkan pihak sebelah sana hanya mampu berpuas hati dengan Batang Ai!


Peralihan kuasa daripada Abdullah ke Najib baru-baru ini juga menarik untuk diperhatikan. Yang menariknya ialah dengan naiknya Najib, menandakan berakhirnya dinasti UMNO/BN berdasarkan teori RAHMAN, Rahman-Abdul Razak-Hussein Onn-Mahathir-Abdullah-Najib. Kami menantikan peralihan kepada teori ANWAR, Anwar-Nadir-..................

Gambar ihsan : tanaksada.blogspot.com & anakbulanmoden.blogspot.com. Syukran.

Tuesday, April 7, 2009

FFM di Sabah; Manfaat atau Laknat?

Masih ramai yang belum mengetahui bahawa bulan Ogos ini, tanggal 5-8 haribulan, Sabah dan UMS akan menjadi tuan rumah kepada Festival Filem Malaysia yang ke-22. Secara spontan, saya tentu sahaja membantah penganjuran festival tersebut, lebih-lebih lagi jika ia diadakan di kampus UMS tercinta. Walaubagaimanapun, sebagai mahasiswa yang dilatih berfikir, saya memilih alternatif membuat kajian berhubung isu ini guna mengambil kira pandangan semua pihak. Hasil daripada kajian ini akan saya gunakan untuk membawa isu ini menguasai segenap ruang media massa, agensi badan bukan kerajaan, badan politik dan semua saluran yang ada untuk membawa suara yang telah diresolusikan bersama. Justeru, yang saya harapkan dari pihak pembaca ialah respon dan pandangan berhubung penganjuran festival ini di Sabah dan UMS, bagi membantu kajian saya. Sokongan anda diharapkan, dan didahului dengan lafaz terima kasih.

p/s : Untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung FFM, layari [link]

Mahasiswa Berbisa - Katak, Tebuan atau Umang-Umang?


Jumaat malam yang lepas saya berbesar hati dijemput sebagai salah seorang ahli panel Diskusi Ilmiah @ AB anjuran JAKMAS Kolej Kediaman Anugerah Bestari, UMS. Tajuk yang diberikan, 'Mahasiswa Kita Tidak Berbisa'. Duduk sepentas dengan saya ialah mantan YDP Kolej Kediaman AB, Saudara Yusuf [link], yang saya acah-acah sebagai bakal Sasterawan Negara, dan ahli Majlis Perwakilan Pelajar dan aktivis mahasiswa, Saudara Hasraa, yang memegang portfolio sebagai Exco Kepimpinan dan Latihan. Pendebat Universiti, Saudara Jass mengemudi majlis pada malam tersebut.

Saya tidak berhajat mengulas satu-persatu persoalan yang dibincangkan, tetapi berhajat besar membawa mahasiswa meletakkan diri sendiri di dalam salah satu kelompok 'mahasiswa berbisa' yang saya definisikan dalam pusingan pertama forum tersebut. Bagi memudahkan pemahaman pendengar, saya menggunakan tiga spesies haiwan sebagai analogi.

1. Katak

Katak yang dikisahkan ini bukan sebarang katak. Tetapi katak ini ialah spesies yang menyerupai katak berbisa untuk menakutkan musuh, walaupun hakikatnya ia tidak berbisa. Katak ini juga kuat memekik dan berbunyi. Ramai mahasiswa tergolong di dalam kelompok ini; kuat berbunyi, tidak berbisa.

2. Penyengat


Penyengat tidak dinafikan sememangnya berbisa. Malangnya penyengat hanya menyengat bila diancam. Tanpa diganggu, ia tidak memberi kesan kepada makhluq lain yang berada di sekelilingnya. Saya mengkategorikan majoriti pimpinan mahasiswa di dalam kelompok ini.


3. Umang-umang
(terima kasih Rimbawan Beriman yang memberitahu saya nama makhluq ini di dalam BM)

Umang-umang adalah spesies hidupan air. Ia mempunyai tentakel yang beracun dan melambai-lambai menunggu pemangsa. Sebaik sahaja pemangsa melintas, tentakel yang berbisa akan melumpuhkannya dan dihadam sebagai makanan. Umang-umang, menyengat untuk makanannya, justeru untuk kemandirian spesiesnya.

Mahasiswa berbisa yang hendak kita bentuk ialah mahasiswa spesies umang-umang. Tidak cukup seseorang mahasiswa hanya bersuara bila diganggu atau bila kepentingannya sahaja terancam. Suara mahasiswa adalah suara rakyat. Tidak memadai mahasiswa hanya bersuara untuk dirinya sendiri. Amat malang jika pembentukan mahasiswa di kampus tidak lebih daripada pembentukan kanak-kanak tadika, yang hanya mampu mengadu pensil dicuri dan dikejar anjing kepada cikgu.

Mahasiswa mempunyai kuasa, dan fungsi pimpinan mahasiswa ialah mencari jalan memperkasakan mentaliti dan keupayaan mahasiswa menyedari dan menggunakan kuasanya untuk melakukan perubahan. Pimpinan mahasiswa bukan objek untuk ditunggangi oleh masyarakat kampus guna menyelesaikan maslah yang dihadapi. Mahasiswa dilatih di universiti menjadi wakil rakyat bukannya rakyat yang bergantung kepada wakil rakyat. Dilatih supaya apabila keluar ke tengah masyarakat dituruti bukan menuruti. Memimpin bukan dipimpin. Mempengaruhi bukan dipengaruhi. Maka peranan mereka yang bertanggungjawab harus diteliti supaya mampu menyengat di luar kampus.

Akhir sekali untuk mahasiswa yang dimomokkan oleh perasaan takut dek himpitan AUKU, sekatan kerajaan dan HEP, media dan kesempitan waktu sehingga menjadi alasan tidak dapat beraksi di lapangan umat, saya menghadiahkan kisah ketua kampung orang asli;

Ada sekali tu ketua kampung orang asli telah dihadiahkan jam dinding oleh pihak tentera kerana menolong mereka dalam operasi. Alangkah bangganya ketua orang asli tersebut bila jam tersebut di gantungkan di depan pintu rumahnya dan orang kampung sering datang melihat jam tersebut seolah-olah barang hiasan kerana mereka pada masa tu tak tahu bagaimana menggunakan jam untuk melihat waktu.

Suatu hari anak ketua kampung tersebut memberitahunya yang jarum jam tu telah berhenti bergerak. Masa tu punyalah ramai anak buah dia kat halaman rumah sedang melihat jam tersebut.

Maka ketua kampung tu pun konon nak tunjuk terrorlah lalu dia pun menurunkan jam tersebut dari tempat penggantungan dan membelek-belek jam tersebut depan belakang. Beliau ternampak tempat bateri jam tersebut dan telah dengan tidak sengaja terkuis bateri itu terkeluar dari tempatnya.

Entah macam mana ada pulak bangkai seekor lipas di celah-celah tempat bateri tu... beliau pun dengan bangganya memberitahu kepada anak-anak buahnya.

"OOOO... patutlah tak jalan drebarnya mati tersepittttt... .!!"

Yang membelenggu pemikiran ialah diri sendiri yang tak mahu belajar dan tak ingin mencuba. Tidak ada kuasa yang mampu menghalang jiwa dan hati yang celik dan kemahuan yang tinggi. Dan tidak ada kemahuan yang lebih hebat daripada kemahuan seorang mahasiswa yang ingin melihat perubahan dalam masyarakatnya.

Apapun, yang menguja saya ialah apabila saya mengakhiri dengan 'yang paling susah untuk berbisa ialah mengambil langkah pertama. Sekarang di bahu saya ada 5 buah kampung sedang menunggu anda, siapa yang bersedia berkhidmat sila berikan nama kepada pelaksana DIMAN', seramai 20 orang mahasiswa menawarkan diri merintis jalan menjadi umang-umang.


Dirgahayu Sabah, tanah juangku!


p/s: Terima kasih banyak juga pada sifu dakwah fardhiyyah yang menghidupkan semula nafas perjuangan abang di Sabah pada malam tersebut ;)

Tak Kenal Tak Cinta

Penulis adalah insan yang cintakan seisi dunia dalam perjalanan menuju akhirat. Cinta kepada isi dunia, membawa diri cinta untuk memberi.

Diberi ruang memberi sejak di bangku Sekolah Agama Menengah Bestari (SAMBEST) Subang Jaya, Exco Kerohanian dan Sahsiah MPP Universiti Malaysia Sabah, Timbalan Presiden Persatuan Siswazah Sabah dan kini mencari ruang memberi dengan berkongsi mengasaskan Rabithah Tullab Ad-Dawli.

Pemegang ijazah Sains Marin daripada Universiti Malaysia Sabah dan meneruskan pengajian di dalam bidang syariah dan Bahasa Arab di Maahad Dawli, Dimashq.

Rabithah Tullab Ad-Dawli

Rabithah Tullab Ad-Dawli memerlukan sumbangan berterusan untuk menjalankan agenda kebajikan.

Salurkan sumbangan anda ke akaun sementara:

Maybank : 162263440765
(Muhammad Nadir Al-Nuri Kamaruzaman, Pengurus Rabithah)

Persatuan Siswazah Sabah

Persatuan Siswazah Sabah
Misi Menyelamatkan Aqidah Anak Sabah

Mereka Juga Membaca :

Sebarkan Pahala Itu :

There was an error in this gadget

Kunjungan VIP:

Ilmuwan